کد خبر : 17004
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 بهمن 1402 - 10:11

اقتصاد کشورهای خاورمیانه تحت الشعاع «جنگ غزه» و کاهش تولید نفت

اقتصاد کشورهای خاورمیانه تحت الشعاع «جنگ غزه» و کاهش تولید نفت
صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد با وجود آن که دورنمای اقتصاد جهانی به طرز شگفت انگیزی، تاب آور مانده است، اقتصادهای خاورمیانه به دلیل کاهش تولید نفت و جنگ غزه از پیش‌بینی‌های رشد، عقب‌تر هستند.

به  گزارش کلینی نیوز به نقل از الجزیره، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در «مجمع مالی عرب» در مجمع مالی کشورهای عربی در دبی پایتخت امارات متحده عربی اظهار کرد: اقتصادهای همسایه سرزمین‌های اشغالی فلسطین، شاهد آسیب دیدن درآمدهای گردشگری از این درگیری‌ها بودند و در عین حال، وقایع دریای سرخ، بر هزینه‌های حمل و نقل در سطح جهان تاثیر گذاشته است. وی خاطرنشان کرد این عوامل، چالش‌های اقتصادهایی که هنوز از شوک های قبلی در حال بهبود هستند را تشدید کرد.

محمد معیت، وزیر دارایی مصر در حاشیه این اجلاس به رویترز گفت: بخشی از تاثیر تغییر مسیر کشتی‌ها بر درآمدهای کانال سوئز، به دلیل رشد خوب در دوره قبل از این حوادث، قابل جذب است.

مدیر صندوق بین المللی پول با اشاره به حملات در دریای سرخ و تغییر مسیرهای کشتیرانی از به دماغه امید نیک به جای مسیر کانال سوئز افزود: صندوق بین المللی پول در آخرین  به روز رسانی وضعیت اقتصاد منطقه در خصوص پیش بینی های خود برای رشد تولید ناخالص داخلی برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تجدید نظر کرد و آن را به ۲.۹ درصد در سال جاری کاهش داد که دلایل اصلی آن کاهش تولید نفت در بلندمدت و تداوم  درگیری ها  در غزه است.

وی تاکید کرد تداوم جنگ اقتصاد نوار غزه و کرانه باختری را نابود کرده است، زیرا تنها برقراری صلح دائم خواهد بود که چشم انداز  اقتصادی را بهبود می بخشد.

جورجیوا تاکید کرد  فعالیت اقتصادی در نوار غزه  بین اکتبر گذشته تا دسامبر ۸۰ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته  و این رقم در کرانه باختری به ۲۲ درصد رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.