کد خبر : 10315
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 - 18:42

اعلام آمادگی عراق برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا

اعلام آمادگی عراق برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا
 رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق: میانجیگری از جانب عراق به واشنگتن عرضه شد و پاسخ های مثبتی در پی داشت.

به گزارش کلینی نیوز، «العربی الجدید» منابع دولتی آگاه درباره اهداف سفر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران گفتند: انتظار می رود وی در ساعات پیش رو طی سفری رسمی که به دعوت «فؤاد حسین» همتای عراقی اش انجام می شود، وارد بغداد شود.

بنا به میدل ایست نیوز، امیرعبداللهیان در بغداد با سران این کشور و برخی از رهبران سیاسی عراق، موضوعات مشترک میان دو کشور در زمینه اقتصاد، امنیت و غیره را بررسی خواهد کرد.

به گفته این منابع، امیرعبداللهیان همچنین موضوع میانجیگری عراق میان تهران و ریاض را با مقامات عراقی در میان خواهد گذاشت.

«عامر فایز» رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، نیز گفت: موضوع میانجیگری عراق میان ایران و عربستان در دستور کار این وزیر ایرانی خواهد بود. به ویژه که بغداد موفقیت بزرگی در این زمینه به دست آورده و تمایل ایران و عربستان در انجام کامل این امر و همچنین مقبولیت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر فعلی عراق بین طرف های ایرانی و سعودی وجود دارد.

وی افزود: عراق همچنین قادر به میانجیگری بین ایران و امریکا نیز هست و این موضوع در گفت و گو های وزیر خارجه ایران و مقامات عراقی بررسی خواهد شد؛ به ویژه که این میانجیگری از جانب عراق به واشنگتن عرضه شد و پاسخ های مثبتی در پی داشت.

فواد حسین گفت که از زمان حمله آمریکا، عراق در دهه‌های اخیر شاهد دخالت‌های نظامی زیادی بود و حاکمیت خود را از دست داده بود اما در سال ۲۰۱۷ و بعد از شکست داعش، عراق بار دیگر جان گرفت و گام‌های مهمی به سوی بازگرداندن حاکمیت اتخاذ کرد اما این حاکمیت به طور کامل نبود.

 وزیر خارجه عراق در گفت وگو با الشرق گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر عراق تاثیر می گذارد؛ زیرا بغداد با هر دو طرف روابط خوبی دارد.

وی گفت که بغداد حیاط خلوت هیچ کشوری نیست و موضع عراق در این زمینه روشن است.

وزیر خارجه عراق در ادامه تاکید کرد که نبود تنش میان کشورهای منطقه به سود عراق است و اگر تهران ‌و واشنگتن نتوانند اختلافات خود را حل کنند بغداد می‌تواند بحران میان این دو کشور را مدیریت کند.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.