کد خبر : 20747
تاریخ انتشار : جمعه 30 شهریور 1403 - 8:23

افشای جزئیات جدید از حمله تروریستی پیجرهای انفجاری در لبنان

افشای جزئیات جدید از حمله تروریستی پیجرهای انفجاری در لبنان
حالی که اسرار و پشت پرده حملات به دستگاه‌های پیجر متعلق به تعدادی از اعضای حزب‌الله لبنان همچنان در حال آشکار شدن است، جزئیات جدیدی از پیچیدگی این عملیات و برنامه‌ریزی آن فاش شده است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا، یک منبع اطلاعاتی آمریکایی اعلام کرده که رژیم صهیونیستی در ساخت دستگاه‌های پیجری که این هفته در میان اعضای حزب‌الله منفجر شد، نقش داشته است. این نوع عملیات «رهگیری زنجیره تأمین» حداقل از ۱۵ سال پیش برنامه‌ریزی شده بود.

این منبع افزود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) مدت‌ها از استفاده از این تاکتیک خودداری می‌کرد، زیرا خطر آسیب به افراد بی‌گناه بسیار بالا بود. برنامه‌ریزی این حمله شامل ایجاد شرکت‌های صوری و استفاده از چندین لایه از افسران و منابع اطلاعاتی اسرائیل در پوشش یک شرکت قانونی تولیدکننده دستگاه‌های پیجر بوده است.

طبق گفته این منبع، بین ۲۸ تا ۵۶ گرم مواد منفجره و یک کلید انفجار از راه دور در دستگاه‌های پیجر جاسازی شده بود. انفجارهای این دستگاه‌ها که در دو روز گذشته در لبنان رخ داد، طبق اعلام وزیر بهداشت لبنان، منجر به کشته شدن حداقل ۳۷ نفر و زخمی شدن ۲۹۳۱ نفر دیگر شده است.

خبرگزاری رویترز هم ساعاتی قبل‌تر با استناد به نامه‌ای از دولت لبنان به شورای امنیت سازمان ملل به جزئیاتی درباره انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان اشاره کرده بود. طبق ادعای رویترز، تحقیقات اولیه مقام‌های لبنانی نشان می‌دهد که دستگاه‌های مذکور قبل از رسیدن به لبنان بمب‌گذاری شده بودند.

رویترز می‌گوید هیئت نمایندگی لبنان در سازمان ملل این ارزیابی را در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت عنوان کرده است. مسئولان لبنانی علاوه بر این گفته‌اند که دستگاه‌های ارتباطی فوق با ارسال پیام‌های الکترونیکی دچار انفجار شده‌اند.

یک منبع امنیتی ارشد لبنانی به خبرگزاری رویترز گفت که سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی (موساد) مقادیر کمی مواد منفجره را در ۵۰۰۰ دستگاه پیجر ساخت تایوان جاسازی کرده بود. این جزئیات نشان‌دهنده یک نفوذ امنیتی بی‌سابقه در حزب‌الله است که منجر به انفجار هزاران دستگاه در سراسر لبنان شد.

این منبع امنیتی لبنانی افزود که موساد در مرحله تولید، یک تراشه حاوی مواد منفجره را در دستگاه‌ها تعبیه کرده که کد فعال‌سازی آن با هیچ وسیله یا اسکنری قابل شناسایی نبود. حدود ۳۰۰۰ دستگاه پیجر به طور همزمان با دریافت یک پیام رمزگذاری شده منفجر شدند.

در انفجارهای لبنان که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه اتفاق اتفاق افتاد دست‌کم ۳۷ نفر تا کنون به شهادت رسیده و ۲۹۳۱ نفر زخمی شده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.