کد خبر : 16758
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1402 - 16:53

اعلام سه روز عزای عمومی در عراق در پی شهادت نیروهای الحشدالشعبی

اعلام سه روز عزای عمومی در عراق در پی شهادت نیروهای الحشدالشعبی
دولت عراق در پی به شهادت رسیدن شماری از نظامیان و غیر نظامیان در حملات هوایی شب گذشته امریکا به مناطق مرزی عراق، در نهادهای دولتی عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز، «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق در پی شهادت شماری نظامیان و غیرنظامیان این کشور که بر اثر حمله ارتش تروریستی آمریکا به منطقه عکاشات و القائم واقع در غرب استان الانبار، عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، نخست‌وزیر عراق به احترام روح شهدای نیروهای مسلح کشورمان و غیرنظامیان به مدت ۳ روز در بخش‌های مختلف کشور و در تمامی ادارات و نهادهای دولتی اعلام عزای عمومی کرد. در نتیجه بمباران آمریکایی‌ها در مناطق عکاشات و القائم در غرب استان الانبار جان باختند.

اعلام عزای عمومی در عراق پس از آن صورت می‌گیرد که الحشد الشعبی عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد بر اثر تجاوز بامداد شنبه آمریکا به نیروهای مقاومت در غرب عراق، ۱۶ نفر شهید و ۳۶ تن زخمی شدند و جستجو برای یافتن مفقودین ادامه دارد.

الحشد الشعبی تاکید کرد که «ما آمادگی خود را برای هر گونه دستور صادره از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح برای حفظ حاکمیت، وحدت ارضی و امنیت ملت عراق اعلام می‌کنیم.»

ستاد فرماندهی تروریستی آمریکا موسوم به سنتکام  بامداد شنبه از انجام حملات به مواضعی در خاک سوریه و عراق خبر داد.

آمریکا مدعی است که این حملات در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به کشته شدن سه نظامی این کشور در پایگاهی در شمال شرق اردن صورت گرفته‌است.

«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق بامداد شنبه با تأیید حمله آمریکا به غرب کشور خود، تصریح کرد که این حملات، ناقض حاکمیت و با هدف تضعیف دولت بغداد در ایجاد ثبات در کشور صورت گرفته‌است.

گفتنی است، الحشد الشعبی  به بسیج مردمی عراق نیز معروف است، به نیرو‌های شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان دهی شدند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند، اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند

در سال ۲۰۱۴ و پس از افتادن موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیرو‌های داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، این نیرو تشکیل شد. هدف این نیرو‌ها کمک به ارتش و نیرو‌های امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است.

الحشد الشعبی عراق در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.