کد خبر : 9040
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 آبان 1401 - 9:18

کریم رئوف

اجلاس زیست محیطی کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ مصر

اجلاس زیست محیطی کاپ ۲۷ در شرم‌الشیخ مصر
بحران انرژی در دو سال گذشته باعث شد تا مسئله امنیت انرژی به اولویت اصلی کشورها تبدیل شود و مسئله گذار انرژی و مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی اولویت اصلی کشورها نباشد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه ها، همزمان با افتتاح اجلاس جهانی تغییرات آب و هوایی در مصر، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از چین و ایالات متحده آمریکا خواست تا سهم بیشتری را برای کمک به کشورهای فقیرتر برای مقابله با تأثیرات تغییرات آب و هوایی در نظر بگیرند.

کشورهای فقیرتر در اجلاس کاپ‌۲۷ در شرم‌الشیخ مصر، از چشم‌انداز بحث در مورد ایجاد صندوق غرامت استقبال کرده‌اند.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، که میزبان نشست سال گذشته بود نیز درخواست رئیس جمهور فرانسه را تکرار کرده است.

خانم استروجن به بی‌بی‌سی گفت که برای کشورهای ثروتمندتر که عمدتا باعث تغییرات آب و هوایی شده‌اند، باید با احساس مسئولیت بیشتر در این خصوص فعالیت کنند.

قرار است در اجلاس امسال برای اولین بار از زمان تصویب کنوانسیون اقلیم سازمان ملل در سال ۱۹۹۴، موضوع پرداخت غرامت در دستور کار قرار بگیرد.

کاپ۲۶ چه بود؟

کاپ۲۶، کنفرانس تغییرات اقلیمی از ۳۱ اکتبر تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ در گلاسکو به میزبانی بریتانیا برگزار شد.

هدف اصلی این بود که برنامه‌های برای جلوگیری از افزایش گرما در زمین مطرح شود.

کشورها در سال ۲۰۱۵ قبول کردند که چنین برنامه۲هایی ارایه دهند تا میانگین افزایش گرمای زمین از دو درجه سانتیگراد بیشتر نشود.

قرار شد تلاش کنند که میانگین افزایش گرما از یک و نیم سانتیگراد نسبت به انقلاب صنعتی فراتر نرود تا از فاجعه اقلیمی اجتناب شود. این موافقت،‌ توافق پاریس نام گرفت. معنی آن این است که همه کشورها باید بکوشند انتشار آلاینده کربنی را کاهش دهند به‌طوریکه تا سال ۲۰۵۰ به تراز منفی کربن برسند.

در نشست گلاسکو بر این تعهدات توافق شد:

کاهش تدریجی استفاده از زغال سنگ که یکی از آلاینده‌ترین سوخت‌های فسیلی است

توقف جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۳۰

کاهش ۳۰ درصدی انتشار گاز متان تا سال ۲۰۳۰

ارائه برنامه عمل جدید اقلیمی به سازمان ملل

در حالی ‌که مصر آماده میزبانی از نشست اقلیمی کاپ ۲۷ در بندر تفریحی شرم‌الشیخ دریای سرخ است، افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، بدهی‌های شدید و رکود اقتصادی، اقدام‌های جهانی اقلیمی را تهدید می‌کند.

تعهداتی که نزدیک به یک سال پیش در گلاسکو انجام شد با این خطر مواجه است که قربانی پیامدهای جنگ اوکراین شود. بحران انرژی سبب تعجیل برای استخراج سوخت‌های فسیلی بیشتر شده است و وعده‌ها برای افزایش تأمین مالی برای کمک به کشورهای درحال‌توسعه برای مقابله با بدتر شدن اثرات اقلیمی محقق نشده است.

در این باره محمد نصر، مذاکره‌کننده ارشد مصری هشدار داد: «احتمال عقب‌نشینی در تعهدها وجود دارد. باید مطمئن شد تعهد سیاسی در بالاترین سطح جامعه بین‌المللی، همچنان باقی است.»

مصر «اجرای تعهدات اقلیمی» را به‌عنوان شعاری برای مذاکرات و موضوع نشست سران کشورها طی هفتم ۷ تا هشتم نوامبر اعلام کرده است. از آنجا که انتظار می‌رود در این نشست تصمیم‌های معدودی از مذاکرات حاصل شود، میزبان نشست باید رهبران، مؤسسه‌های مالی و بخش خصوصی را برای اقدام‌ برانگیزد.

چه شخصیت‌هایی به اجلاس امسال کاپ ۲۷ می‌روند؟

رهبران، روسای جمهور، نخست‌وزیران و مقامات بلند پایه کشورهای مختلف و شخصیت‌های شناخته شده‌ای در اجلاس امسال در قاهره حاضر خواهند شد.

برخی نام‌های شناخته شده‌ای که امسال در نشست تغییرات اقلیمی شرکت می‌کنند:

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است، که انتظار می‌رود روز جمعه، چند روز پس از حضور رای‌دهندگان آمریکایی برای انتخابات میان‌دوره‌ای، به اجلاس بپیوندد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا هم که وی هفته گذشته گفته بود به منظور آماده‌سازی بودجه‌ای مهمی در خصوص امور مالی بریتانیا که قرار است در ۱۷ نوامبر اعلام شود، نمی‌تواند به این اجلاس برود، تغییر نظر داد و به قاهره رفت.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه؛ پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا؛ اولاف شولز، صدراعظم آلمان؛ جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا؛ رجب طیب اردوغان، نخست ترکیه؛ جان کری، فرستاده ویژه بایدن در امور آب و هوا و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از دیگر شرکت کنندگان بلند پایه این اجلاس هستند.

همچنین لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا که هفته گذشته در انتخابات برزیل پیروز شد و رئیس جمهور بعدی این کشور خواهد بود هم قرار است در این نشست حاضر شود.

این اجلاس غایبان بزرگی هم خواهد داشت از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه؛ شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین؛ آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند.

از شخصیت‌های غایب در نشست امسال هم می‌توان به گرتا تونبرگ، جوان شناخته فعال در این عرصه نام برد.

مصر از روز ۶ تا ۱۸ نوامبر میزبان کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی کاپ ۲۷ (COP27) است. ایران هم اعلام کرده است که در این نشست شرکت خواهد کرد.

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست، در مورد اهداف ایران از شرکت در اجلاس کاپ ۲۷ گفت: «بهره‌برداری از ظرفیت‌های دیپلماسی در حوزه محیط زیست برای ما بسیار مهم است و باید در اجلاس کاپ ۲۷ با دست پر شرکت کنیم.»

یکی از مشکلات عمده ایران برای مقابله با تغییرات اقلیمی نبود منابع مالی و فناوری پیشرفته موردنیاز در ایران است .

اگر دولتمردان جمهوری اسلامی برای اجرای تعهدات ایران در چارچوب پیمان پاریس اراده سیاسی هم داشته باشند، ایران برای اجرای کاهش ۱۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای که تعهد داده است باید حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

یکی از برنامه‌های سازمان محیط زیست برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش نقش سوخت‌های فسیلی و افزایش نقش انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی ایران اعلام شد.

بر این اساس، وزارت نیرو متعهد شد تا پایان دولت یازدهم، ظرفیت تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش دهد.

براوردها نشان می‌دهد که ایران ظرفیت توسعه بیش از ۶۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را دارد. سال ۱۴۰۰ در شبکه برق ایران نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران ۹۰۰ مگاوات برق تولید شد.

در حال حاضر، ۹۴ درصد از نیروگاه‌های برق ایران با سوخت‌های فسیلی فعالیت می‌کنند. ۷۵ درصد برق تولیدی نیروگاه‌ها در ایران با سوخت گاز و حدود ۱۸ درصد برق ایران با استفاده از منابع نفتی تولید می‌شود. نیروگاه‌های برق‌آبی حدود هفت درصد برق ایران را تولید می‌کنند.

 کشورهای همسایه که اکثر تولیدکننده نفت و گازند، برنامه جامع خود برای انتشار کربن صفر در بلندمدت را اعلام کرده‌اند. در عین حال، هم سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی خود را افزایش داده و هم بر تولید خودروهای الکتریکی و بهره‌گیری بیشتر از انرژی هسته‌ای و هیدروژن تمرکز کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، اولین کارخانه تولید خودرو الکتریکی عربستان فعالیت خود را شروع کرد و امارات و آمریکا برای توسعه همکاری دو کشور در زمینه انرژی‌های پاک قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری امضا کردند.

ترکیه هم نخستین خودرو الکتریکی خود را روانه بازار کرد. جمهوری آذربایجان منطقه قره‌باغ و زنگه‌زور شرقی را در چارچوب برنامه این کشور برای کربن‌زدایی منطقه انتشار کربن صفر اعلام کرد.

در ایران، مذاکرات هسته‌ای فعلا متوقف شده و در چهار دهه گذشته، تمرکز آمریکا و رژیم صهیونیستی اسرائیل بیشتر بر منهدم کردن مراکز هسته ای ایران بوده است.

یک مرکز حساس در اصفهان تنها چند ساعت تا انفجار شدید فاصله داشت

اول مرداد وزارت اطلاعات اعلام کرد اعضای این شبکه «که برای انجام عملیات تروریستی به کشور اعزام شده بودند، پیش از هر اقدام خرابکارانه‌ای» بازداشت شده‌اند.

نورنیوز روز یک‌شنبه دوم مرداد نوشت که بنابر «اخبار رسیده» به این سایت خبری، «دستگیری اعضای عملیاتی این شبکه پیچیده در حالی انجام شد که حتی مواد منفجره شدیدالانفجار نیز از سوی این گروه در محل مورد نظر کار گذاشته شده و تنها چند ساعت به اجرای مرحله نهایی» عملیات آنها زمان باقی بود.

به نوشته این سایت، هدف این انفجار «شدید» یکی از مراکز حساس جمهوری اسلامی در استان اصفهان بوده است.

تاسیسات غنی‌سازی نطنز و مرکز فرآوری اورانیوم اصفهان دو مرکز هسته‌ای مهم و حساس ایران در این استان هستند.

تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران بارها هدف حملات و خرابکاری‌هایی بوده که به اسرائیل نسبت داده شده است.

یکی از این حوادث فروردین ۱۴۰۰ در نطنز رخ داد و گفته شد که در این مرکز غنی‌سازی اورانیوم «چندین هزار» دستگاه سانتریفیوژ از بین رفت.

پیش از آن هم در تیرماه ۱۳۹۹ یکی از ساختمان‌های تاسیسات نطنز در اثر انفجار به شدت آسیب دید. در آن زمان نیویورک تایمز گزارش داد که این حمله کار اسرائیل بوده و با یک بمب پرقدرت صورت گرفته است.

دولت اسرائیل معمولا از تایید یا تکذیب چنین عملیات‌هایی خودداری می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.