کد خبر : 8420
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 مهر 1401 - 13:12

ادعای دانشجویان اخراجی ایرانی از اوکراین به بهانه استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه

ادعای دانشجویان اخراجی ایرانی از اوکراین به بهانه استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه
شماری از دانشجویان ایرانی  مدعی شدند:مقامات اوکراین  به بهانه استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه این کشور، این دانشجویان را اخراج کرده و ورود آنها به اوکراین را تا سه سال آینده ممنوع کردند.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از پایگاه خبری «انتخاب»،بر اساس روایت این دانشجویان مقیم اوکراین، آنها پس از آنکه با عدم همکاری دانشگاه های ایران روبرو شدند،برای ادامه تحصیل بار دیگر به اوکراین رفتند اما مقامات این کشور نیز با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه این کشور، این دانشجویان را اخراج کرده و ورود آنها به اوکراین را تا سه سال آینده ممنوع کردند.

یکی از این دانشجویان مقیم اوکراین می گوید:«متاسفانه دانشگاه های ایران با ما برای انتقال همکاری نکردند و ما مجبور شدیم بخاطر تمدید مدرک اقامت به اوکراین برگردیم و دانشگاه را در آنجا ادامه دهیم. ولی متاسفانه نه تنها مدرک اقامتمان را تمدید نکردند بلکه ما را از دانشگاه و کشور اوکراین اخراج کردند و مهری در پاسمورتمان زدند که بر اساس آن، تا سه سال آینده هم حق ورود به اوکراین را نداریم و دلیل اینکارشان را هم فروش پهبادهای ایرانی به روسیه اعلام کردند.»

گفتنی است که مقامات مسکو و تهران رسماً اطلاعات مربوط به عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه را تکذیب می کنند.

اصل ماجرا

روز ۱۴ اسفندماه پارسال، منوچهر مرادی سفیر ایران در اوکراین در صفحه شخصی خود نوشته که «تعداد قابل توجهی از ایرانی‌های مقیم اوکراین به دلیل این‌که پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند.»

در پی شروع بحران اوکراین، تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های اوکراین در کنار سایر مردم این کشور در تلاش برای خروج از اوکراین هستند.

علیرغم تلاشی که سفارت ایران در اوکراین و کشور‌های همسایه آن برای خروج دانشجویان ایرانی از اوکراین انجام می‌دهند، این روند با مشکلاتی روبروست.

مرز لهستان با اوکراین مرز اصلی اوکراین برای خروج پناهجویان است و وزارت خارجه اعلام کرده ماشین‌هایی برای انتقال ایرانیان در پشت مرز در نظر گرفته شده است.

اکثر دانشجویان مقیم اوکراین دارای کسب و کار بوده و برخی آنان نیز در اوکراین ازدواج کرده اندو و به نوعی تبعه اوکراین شده اند با شروع جنگ روسیه و اوکراین از  این کشور خارج شده اند.

با فروکش کردن جنگ روسیه و اوکراین دانشجویان ایرانی تبعه اوکراین که خواستار بازگشت به کشور اوکراین شده اند با مشکلاتی روبرو شده اند.

 در رسانه های بین المللی از جمله بی بی سی، خبرگزاری آلمان، خبرگزاری ایرنا، هیچ اشاره ای به اخراج دانشجویان ایرانی به دلیل استفاده روسیه از پهیادهای  ایرانی نشده است.

وعده وزارت علوم چه بود؟

عدم همکاری دانشگاه های ایرانی با دانشجویان شاغل در اوکراین در حالی است که وزارت علوم پیشتر وعده داده بود که با این دانشجویان برای انتقال به ایران همکاری خواهد کرد.

روز ۷ اسفند ۱۴۰۰ اندکی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور اوکراین که در سامانه میخک (مدیریت خدمات یکپارچه) وزارت امور خارجه تشکیل پرونده داده اند ۱۴۲۴ نفر هستند که از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. 

او گفته بود: برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور را دارند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شده تا بتوانند از طریق ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان به نحوه انتقال باقیمانده تحصیل دانشجویان متقاضی از دانشگاه‎های کشور اوکراین به دانشگاه ‎های داخل پرداخته و گفته بود: این سازمان در چارچوب آیین نامه ها و مقررات وزارت عتف و با در نظر گرفتن شرایط خاص موجود، مساعدت های حداکثری را جهت انتقال از دانشگاه محل تحصیل فعلی به دانشگاه‎های هم‎ سطح و هم تراز داخل کشور به عمل خواهد آورد.

شرایط وزارت علوم 

داداش پور ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در کشور اوکراین را پس از فارغ التحصیلی از موضوعات دیگر عنوان کرده و اظهار کرده بود: طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.