کد خبر : 15584
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 9:01

اشغال خاموش قبرس از سوی اسرائیل

اشغال خاموش قبرس از سوی اسرائیل
ظفر شاهین، ستون نویس روزنامه ملیت، روز ۲۴ نوامبر درباره مشکلی نوشته که آن را «اشغال خاموش قبرس از سوی اسرائيل» توصیف کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، ظفر شاهین درباره تهدیدی هشدار داده که ممکن است با باز کردن دالان‌های امدادی جایگزین برای کمک‌رسانی به غزه به وجود بیاید و گفته است که اسرائیل ممکن است «برای برداشتن گام‌هایی برای تبدیل قبرس به سرزمین دوم خود آماده شود».

روز ۲۹ نوامبر غفار یاکینجا، کارشناس طرفدار روسیه به شبکه خبری تلویزیون اولکه ترکیه گفت که «تاجران و شرکت‌های یهودی ناشناس» در حال تصاحب زمین و ساختن مجتمع‌های مسکونی در قبرس شمالی هستند.

یاکینجا گفت: «جمهوری قبرس شمالی می‌تواند هدف جدید صهیونیسم باشد. چون وقتی به نقشه نگاه می‌کنیم، قبرس نقطه‌ای مهم برای امنیت اسرائیل و امنیت سرزمین موعود محسوب می‌شود.»

روز ۱۶ نوامبر هم اسماعیل قلج‌ارسلان، مفسر محافظه‌کار ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری آنلاین و طرفدار دولت «تی‌وی‌ان‌ای‌تی» مدعی شد «حدود ۵۰ هزار صهیونیست» در قبرس زندگی می‌کنند.

او گفت: «این مسئله تهدیدی جدی برای مفهوم سرزمین آبی ما به حساب می‌آید.» اشاره قلج‌ارسلان به دکترین ترکیه است که بر اساس آن به دنبال سهم بیشتری از آب‌های شرق مدیترانه است.

او گفت: «آنها در حال مستقر شدن در بخشی از جزیره هستند که رو به اسرائیل است… یا برای منابع گازی شرق مدیترانه یا [به وجود آوردن] یک غزه دوم.»

یک کارشناس دیگر به نام آیدین اونال هم به همان شبکه گفت که این وضعیت «مشکلی جدی» به وجود آورده و از جمهوری قبرس شمالی خواست که «گام‌های پیشگیرانه جدی» بردارد.

او گفت: «در غیر این صورت ممکن است قبرس شمالی از درون دچار فروپاشی شود.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در ماه نوامبر بدون اشاره مستقیم به قبرس شمالی گفته بود که اسرائیل به بخش‌هایی از مناطق ترک‌نشین چشم دوخته است.

بنا به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان، تارنمای افشاگر انگلیسی دیکلسیفاید (۲۱ آذر) با افشای نامه وزیر دفاع این کشور به یکی از نمایندگان مجلس نوشت که پس از آغاز بمباران غزه، انگلیس به‌طور مخفیانه ۵۰۰ نیروی اضافی را به پایگاه خود در قبرس که برای تامین سلاح به اسرائیل استفاده می‌شود، فرستاد.

دولت انگلیس پیشتر گفته بود که برای حمایت از اسرائیل یک هزار سرباز در شرق مدیترانه مستقر کرده، اما محل استقرار آن‌ها را فاش نکرده بود. جیمز هیپی، وزیر دفاع انگلیس در نامه‌ای به کنی مک اسکیل، از نمایندگان مجلس انگلیس اعلام کرد که در ۲۷ نوامبر (۶ آذر) نیمی از این نیرو‌ها در قبرس حضور داشتند.

کنی مک اِسکیل، نماینده مجلس انگلیس به دیکلسیفاید گفت: ما به شفافیت و پاسخگویی در مورد آنچه در پایگاه‌های انگلیس در قبرس روی می‌دهد و نقشی که آن‌ها در بمباران جنایتکارانه اسرائیل به غزه ایفا می‌کنند، نیاز داریم. نقش این نیروی نظامی اضافی باتوجه به آنکه قبلاً نیز تعداد انبوهی از پرسنل نظامی در آن پایگاه مستقر بودند، چیست؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.