کد خبر : 16464
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 8:45

افتتاح معبد هندوها؛جای که مسجد بابری مسلمانان تخریب شد

افتتاح معبد هندوها؛جای که مسجد بابری مسلمانان تخریب شد
نخست وزیر هندوستان معبدی جنجال برانگیز را افتتاح کرد که در جای یک مسجد ویران شده ساخته شده است. در آستانه آغاز مبارزات انتخاباتی، حزب ناسیونالیست هندوی نارندرا مودی برای افتتاح این معبد مراسم بزرگی برگزار کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، نخست وزیر هندوستان مراسم افتتاح معبد رام را حوالی ظهر روز دوشنبه به وقت محلی آغاز کرد و از مجسمه سیاه رام، یکی از خداهای هندوها، رونمایی نمود.

این معبد بزرگ در شهر آیودیا ساخته شده که براساس باور هندوها، زادگاه رام می‌باشد. افتتاح یک معبد هندو در این مکان خاص رویدادی است که باعث اختلافات دینی در هندوستان شده است.

معبد خدای راما در مکانی ساخته می‌شود که زمانی مسجد بابری در آن واقع شده بود. هندوهای افراطی سال ۱۹۹۲ این مسجد را تخریب کردند. مسجد بابری در قرن شانزدهم میلادی به دستور سلطان محمد بابر،‌ نخستین پادشاه مغول هندوستان بنا شد.

اما این معبد در زمینی ساخته شده که برای قرن‌ها مسجدی در آن موقعیت داشت و در دهه ۱۹۹۰ توسط ملی‌گرایان هندو تخریب شد. این مسئله اعتراض‌‌های خشونت‌باری را برانگیخت.

این معبد با ۵۰ متر ارتفاع در زمینی ساخته شده است که برای قرن‌‌ها مسجدی بر آن قرار داشت. این مسجد در سال ۱۹۹۲ توسط متعصبان هندوی مرتبط با حزب مودی، بهاراتیا جاناتا،  تخریب گردید. هندوها ادعا می‌کنند که مسجد بابری در قرن شانزدهم توسط یک امپراتور مسلمان روی زادگاه لرد رام ساخته شده بود.

 

 

 

تخریب مسجد بابری باعث شورش‌های جمعی در هندوستان شد. در نتیجه آن دو هزار نفر که اکثرشان مسلمان بودند، کشته شدند. این مناقشه دینی راه برای سیاست‌‌های فرقه‌‌ای هموار کرد که تغییر اساسی نظم سیاسی سکولار هند را نشان می‌دهد.

ساخت این معبد حتی در دادگاه عالی هند در سال ۲۰۱۹ به چالش کشیده شد؛ اما شکایت در محکمه نتیجه‌ای در پی نداشت.

نخست وزیر هند استدلال کرده که این رویداد یک تلاش برای آشتی میان ادیان است.

نارندرا مودی در اوایل جنوری گفت: «خداوند مرا ابزاری برای نمایندگی از همه مردم هند قرار داده است.»

 این افتتاحیه برای هند و حزب بهاراتیا جاناتا مهم است؛ زیرا نمادی از نفوذ فزاینده سیاست ملی‌گرایان هندو در حکومت مودی است و پیروزیی بر مسلمانان هند محسوب شود.

جامعه هندو در سالهای اخیر تحت حکومت نارندرا مودی به شدت جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان در این کشور را تحت فشار قرار داده و با اقدامات مختلف خود این اقلیت را تحت آزار و اذیت قرار داده‌ است.

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.