کد خبر : 17379
تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 اسفند 1402 - 12:53

اتحادیه اروپا طرح رژیم صهیونیستی را برای «ساخت هزاران واحد مسکونی» در کرانه باختری را محکوم کرد

اتحادیه اروپا طرح رژیم صهیونیستی را برای «ساخت هزاران واحد مسکونی» در کرانه باختری را محکوم کرد
اتحادیه اروپا طرح رژیم صهیونیستی برای ساخت 3 هزار و 500 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری را محکوم کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از «اسپوتنیک» در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که این اتحادیه طرح شورای عالی برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی مبنی بر ساخت بیش از ۳ هزار و ۴۲۶ واحد مسکونی را که موجب توسعه شهرک‌های غیر قانونی در سراسر کرانه باختری می شود، محکوم می کند.

این بیانیه افزود که مواضع اتحادیه اروپا تغییر نخواهد کرد و هیچ گونه تغییر در مرزها پیش از ۱۹۶۷ از جمله قدس که مغایر با توافقات طرف های مربوطه باشد را به رسمیت نخواهد شناخت.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که در کرانه باختری مستقر است طرح ساخت و سازهای جدید را که مطابق گزارش‌ها مقدمتا در ماه ژوئن گذشته تصویب شده بود، محکوم کرده است.

رژیم صهیونیستی از زمان جنگ ۱۹۶۷ و اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس، ۱۶۰ طرح ساخت و ساز در مناطق اشغالی اجرا کرده و در نتیجه آن ۷۰۰ هزار یهودی را در این مناطق اسکان داده است.

بخش بزرگی از جامعه جهانی این ساخت و سازها را غیرقانونی و ناقض قوانین بین‌المللی می‌دانند اما اسرائیل ادعای آنها را رد می‌کند.

این خبر با واکنش مخالفان ساخت و سازها روبرو شده است. یک گروه دیدبان و مخالف ساخت و سازها در مناطق اشغالی به نام «پیس ناء» (Peace Now) هشدار داده: «به جای ایجاد امید و ساختن آینده و امنیت، دولت رژیم صهیونیستی در حال هموار کردن راهی است برای نابودی ما».

این گروه ادامه و توسعه ساخت و سازها را در تضاد با پیش‌برد راه حل دو کشوری (نشکیل کشور مستقل فلسطینی) که سازمان ملل متحد و آمریکا هم حامی آنند، دانسته است.

تایمز اسرائیل روز چهارشنبه – ۶ مارس – نوشت که وزیرخارجه عربستان طرح اسرائیل برای احداث بیش از ۳۴۰۰ واحد مسکونی جدید در شرق بیت المقدس و جنوب بیت‌الحم را «یهودی کردن بخش بزرگی از کرانه باختری» ارزیابی کرده و آن را نقض معاهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی دانسته است.

عربستان سعودی که تا پیش از حمله هفتم اکتبر حماس به خاک اسرائیل با میانجی‌گیری آمریکا برای برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل مشغول مذاکره بود، همواره از راه حل تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس سرحدات مرزی قبل از ۱۹۶۷ حمایت کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، از تصمیم دولت رژیم صهیونیستی اظهار تاسف و ناخشنودی کرده است به ویژه این که این خبر تنها یک روز پس از آن که آمریکا گفت موضعش این است که این ساخت و سازها را غیرقانونی می‌داند، عنوان شده است. موضعی که برای بسیاری از ناظران غیرمنتظره بود چرا که دولت جو بایدن عملا موضعی کاملا مخالف دولت قبلی آمریکا گرفت که در سال ۲۰۱۹ و هنگام ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، با ادامه ساخت و سازها در کرانه باختری و مناطق اشغالی موافقت ضمنی کرده بود.

براساس قوانین بین‌المللی، تمامی شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های اشغالی غیرقانونی تلقی می‌شوند. رژیم اشغالگر در سال ۱۹۶۷ شهر قدس را اشغال و اقدام به ساخت گسترده شهرک‌های یهودی‌ نشین در آن کرد.

پس از اشغال کرانه باختری رود اردن و قدس در سال ۱۹۶۷ از سوی رژیم صهیونیستی ل، بیش از ۲۵۰ شهرک یهودی‌نشین در این مناطق ساخته شده که حدود ۷۰۰ هزار نفر در آنها ساکن هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.