کد خبر : 8548
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 - 18:35

امسال بیش از ۵ میلیارد تلفن همراه در جهان دور انداخته می‌شود

امسال بیش از ۵ میلیارد تلفن همراه در جهان دور انداخته می‌شود
انجمن بین‌المللی زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی که مقر آن در شهر بروکسل است می‌گوید که امسال ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان دور ریخته می‌شود.

به گزارش کلینی نیوز، این برآورد بر اساس داده‌های تجارت جهانی است که مشکل رو به افزایش محیط زیستی زباله‌های الکترونیک را برجسته می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم به جای بازیافت،‌ موبایل‌های قدیمی خود را نگه می‌دارند.

مواد معدنی گران‌بهایی مانند مس موجود در سیم‌ها و فلز کبالت در باتری‌های قابل شارژ،‌ که از زباله‌های الکترونیکی استخراج نمی‌شود باید استخراج و بازیافت شود.

پاسکال لروی،‌ مدیر انجمن بین‌المللی زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی گفت: «مردم متوجه نیستند که همه این مواد به ظاهر ناچیز و کوچک ارزش زیادی دارند و در سطح جهانی، حجم زیادی را تشکیل می‌دهد.»

تخمین زده می‌شود که ۱۶ میلیارد تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد و یک سوم تلفن‌های همراه در اروپا دیگر استفاده نمی‌شود و در داخل کشویی یا انباری افتاده است.

انجمن بین‌المللی زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی می‌گوید که تحقیقاتش نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ یعنی ۸ سال دیگر میزان زباله‌های الکترونیکی به ۷۴ میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند و هر ساله «کوهی» از زباله‌های الکترونیک از ماشین لباسشویی و توستر گرفته تا کامپیوتر و دستگاه جی‌پی‌اس اضافه می‌شود.

اوایل سال‌جاری میلادی، انجمن سلطنتی شیمی در بریتانیا کمپینی را برای ترویج استخراج فلزات گرانبها از زباله‌های الکترونیکی برای تولید محصولات جدید به راه انداخت.

این سازمان بر این واقعیت تاکید کرد که درگیری‌های جهانی از جمله جنگ در اوکراین زنجیره تامین فلزات گرانبها را تهدید می کند.

ماگدلنا چریتانووچ از انجمن بین‌المللی زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی می‌گوید:‌ «این دستگاه‌ها مواد اولیه مهم بسیاری را به ما می‌دهند که می‌توان از آن برای تولید دستگاه‌های الکترونیکی جدید یا سایر تجهیزات مثل توربین‌های بادی، باتری ماشین‌های الکتریکی یا پنل‌های خورشیدی استفاده شود که برای سبز بودن و تبدیل شدن به جامعه کم کربن بسیار مهم است.»

در حال حاضر فقط کمی بیش از ۱۷ درصد زباله‌های الکترونیکی در جهان به درستی بازیافت می‌شود اما اتحادیه بین‌المللی مخابرات یا آی تی یو که وابسته به سازمان ملل است، هدفی تعیین کرده که این میزان تا پایان سال آینده به ۳۰درصد افزایش یابد.

این سازمان می‌گوید که زباله‌های الکترونیکی یکی از «رو به رشد ترین و پیچیده ترین جریان زباله ایست که وارد طبیعت می‌شود و از آنجایی که ممکن است حاوی مواد سمی باشد می‌تواند مستقیم بر سلامت انسان و محیط زیست تاثیر بگذارد.»

بررسی‌های سازمان «متریال فوکوس» در بریتانیا نشان می‌دهد که بیش از یک میلیون دستگاه الکتریکی در این کشور وجود دارد که هنوز کار می‌کند اما استفاده نمی‌شود. تخمین زده شده که این دستگاه‌ها که احتمالا حدود ۵ میلیارد و ۶۳ میلیون پوند ارزش دارند در خانه های مردم تلمبار مانده است.

همچنین محاسبه شده که خانواده‌ها در بریتانیا اغلب با فروختن وسایل الکترونیکی که استفاده نمی‌کنند دست‌کم بتوانند ۲۰۰ پوند پول کسب کنند.

یک سازمان خیریه در بریتانیا کمپین آنلاینی به راه انداخته و اطلاعات و نشانی مراکز بازیافت را ارائه می‌دهد.

پاسکال لروی،‌ مدیر انجمن بین‌المللی زباله‌های الکترونیکی و الکتریکی می‌گوید که کارهای خیلی بیشتری باید انجام شود.

او می‌گوید: «قرار دادن جعبه‌های جمع آوری زباله‌های الکترونیکی در سوپرمارکت‌ها،‌ بازگرداندن وسایل الکترونیکی شکسته و قدیمی هنگام خرید دستگاه جدید و تشویق مردم به بازگردان این اقلام» از جمله این اقدامات است.

تابستان پارسال، همزمان با برگزاری نشست رهبران گروه ۷ در سواحل کورنوال در جنوب غرب بریتانیا، یک هنرمند با استفاده از زباله‌های الکترونیکی مثل موبایل، کامپیوتر و تلویزیون چند مجسمه ساخت.

هدف از طراحی این اثر که با قطعات زباله‌های الکترونیک ساخته شده بود، جلب توجه‌ها به آسیب و زیان این زباله ها به محیط زیست عنوان شده بود.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.