کد خبر : 19195
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1403 - 16:39

افزایش شمار حجاج جان‌باخته مصری به ۶۷۲ نفر

افزایش شمار حجاج جان‌باخته مصری به ۶۷۲ نفر
شمار حجاج  جان باخته مصری در مناسک حج سال جاری به 672 نفر افزایش یافت.

به گزارش کلینی نیوز، «الحره»، واحد بحران که به دستور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای پیگیری و مدیریت وضعیت جان باختن حجاج مصری تشکیل شده است، خبر داد که مصطفی مدبولی نخست وزیر این کشور موظف شد تا مجوز ۱۶ شرکت گردشگری متخلف را لغو و مسئولان این شرکت ها را به دادستانی معرفی کند.

واحد بحران که در روز پنج شنبه (۲۰ ژوئن)، به ریاست مدبولی تشکیل شده، بیان کرد که ۳۱ تن از حجاج مصری جان باخته که اسامی آنها به طور رسمی ثبت شده است، در نتیجه بیماری های مزمن جان خود را از دست دادند.

پیش از این مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر از دولت خواست درباره دلایل فوت حجاج مصری در حج ۲۰۲۴ و اقداماتی که دولت برای مقابله با این مساله اتخاذ کرده، توضیح دهد.

همچنین دولت مصر توصیه کرد برای توقف پدیده حجاج غیر قانونی، هماهنگی ها با عربستان برای سازوکار اعطای روادید حج افزایش یابد.

منابع مختلفی گفتند که در حج امسال شمار جان باختگان به ۱۱۲۶ نفر رسید که بیش از نیمی از آنها مصری و بخشی از حجاج مصری نیز به صورت غیر رسمی بودند.

به گزارش بخش عربی بی‌بی‌سی ۵۷۷ زائر از کشورهای مختلف جان خود را از دست داده‌اند.دمای هوا در شهر مکه در این هفته از ۵۱ درجه سانتیگراد فراتر رفته بود.

مقامات سعودی تاکنون از انتشار آمار رسمی جان‌باختگان خودداری کرده‌اند اما گفته‌اند بیش از دو هزار زائر به علت فشار گرما تحت درمان قرار گرفته‌اند.

بیشترین آمار جان‌باختگان مربوط به کشور مصر بوده است. کسانی که از بستگان خود بی‌خبر مانده‌اند در جستجوی خبری از حال آنها هستند و دولت مصر یک دفتر عملیات ویژه برای این موضوع در شهر جده باز کرده است.

در گزارشی بخش عربی بی‌بی‌سی،از جان باختن  ۳۲۳  احجاجمصری خبر داده بود و به خبرگزاری رویترز نیز از مفقود شدن  ۱۲۰ حجاج  مصری  گزارش کرده بود.

«عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن گفته بود که  نظام سعودی با فریضه حج تجارت می‌کند. این نظام هیچ حقی برای باج‌گیری از حجاج ندارد. هزینه‌های عوارضی که نظام سعودی در حق حجاج اعمال می‌کند، تنها باج‌گیری، سو استفاده و درآمدی حرام است که نیازی به آن ندارد.

وی افزود:کسانی که خود را «خادم الحرمین» می‌نامند حرمین شریفین را برای دستیابی به اموال بسیار کلان و باج‌گیری از مردم مورد سوء استفاده قرار می‌دهند. نظام سعودی دیدگاه محدود مذهب وهابی را بر ادای فریضه حج تحمیل می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.