کد خبر : 8117
تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 شهریور 1401 - 16:01

اسرائیل به سراغ میدان گازی کاریش لبنان رفت

اسرائیل به سراغ میدان گازی کاریش لبنان رفت
عدم استخراج گاز به نظر من مسئله‌ای فنی نیست و تهدید نصرالله بر رفتار اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت؛ تل‌آویو به بهانه‌های فنی این کار را به تعویق می‌اندازد».

به گزارش کلینی نیوز، اسرائیل با وجود احتمال بالای بروز تنش نظامی با لبنان مقدمات استخراج از یک میدان گازی فراساحلی را در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه خود میدان گازی کاریش با لبنان را آغاز کرد تا به وعده خود مبنی بر تامین بخشی از انرژی اروپا جامه عمل بپوشاند.

بنا به گزارش یورونیوز، اسرائیل و لبنان که به طور رسمی در وضعیت جنگی قرار دارند، از سال ۲۰۲۰ با میانجیگری ایالات متحده برای ترسیم مرزهای مدیترانه‌ای خود درگیر مذاکراتی شده‌اند که می‌تواند برای هر دو کشور امکان افزایش اکتشاف گاز طبیعی فراساحلی  کاریش را فراهم کند.

اما اسرائیل اعلام کرده که تصمیم خود را برای آغاز برداشت گاز از میدان مورد اختلاف کاریش گرفته است.

مرز اقتصادی دریایی پیشنهادی ایالات متحده میدان کاریش را در محدوده اسراییل و بخش بزرگی از میدان قانا را در مالکیت لبنان قرار می‌دهد ولی حزب‌الله لبنان با مخالفت با طرح آمریکا تهدید کرده که اگر اسرائیل به عملیات استخراج ادامه دهد، اقدام نظامی خواهد کرد. اما مقام‌های اسرائیلی همواره گفته‌اند که تهدیدهای حزب‌الله مانع کاری آنها نخواهد شد چرا که مالکیت بر این میدان را قطعی می‌دانند.

لاپید در برابر تهدیدهای نصرالله کاملاً عقب‌نشینی کرد

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، نتانیاهو با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتری‌ خود گفت: «شهروندان اسرائیل، من یک بیانیه بسیار ناراحت‌کننده برای شما دارم. لاپید در برابر تهدیدهای نصرالله کاملاً عقب‌نشینی کرد. نصرالله لاپید را تهدید کرده که اگر میدان کاریش را قبل از امضای قرارداد گازی با لبنان فعال کنیم، به اسرائیل حمله خواهد کرد».

وی ادامه داد: «لاپید وحشت کرد و کاریش را فعال نکرد و اکنون می‌خواهد بدون هیچ نظارت و رقابتی از سوی ما، یک میدان گازی به ارزش میلیاردها دلار را به لبنان بدهد؛ مبالغی که حزب‌الله با در اختیار داشتن آن‌ها، هزاران راکت و موشک به سمت شهرهای اسرائیل شلیک خواهد کرد».

این در حالی است که رسانه‌های اسرائیلی دو روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرده بودند که «اسرائیل به تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان توجه می‌کند و از استخراج گاز به بهانه‌های فنی منصرف می‌شود».

«تزوی یحزکیلی» تحلیلگر مسائل عربی در شبکه ۱۳ نیز خاطرنشان کرده بود: «من این موضع نخست‌وزیر لاپید را اینگونه می‌خوانم: عدم استخراج گاز به نظر من مسئله‌ای فنی نیست و تهدید نصرالله بر رفتار اسرائیل تأثیر خواهد گذاشت؛ تل‌آویو به بهانه‌های فنی این کار را به تعویق می‌اندازد».

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت اربعین امام حسین (علیه السلام) به تل‌آویو هشدار داده بود که که مقاومت هرگز از حقوق لبنان کوتاه نخواهد آمد و اجازه برداشت گاز از میدان «کاریش» را به رژیم صهیونیستی نمی‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.