کد خبر : 8670
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 مهر 1401 - 13:42

حمیدرضا صیدمحمدی

اتحادیه اروپا بار دیگر تهران را تحریم کرد

اتحادیه اروپا بار دیگر تهران را تحریم کرد
ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام کرد اعضای این بلوک بر سر اقدامات جدید علیه ایران به دلیل ادعایی تامین پهپاد برای روسیه موافقت کردند.

به گزارش کلینی نیوز، آقای امیرعبداللهیان خبر داده که به جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که به رغم همکاری دفاعی ایران با روسیه، موضع ایران «مخالفت با جنگ و‌ تشدید آن در اوکراین» است.

به گزارش رویترز، در ادامه این پیام آمده است: کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند دارایی‌های سه شخص و یک نهاد مسئول تحویل پهپاد را مسدود کنند و همچنین آماده هستند تحریم‌ها را به چهار نهاد ایرانی دیگر که در فهرست تحریم‌های قبلی قرار داشتند، تعمیم دهند.

رویترز نوشت کارشناسان مسائل تحریمی از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با تحریم سه ژنرال ایرانی و شرکت سازنده پهپادهای شاهد و همچنین «بازتحریم» چهار فرد و شرکت دیگر به توافق دست یافته‌اند.

اتحادیه اروپا هم می‌گوید «شواهد کافی» دارد که روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به کی‌یف، پایتخت اوکراین استفاده کرده است.

اتحادیه اروپا صبح امروز چند فرد و نهاد مرتبط با برنامه پهپادی ایران را تحریم کرد.

روسیه از ۱۰ روز پیش با آغاز حملات گسترده موشکی و پهپادی کی‌یف را هدف قرار داده است.

منابع اوکراینی و غربی می‌گویند این پهپادها از نوع شاهد-۱۳۶ ایران بوده‌اند، پهپادی انتحاری که با برخورد به هدف منفجر می‌شود.

وبگاه «ایرلایو»نوشت، خلبانان اوکراینی اخیرا در مصاحبه با نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» تایید کردند که استفاده از پهپاد بیرقدار به دلیل برتری قاطع روسیه و پوشش پدافند هوایی در منطقه کاهش یافته است.

اوکراین با موفقیت زیادی در نبرد علیه نیروهای روسی از این پهپاد استفاده کرده است. گزارش شده که این پهپاد در غرق کشتی نیروی دریایی روسیه به نام “مسکووا” در آوریل در دریای سیاه نقش داشته است.

به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همچنین تلاش کرده بود تا با این کمپانی ترکیه‌ای وارد مذاکره شود اما “هالوک بیرقدار”، مدیر اجرایی این کمپانی که حامی سرسخت اوکراین به شمار می‌رود، گفته بود که هرگز اجازه فروش پهپادهایش را به روسیه نمی‌دهد.

بر خلاف ادعای ترکیه، برخی قطعات این پهپادپیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

پهپادبیرقدار در سال ۲۰۲۰ توسط جمهوری آذربایجان در جنگ علیه ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی نیز استفاده شد.

تصاویری از لاشه هواپیماهای بدون سرنشین منتشر شده توسط رسانه‌های محلی و ارتش ارمنستان در آن زمان، قطعاتی را نشان داد که با قطعات ساخته  شده چندین شرکت مستقر در ایالات متحده مطابقت دارد.

برخلاف استفاده نیورهای اوکراینی از پهیپادهای بیر دار ترکیه در عملیات نظامی بر علیه روسیه، مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند.

«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده است.

او ضمن بیان این توضیح، گفت مقام‌های غربی بهانه‌های ساختگی برای اعمال فشار می‌آورند.

چه کسانی تحریم شدند؟

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ، حجت الله قریشی، مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سعید آقاجانی، از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه سه فرمانده ارشد نظامی ایران هستند که اجازه ورود به اروپا و بریتانیا را نخواهند داشت و دارایی‌هایشان نیز بلوکه خواهد شد.

این سه نفر در تامین پهپادهایی که در اوکراین به کار رفته «شخصا مسئول» قلمداد شده‌اند.

صنایع هوایی شاهد، به عنوان تولیدکننده پهپادهای شاهد هم تحریم شده است.

دیروز (چهارشنبه) ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی را محکوم کرد.

زلنسکی در عین حال گفت: «کمک ایران به روسیه اذعان کرملین به ورشکستگی سیاسی و نظامی است. دهه‌ها صرف صنایع نظامی خودشان کردند و حالا جلوی تهران سر خم می‌کنند.»

رئیس جمهور اوکراین گفت: «روسیه پای دیگر همدستانش را به این وحشت می‌کشد. ما مطمئنا پاسخی بین المللی را سازمان خواهیم داد‌.»

به دنبال بالا گرفتن انتقادها از تهران برای تامین پهپادهایی که در کشتن غیرنظامیان استفاده شده، وزیر خارجه ایران چنین سیاستی را تکذیب کرده است.

دمیتری پولیانسکی، معاون‌اول نمایندگانی روسیه در سازمان ملل با “بی‌اساس و تئوری توطئه” خواندن این اتهام در این جلسه گفت، “روسیه تنها از پهپادهای روسی در جنگ اوکراین استفاده می‌کند”.

او یادآور شد: «من به شما توصیه می‌کنم، توانای‌هایی فناورانه صنعت پهپادی روسیه را دست کم نگیرید.»

حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه گفته است: «ادعای ارسال موشک ایرانی به روسیه برای کاربرد علیه اوکراین یک ادعای بی اساس است. ما با روسیه همکاری دفاعی داریم اما ارسال سلاح و پهپاد علیه اوکراین سیاست ما نیست.»

اتحادیه اروپا در حالی ایران را به تحریم بابت ارسال سلاح برای روسیه تهدید می‌کند که برخی کشورهای عضو آن از جمله فرانسه و آلمان آشکارا در تجهیز رژیم صدام حسین به سلاح‌های شیمیایی نقش داشتند. این تسلیحات در جنگ تحمیلی علیه شهروندان ایرانی به کار گرفته شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که تحریم‌های جدید اعمالی علیه ایران در عمل فاقد هرگونه ارزش است و با توجه به در حال اجرا بودن تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، تاثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت.

هفته گذشته که مجمع عمومی سازمان ملل روسیه را برای نفض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی اوکراین محکوم کرد، ایران جزو معدود کشورهایی بود که مطلقا در این خصوص رای نداد و حتی رای ممتنع هم نداد.

بلاروس، کره شمالی، نیکاراگوئه، روسیه و سوریه علیه این قطعنامه رای دادند.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.