کد خبر : 18836
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 خرداد 1403 - 15:10

اقدام تروئیکا اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

اقدام تروئیکا اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام
انگلیس، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران، برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کردند.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۹ مه (۹ خرداد) با استناد به گفته‌های سه دیپلمات اروپایی گزارش داد که کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی را میان ۳۵ عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توزیع کرده‌اند. این سه کشور اروپایی عضو برجام هستند.

اخیراً آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده که «ایران مقداری از ذخایر اورانیوم خود را غنی‌سازی کرده که بیش از ۳۰ برابر حد مقرر در توافقنامه ۲۰۱۵ است». این گزارش ادعایی می‌گوید: «بر اساس برآوردها ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با افزایش ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است».

گزارش آژانس در حالی منتشر شده که نشست فصلی شورای حکام بین‌المللی انرژی اتمی، ۴ روز دیگر یعنی از روز دوشنبه ۱۴ خرداد (۳ ژوئن) تا روز جمعه ۱۸ خرداد (۷ ژوئن) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد.

رسانه‌های غربی پیش از انتشار گزارش آژانس از اختلاف میان آمریکا و سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در آستانه نشست شورای حکام خبر داده‌اند.

در این بین، برخی رسانه‌ها از جمله «وال استریت ژورنال» گزارش‌ها و زمزمه‌هایی درباره برنامه کشورهای اروپایی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام منتشر کردند و همچنین مدعی شدند که آمریکا با رویکرد سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه درباره تصویب قطعنامه علیه ایران مخالف است.

همچنین این رسانه غربی اعلام کرده که آمریکا برخلاف دفعات قبلی و فشاری که پیش از هر نشست شورای حکام اعمال می‌داشت، تعدادی دیگر از کشورها را نیز برای رأی ممتنع در این نشست تحت فشار قرار داده است.

«وال استریت ژورنال» خاطر نشان کرده که اگر قطعنامه احتمالی شورای حکام به شکست بیانجامد، این یک پیروزی بزرگ برای تهران در عرصه دیپلماسی خواهد بود و نشان‌دهنده فروپاشی اتحاد غربی برای فشار بر ایران است.

آخرین بار سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به‌عنوان اعضای برجام به همراه آمریکا، در آبان‌ماه ۱۴۰۱ علیه ایران قطعنامه‌ای صادر کردند تا تهران را به همکاری بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وادارند اما این قطعنامه با واکنش تند ایران مواجه شد و ایران برای اولین‌بار غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم خود در «سایت فردو» را کلید زد و این پاسخی قابل‌پیش‌بینی به تلاش آمریکا و تروئیکای اروپا در شورای حکام جهت افزایش تنش‌ها پیرامون مساله هسته‌ای ایران بود.

پیشتر و در خردادماه سال ۱۴۰۱ هم علیه ایران در شورای حکام قطعنامه صادر شده بود که در آن مقطع ایران در واکنش، فعالیت تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس را متوقف کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.