کد خبر : 8202
تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 8:19

امیر حسین علمائی

استفاده از ماهواره استارلینک نیازمند ارسال تجهیزات به ایران است

استفاده از ماهواره استارلینک نیازمند ارسال تجهیزات به ایران است
به دلیل ناقص بودن پوشش استارلینک، بعید است اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد، در حالت خوش بینانه این پروژه در بلندمدت امکان اجرا در ایران را دارد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های خارجی، ایلان ماسک، در واکنش به لغو تحریم‌های آمریکا برای شرکت‌های فناوری و اینترنت، در توییتی نوشت: «استارلینک اکنون در ایران فعال شده است. این مستلزم استفاده از پایانه های داخل کشور است که من گمان می کنم دولت [ایران] از آن حمایت نخواهد کرد، اما اگر کسی بتواند ترمینال ها را وارد ایران کند، کار خواهد کرد.»

اشاره آقای ماسک به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است که او مالک آن است.

او این توییت را در پاسخ به توییت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشته که خبر معافیت گسترده‌تر شرکت‌های فناوری را با هدف ارائه خدمات اینترنتی به مردم ایران اعلام کرده بود.

پیش از این ایلان ماسک در پاسخ به درخواست‌های کاربران ایرانی درباره اینترنت ماهواره‌ای گفته بود که اگر دولت آمریکا اجازه بدهد، او مشکلی با ارائه خدمات استارلینک به ایرانیان ندارد.

در حال حاضر، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که با دیش مخصوص قابل دریافت است، در برخی کشورهای جهان دایر است. اما کسانی که می‌خواهند از این اینترنت استفاده کنند، علاوه بر داشتن ابزار مخصوص مانند دیش این شرکت، باید ماهانه مبلغی بپردازند.

به نوشته صدای آمریکا، مقامات دولت بایدن آماده کمک برای فرستادن ترمینال‌های استارلینک به ایران هستند، اما دو چالش اصلی وجود دارد، مالی و لجستیکی. راه اندازی و نگهداری هزاران پایانه استارلینک در ایران میلیون ها دلار هزینه خواهد داشت. این چالش به گفته او قابل حل است و چالش بزرگتر لجستیکی است.

هنوز روشن نیست که آیا شرکت استارلینک برای مساله هزینه خدمات این شرکت نیز برنامه خاصی دارد یا نه.

اگر خدمات استارلینک همان‌گونه که در کشورهای دیگر عرضه می‌شود، در ایران عرضه شود، دسترسی به این نوع از اینترنت برای همگان دشوار خواهد بود.

چرا که ملت ایران به دلیل تحریم‌ها ظالمانه آمریکا  از معدود ملت‌های جهان هستند که به کارت‌های اعتباری بین‌المللی مانند مسترکارت یا ویزا دسترسی ندارند.

اینترنت ماهواره‌ای از رویا تا واقعیت؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا برخی تحریم‌های تکنولوژی مربوط به ایران را لغو کرد. بر این اساس، بسیاری از شرکت‌های خارجی اجازه پیدا می‌کنند خدمات خود را در اختیار کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی قرار دهند که یکی از آن‌ها، اسپیس‌ایکس و اینترنت ماهواره‌ای استارلینک این شرکت است.

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی به لغو همین تحریم‌ها جهت گردش آزاد اطلاعات در ایران اشاره کرده بود که در پاسخ به توییت او، «ایلان ماسک»، یک خبر مهم را اعلام کرد: «فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای برای ایران.»

گفتنی است، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند و این موضوع از سوی ایران به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) اعلام شده است.
از سوی دیگر به دلیل ناقص بودن پوشش استارلینک، بعید است اینترنت ماهواره‌ای این شرکت به این زودی‌ها بتواند در ایران سرویس دهد، در حالت خوش بینانه این پروژه در بلندمدت امکان اجرا در ایران را دارد.

در کنار این دعوای حقوقی البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده از استارلینک بدون تجهیزات دریافت سیگنال اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست. مودم های مخصوصی نیاز است که ورود آنها به ایران تا این لحظه ممنوع بوده و قاعدتا بدون وجود آنها اینترنت ماهواره‌ای رویایی بیش نیست.

ضمنا ایستگاه‌های زمینی برای اتصال ارتباط بین ماهواره‌ها نیاز است که استارلینک در ایران فاقد این ایستگاه‌هاست. موضوعی که ایلان ماسک به دنبال راه حلی برای آن در نسل‌های جدید ماهواره‌های خود است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.