کد خبر : 12398
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 8:53

امریکا جنگنده‌های F-35 و F-16 بیشتری عازم تنگه هرمز می‌کند

امریکا جنگنده‌های F-35 و F-16 بیشتری عازم تنگه هرمز می‌کند
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، وی در خصوص اعزام نیرو از سوی امریکا به منطقه گفت: متاسفانه نقش امریکا هیچگاه صلح آمیز نیست. ما قطعا اظهارات و لفاظی‌های دولت امریکا را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم اینگونه تحرکات می‌تواند منجر به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی‌ثباتی شود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از «الجزیره» به گفته پنتاگون، امریکا قرار است چندین فروند هواپیمای جنگنده اف-۳۵ و ناوشکن «توماس هوندر» را – که پیش از این در دریای سرخ مستقر بوده – به آن منطقه اعزام کند.

مقامات دفاعی امریکا نیز هفته گذشته از استقرار تعدادی هواپیمای اف-۱۶ در منطقه در طول تعطیلات آخر هفته خبر دادند. همچنین به مدت حدود دو هفته، هواپیماهای جنگنده اِی-۱۰ برای مقابله با فعالیت‌های ایران، در منطقه مستقر شده‌اند.

در پی تلاش ایران برای توقیف دو نفتکش و شلیک به یکی از آنها در حوالی تنگه هرمز در اوایل ماه ژوئیه، امریکا تصمیم گرفت جنگنده‌های جدیدی را به منطقه اعزام کند.

بر اساس اعلام مرکز جستجو ونجات دریایی استان هرمزگان، یک فروند تانکر به نام ریچموند ویجر با پرچم باهاما با یک فروند شناور ایرانی با ۷ نفر خدمه برخورد کرد.  بر اثر این سانحه ، شناور ایرانی از پاشنه دچار آبگرفتگی و ۵ نفر از خدمه آن شناور دچار مصدومیت شدید شدند.

نفتکش ریچموند ویجر پس از این تصادم، بدون توجه به قوانین و مقرارت بین المللی دریایی و سانحه، به راه خود ادامه داد.

مالک شناور ایرانی در ساعات اولیه تصادم با مراجعه به مراجع قضایی هرمزگان توقیف فوری نفتکش متخلف را درخواست کرد.

پس از صدور حکم قضایی، توقیف نفتکش متخلف به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان ضابط قضایی در دستور کار قرار گرفت.

 نفتکش متخلف، شناسایی شد ولی بی توجه به هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش و با تغییر مسیر خود، وارد آبهای سرزمینی کشور عمان شد.

هواپیماهای امریکایی قرار است با پرواز بر فراز کشتی‌های تجاری که این مسیر دریایی را در پیش می‌گیرند، از آنها محافظت کنند و ظرفیت نظامی منطقه را به‌منظور ممانعت از توقیف این کشتی‌ها توسط ایران، افزایش دهند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که مشخص نیست این ناوشکن و هواپیماهای جنگی امریکایی تا چه مدت در منطقه خلیج فارس باقی بمانند.

سینگ در نشست خبری پنتاگون به خبرنگاران گفت: «پنتاگون با در نظر گرفتن ادامه یافتن تهدیدهای ایران و با هماهنگی‌هایی که با شرکا و متحدان‌ ما انجام داده است، قصد دارد حضور و سطح کنترل ما را در تنگه هرمز و آب‌های مجاور افزایش دهد.»

روز گذشته، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، وی در خصوص اعزام نیرو از سوی امریکا به منطقه گفت: متاسفانه نقش امریکا هیچگاه صلح آمیز نیست. ما قطعا اظهارات و لفاظی‌های دولت امریکا را سازنده نمی‌دانیم و تحریک آمیز است و تداوم اینگونه تحرکات می‌تواند منجر به حساسیت‌های جدید در منطقه و دامن زدن به بی‌ثباتی شود.

وی افزود: ایران هرگونه اقدام غیرسازنده را با حساسیت و دقت دنبال و رصد می‌کند و نسبت به هرگونه اقدام تحریک آمیز در نزدیکی مرزهای خود حساس است و نسبت به آن توجه ویژه خواهد کرد.

کنعانی ادامه داد: توصیه ما به دولت امریکا پرهیز از هرگونه اقدام تحریک آمیز و بی‌ثبات کننده در منطقه است. امنیت منطقه یک موضوع مشترک برای همه کشورهای منطقه است. امنیت یک مقوله یکپارچه و تعمیق آن نیازمند همکاری دسته جمعی در منطقه است. انتظار می‌رود دیگر همسایگان نیز به مسئولیت‌های خود توجه کنند.

 پایگاه خبری نورنیوز نزدیک به شورای امنیت ایران می نویسد: این ادعاها البته مسبوق به سابقه است، چنانچه چندی پیش «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد برای تقویت موضع دفاعی این کشور در خلیج فارس و به منظور مقابله با تعرض ایران به کشتی‌های نفتی، نیروهای کمکی به منطقه اعزام کند.

پیش از او نیز ژنرال «برد کوپر» فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده اعلام کرده بود که به ۱۰۰ فروند شناور بدون سرنشین برای تشکیل یگان گشت‌زنی در خلیج فارس و دریای سرخ نیاز دارد.

با این تفاسیر؛ تقارن ادعای اخیر با تصویب بودجه ۸۸۶ میلیارد دلاری پنتاگون در مجلس نمایندگان آمریکا را باید جزو بهانه‌های آمریکا برای وادار ساختن کنگره به تصویب بودجه نظامی مذکور ارزیابی کرد.

سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در همایش «تجلی اخلاص» ویژه تقدیر از فعالان راهیان نور، درباره شش سیلی نیروی دریایی سپاه به آمریکایی‌ها در خلیج فارس، گفت: اقتداری که در خلیج فارس داریم، باعث شده تا آمریکایی‌ها در این منطقه تنها آب دهان خود را مزه مزه کنند؛ زیرا به واسطه سیلی‌هایی که از چمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس دریافت کردند، خیلی از تجهیزات‌شان را منهدم کردیم و این هم موضوعی است که جوانان کشورمان باید نسبت به این دستاوردها آگاهی یابند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.