کد خبر : 20133
تاریخ انتشار : شنبه 20 مرداد 1403 - 9:34

انتشار «اطلاعات نادرست» در شبکه‌های اجتماعی منجر به بروز خشونت‌ در انگلیس شد

انتشار «اطلاعات نادرست» در شبکه‌های اجتماعی منجر به بروز خشونت‌ در انگلیس شد
تأثیرگذاران فضای مجازی ادعاهای کاذب درباره هویت مهاجم را تقویت کردند، و مردم عادی را به شرکت در اعتراضات تحریک کردند.

به گزارش کلینی نیوز،  انگلیس هفته گذشته را در میان ناآرامی‌های خشونت‌باری گذراند که راست‌گرایان افراطی آن را براساس انتشار اطلاعات نادرست در فضای آنلاین رقم زده و به سراسر کشور سرریز کردند؛ خشونتی که در ادامه به چند کشور همسایه نیز سرایت کرد.

مقام‌های  انگلیس در واکنش به مجموعه‌ای از پست‌های «تحریک‌آمیز» ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس، از او می‌خواهند تا «مسئولانه» رفتار کند. تاکنون در پیوند به هرج‌و‌مرج جاری در این کشور، بیش از ۴۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

ازمیان بازداشتی‌ها، ۱۰۰ تن‌شان به جرم دامن‌زدن به ناآرامی‌های خشونت‌آمیز ازجمله فعالیت‌های آنلاین که منجر به ناآرامی‌های کنونی شده، متهم شناخته شده‌اند. شماری نیز در حال گذراندن روند دادگاه هستند.

دولت  انگلیس همچنان هشدار داده که با هرآنکه در شعله‌ور کردن آتش ناآرامی‌های کنونی، دخیل باشد تا یک هفته دیگر برخورد می‌شود.

شورش‌ها به سرعت در سراسر انگلستان و ایرلند شمالی گسترش یافت، و مساجد و هتل‌هایی که پناهندگان را اسکان می‌دادند مورد هدف قرار گرفتند. ساختمان‌ها به آتش کشیده شدند، مغازه‌ها غارت شدند و ده‌ها افسر پلیس مجروح شدند از جمله لندن، هارتلپول، منچستر، میدلزبرو، هال، لیورپول، بریستول، بلفاست، ناتینگهام و لیدز.

در نتیجه این خشونت‌ها، مراکز اسلامی مانند مساجد، مسلمانان، پناهجویان و اقامتگاه‌های آن‌ها هدف قرار گرفت و رویداد‌های خشونت‌باری رقم خوردند.

این امر سبب شد تا پلیس انگلیس شمار نیرو‌های خود را در خیابان‌های شهر‌های محل حادثه افزایش دهد.

به گزارش «بی‌بی‌سی»، هماهنگی محلی و شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در تشدید خشونت‌ها ایفا کردند. تأثیرگذاران فضای مجازی ادعاهای کاذب درباره هویت مهاجم را تقویت کردند، و مردم عادی را به شرکت در اعتراضات تحریک کردند.

در میان افرادی که از طریق آنلاین، سهمی در شعله‌ور شدن خشونت‌های کنونی در  انگلیس دارند، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مالک شبکه اجتماعی ایکس نیز دخیل است.

ماسک پس از آغاز ناآرامی‌های خشونت‌آمیز  انگلیس، رگباری از پست‌ها را در شبکه اجتماعی خود منتشر کرده و بارها پست کرده که در بریتانیا «جنگ داخلی اجتناب‌ناپذیر است».

حکومت انگلیس در واکنش به پست‌‌های تحریک‌آمیز ماسک، از او خواسته است تا مسئولانه رفتار کند.

هایدی الکساندر، وزیر عدلیه/دادگستری انگلیس در واکنش به پست‌‌های تحریک‌آمیز ماسک، به «تایمز رادیو» گفته که «استفاده از ادبیاتی چون ‘جنگ داخلی’ به هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست. ما نیروهای پلیسی را می‌بینیم که به شدت زخمی شده‌اند، ساختمان‌ها به آتش کشیده شده‌اند. بنابراین من فکر می‌کنم هرکسی که پلاتفارمی دارد، باید از قدرت خود مسئولانه استفاده کنند.»

ناآرامی‌های کنونی که بدترین ناآرامی انگلیس در یک دهه پسین است، بیش از یک هفته است که ادامه دارد و پلیس در بیش از ۲۰ شهر این کشور با گروه‌های راست‌ افراطی که شعارهای مهاجرستیزی و اسلام‌ستیزی سر می‌دهند، برخورد می‌کند.

این ناآرامی‌ها پس از کشته شدن ۳ دختربچه در یک رویداد چاقوکاری (۲۹ ژوئیه/جولای)، پس از آن آغاز شد که راست‌های افراطی با استفاده از فضای مجازی، اقدام به انتشار اطلاعات نادرست کردند.

راست‌های افراطی، عامل این رویداد را یک مهاجر مسلمان معرفی کرده بودند، درحالی که بعدا، اطلاعات نشر شده پلیس، خلاف آن را ثابت کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.