کد خبر : 15187
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 - 8:46

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم که خواهان گسترش جنگ نیستیم

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم که خواهان گسترش جنگ نیستیم
امیرعبداللهیان واشینگتن را متهم کرد که تهران را به «خویشتنداری» در جنگ غزه دعوت کرده است، در حالی که خود با حمایت گسترده از اسرائیل، جنگ را تشدید می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشت که تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک به آمریکا گفته است که تمایل ندارد جنگ اسرائیل و حماس گسترش بیشتری پیدا کند، اما همچنین به واشینگتن هشدار داده، در صورت ادامه حملات اسرائیل به غزه، درگیری منطقه‌ای «اجتناب ناپذیر» خواهد بود.

امیرعبداللهیان، جمعه ۲۶ آبان، در مصاحبه‌ای به «فایننشال تایمز» گفت: «طی ۴۰ روز گذشته پیام‌هایی بین ایران و آمریکا از طریق دفتر حفاظت منافع آمریکا در سفارت سوئیس در تهران رد و بدل شده است.»

او افزود: «با توجه به رویکرد آمریکا و اسرائیل در منطقه، در صورتی که جنایت علیه مردم غزه و کرانه باختری متوقف نشود، هر احتمالی می‌تواند در نظر گرفته شود و یک درگیری گسترده‌تر می‌تواند اجتناب‌ناپذیر شود.»

بنا به گزارش فایننشال تایمز، امیرعبداللهیان واشینگتن را متهم کرد که تهران را به «خویشتنداری» در جنگ غزه دعوت کرده است، در حالی که خود با حمایت گسترده از اسرائیل، جنگ را تشدید می‌کند.

از سویی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه سابق ایران، در مصاحبه مطبوعاتی از موضع علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن نصرالله مبنی بر خودداری از ورود به جنگ در کنار حماس تمجید کرد و آن را موضعی «هوشمندانه» توصیف کرد.

ظریف افزود: «حمایت ما از مقاومت شامل جنگ در کنار آنها نمی‌شود.»

پیش از این، نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد به خبرگزاری «رویترز» گفته بود که تهران وارد درگیری مستقیم با تل‌آویو نمی‌شود مگر اینکه اسرائیل حمله‌ای به ایران انجام دهد.

روز گذشته، وزیر خارجه ایران ضمن رد نقش تهران در حمله به منافع آمریکا در عراق و سوریه تاکید کرد که گروه‌های مسلحی که این حملات را انجام می‌دهند، «مستقل» عمل می‌کنند.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌بی‌اس نیوز» حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل را «حق مشروع آن برای دفاع از خود» توصیف کرد، اما تأکید کرد که کشورش با «کشتن زنان و کودکان در هر کجا» مخالف است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.