کد خبر : 8951
تاریخ انتشار : جمعه 13 آبان 1401 - 17:04

افزایش یهودی‌ستیزی در اروپا

افزایش یهودی‌ستیزی در اروپا
یک گزارش تحقیقی در مورد کشورهای اتحادیه اروپا حاکی از آن است که  به دنبال همه‌گیری کووید و جنگ در اوکراین، موارد یهودی‌ستیزی در این کشورها به شدت افزایش یافته است.

به گزارش کلینی نیوز، در گزارش موسسه حقوق بنیادین که روز پنجشنبه منتشر شد آمده است که در پی تهاجم روسیه به اوکراین، مطالب آنلاین حاوی اطلاعات نادرست و نفرت علیه یهودیان رشد کرده و  و روندی را که در زمان شیوع کووید-۱۹ وجود داشت شدت بخشیده است.

این گزارش به خصوص بر کارزارهای اینترنتی مبتنی بر نفرت‌پراکنی  و اطلاعات نادرست علیه یهودیان به عنوان عوامل این پدیده تاکید دارد.

تهیه‌کنندگان گزارش هشدار داده‌اند که تئوری‌های توطئه و روایت‌های جعلی در مورد یهودیان رو به گسترش است و همزمان، هولوکاست واقعه‌ای بی‌اهمیت جلوه داده می‌شود.

این مطالعه توسط موسسه حقوق بنیادین با بررسی شرایط در کشورهای عضو اتحادیه انجام شده و نتیجه گرفته است که از زمان حمله روسیه به اوکراین،  حملات یهودی‌ستیزانه بیشتر شده است.

یکی از دلایل این وضعیت، تلاش ولادیمیر پوتین است که کوشیده با سوءاستفاده از اصطلاحاتی مانند نازی و نسل‌کشی برای توصیف دولت اوکراین، حمله خود به آن کشور را توجیه کند.

در نتیجه، در میان افراد ناآگاه، احساس همدردی با اوکراین باعث شده است که دشمنان نازیسم، از جمله یهودیان، مورد خشم قرار گیرند و تئوری‌های توطئه در مورد دست داشتن آنان در تشویق ولادیمیر پوتین به حمله به اوکراین رواج یابد.

در این گزارش اشاره شده است که در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حوادث یهودستیزانه به طور کامل ثبت و گزارش نمی‌شود و دولت‌های مجارستان و پرتغال ابدا اقدامی در جهت جمع‌آوری و انتشار این نوع حملات نکرده‌اند.

 اتریش و فنلاند، بیشترین موارد یهودی‌ستیزی آنلاین را ثبت و گزارش کرده‌اند.

 کمیسیون اتحادیه  اروپا در اکتبر سال ۲۰۲۱  استراتژی خود برای مبارزه با یهودستیزی را اعلام کرد و  انتظار می‌رود  گزارش‌هایی را در مورد اجرای این استراتژی در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۹ منتشر کند.

مایکل اوفلارتی، مدیر موسسه حقوق بنیادین مستقر در وین  گفته است که: «همه‌گیری ویروس کرونا و تجاوز روسیه به اوکراین باعث تشدید یهودی‌ستیزی شد در حالیکه این پدیده همواره به صورت یک مشکل جدی در جوامع ما وجود داشته است».

پیش از این هم یک کارگروه در ماه ژوئن  «خطر روایت‌های جعلی» و اطلاعات نادرست مشوق یهودی‌ستیزی را مورد تاکید قرار داده بود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.