کد خبر : 15689
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 - 15:42

امیر کویت درگذشت، ولیعهد کویت امیر این کشور شد

امیر کویت درگذشت، ولیعهد کویت امیر این کشور شد
رسانه‌های کویت از درگذشت «نواف احمد جابر الصباح»، امیر این کشور در سن ۸۶ سالگی خبر داده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از العربیه، نواف الاحمد در پی وخامت حالش در بیمارستانی که در آن بستری بود در  ۲۵ آذرماه ذر سن ۸۶ سالگی درگذشت.

امیر فقید کویت طی سه سال حکمرانی تلاش کرد تا اقتصاد کشورش را از بحران اقتصادی ناشی از کاهش قیمت نفت خارج کند و مدت حکمرانی او شاهد تشکیل هفت دولت بود.

نواف در سال ۱۹۳۷ در شهر کویت متولد شد. او پنجمین پسر احمد الجابر الصباح، امیر پیشین کویت از سال ۱۹۲۱ تا سال ۱۹۵۰ بود. نواف دارای ۴ فرزند پسر و یک دختر است.

وی پیش از رسیدن به مقام امیری کویت چندین سمت که مهمترین آنها وزیر کشور و دفاع کویت بود را بر عهده گرفته بود.

او در اکتبر ۲۰۰۳ سمت معاون اول نخست وزیری را بر عهده گرفت و در ژوئیه ۲۰۰۳ مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت.

نواف در سال ۱۹۹۴ سمت معاونت گارد ملی را بر عهده داشت و در سال ۱۹۹۱ نیز متصدی وزارت امور اجتماعی و کار را شد. پیش از آن در سال ۱۹۸۸ سمت وزیر دفاع و در سال ۱۹۷۸ مسئولیت وزارت کشور را بر عهده گرفت.

زندگی سیاسی نواف از فوریه ۱۹۶۲ آغاز شد، زمانی که استاندار «حولی» شد و در آنجا توانست این منطقه را که شبیه یک روستا بود به شهری متمدن، مسکونی و تجاری پر از فعالیت اقتصادی تبدیل کند. او به مدت ۱۶ سال مسئولیت استانداری آنجا را بر عهده داشت.

مشعل الاحمد الجابر الصباح

بنا به اعلام تلویزیون دولتی کویت، مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد این کشور، به جانشینی برادر ناتنی فقید خود، نواف الاحمد الجابر الصباح، به عنوان امیر کشور کویت معرفی شد.

خبرگزاری رسمی کویت شنبه اعلام کرد که هیئت وزیران کویت، مشعل الاحمد الصباح را به جانشینی برادر ناتنی فقید او، به عنوان امیر کویت خطاب قرار داد.

نواف، امیر فقید کویت که کمی بیش از سه سال قدرت در کشورش را بر عهده گرفته بود بر اثر بیماری و کهولت سن در بیمارستان درگذشت.

مشعل الاحمد الجابر الصباح، هفدهمین امیر کویت، از زمان فارغ التحصیلی از کالج پلیس هندون در بریتانیا در سال ۱۹۶۰، با کارنامه‌ای از فعالیت‌های بیش از ۵۶ ساله امنیتی و نظامی، وارد صحنه سیاسی شد.

مشعل، به مدت ۱۳ سال (از سال۱۹۶۷ تا ۱۹۸۰) به عنوان رئیس بازرسی کل منصوب و این سازمان توسط او به اداره امنیت کشور کویت تبدیل شد.

او در ۱۳ آوریل ۲۰۰۴ به عنوان معاون رئیس گارد ملی، در نهاد نظامی مستقلی از نیروهای ارتش و پلیس کویت که هدف از آن کمک به نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی عمومی و کمک به تحقق اهداف دفاع ملی است، با درجه وزیر منصوب شد.

مشعل که از او به عنوان یکی از مهم‌ترین مقامات امنیتی کویت یاد می‌شود، به تدریج در پست‌های وزارت کشور ارتقاء یافت تا این‌که از سوی شیخ جابر در سال ۲۰۰۴ به عنوان معاون رئیس گارد ملی با درجه وزیر منصوب شد.

او تا ۸ اکتبر ۲۰۲۰ که با توصیه برادرش نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت و بیعت پارلمان ملی کویت به مقام ولی‌عهدی رسید، با درجه وزیری در سمت معاونت ریاست گارد ملی باقی ماند.

مشعل الاحمد (۲۷ سپتامبر ۱۹۴۰) در کویت به دنیا آمد و در میان خاندان حاکم کویت بزرگ شد. او هفتمین پسر احمد الجابر الصباح، امیر دهم کویت، است. مشعل برادر سه حاکم کویت: جابر الاحمد الصباح، صباح آل احمد الصباح و نواف الاحمد الصباح است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.