کد خبر : 13795
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 15:14

اظهارات تامیر پاردو رئیس سابق موساد درباره «آپارتاید» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها

اظهارات تامیر پاردو رئیس سابق موساد درباره «آپارتاید» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها
سخنان این هفته تامیر پاردو رئیس سابق موساد اسرائیل مبنی بر این که عملکرد کشورش در قبال فلسطینیان در کرانه باختری شبیه سیستم «آپارتاید» در آفریقای جنوبی در دهه‌های گذشته است، همچنان با واکنش‌های تندی در میان مقامات کنونی اسرائیل روبه‌رو است.

به گزارش کلینی نیوز، تامیر پاردو، رئیس پیشین موساد در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که رویکرد کنونی اسرائیل در برخورد با فلسطینیان در کرانه باختری «درحد یک نظام نژادپرستانه؛ چیزی شبیه روند آپارتاید است».

پاردو که در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ در دولت‌های بنیامین نتانیاهو با انتصاب از سوی وی، ریاست موساد، سازمان امنیت خارجی و عملیات ویژه کشورش را در دست داشت، از زمان بازگشت حزب لیکود به قدرت از مخالفان سرسخت او در طرح تغییرات قضایی بوده و علیه ائتلاف احزاب راستگرای دولت کنونی موضع گرفته است.

او به آسوشیتدپرس گفت به بنیامین نتانیاهو هشدار داده که تعیین مرزهای اسرائیل و اراضی فلسطینی یک امر حیاتی است و موجودیت یک کشور بدون مرز در خطر است.

اظهارات تامیر پاردو در شرایطی بیان شد که ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبر یک جنبش راست‌گرای رادیکال به تازگی در تلویزیون این کشور گفت که حق تردد او، همسر و فرزندانش در کرانه باختری «مقدم» بر حق فلسطینیان است.

بن‌گویر بعداً در اصلاح اظهاراتش با اشاره به افزایش حملات مسلحانه منجر به کشته شدن غیرنظامیان و نظامیان اسرائیلی در عملیات مسلحانه فلسطینیان در کرانه باختری گفت باید کنترل بر جاده‌ها برای دفاع از امنیت و حق زندگی اسرائیلی‌ها در اولویت باشد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع در دولت بنیامین نتانیاهو، روز جمعه ۱۷ شهریور در واکنشی غیرمستقیم، از مقامات و رؤسای پیشین موساد، سازمان امنیت داخلی و فرماندهان قبلی ارتش که با انگیزه نگرانی نسبت به عواقب تغییرات قضایی مورد نظر دولت کنونی از وضعیت انتقاد می‌کنند، خواست نظرات خود را به نام این سازمان‌های حیاتی برای موجودیت اسرائیل بیان نکنند.

برخی از مقامات اسرائیل و رسانه‌های این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند که اظهاراتی مانند گفته‌های رئیس پیشین موساد، مواضع فلسطینیان و حامیان آن‌ها در مراجعه به نهادهای بین‌المللی نظیر دیوان بین‌المللی کیفری لاهه علیه اسرائیل را تقویت کند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، بخشی از حقوقدانان اسرائیلی احتمال داده‌اند که نظامیان این کشور به دلیل اجرای دستورات فرماندهان در قبال فلسطینیان کرانه باختری، به دادگاه‌های کشورهای خارجی کشانده شده و تحت پیگرد قانونی قرار گیرند. تشکیلات خودگردان فلسطینی شاکی شماری از پرونده‌های گشوده‌شده علیه اسرائیل در دیوان کیفری لاهه است.

شبتای شاویت که پیش از تامیر پاردو ریاست موساد را در دست داشت و هفته گذشته در سن ۸۴ سالگی در سفر تفریحی به ایتالیا براثر سکته قلبی درگذشت، در دوره اخیر یکی دیگراز ده‌ها مقام ارشد پیشین امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل بود که نسبت به گام برداشتن اسرائیل در مسیر «دیکتاتوری» هشدار می‌داد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.