کد خبر : 20656
تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 شهریور 1403 - 8:18

آنتونیو گوترش:کشته شدن کارکنان سازمان ملل در غزه غیرقابل قبول است

آنتونیو گوترش:کشته شدن کارکنان سازمان ملل در غزه غیرقابل قبول است
دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است عدم پاسخگویی در قبال کشته شدن کارکنان سازمان ملل در غزه «کاملا غیرقابل قبول»‌ است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رویترز، آنتونیو گوترش،‌ دبیر کل سازمان ملل گفته است که «نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین المللی» باید متوقف شود.

آقای گوترش این اظهارات را پس از اعلام کشته شدن شش نفر از کارکنان آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (اونروا)،‌ در حمله هوایی رژیم صهیو نیستی به اردوگان آوارگان در مرکز غزه کشته شدند.

این نهاد گفته است که حمله روز گذشته به مدرسه‌ای در اردوگاه نصیرات مرگبارترین حمله رژیبرای کارکنان سازمان ملل از زمان آغاز جنگ در غزه بوده است.

دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است عدم پاسخگویی در قبال کشته شدن کارکنان سازمان ملل در غزه «کاملا غیرقابل قبول»‌ است.

دبیرکل سازمان ملل گفت: من از ماه اکتبر ۲۰۲۳ با نتانیاهو صحبت نکرده ام، زیرا او به تماس‌های من پاسخ نمی‌دهد، اما من دلیلی برای صحبت نکردن با او ندارم.

در آستانه نشست سالانه رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل، آقای گوترش روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری رویترز، سال گذشته را سالی «بسیار سخت و دشوار» توصیف کرد.

رویدادها واخبار این سال تحت تاثیر جنگ در غزه بود، جنگی که تنها دو هفته پس از پایان نشست مجمع عمومی سازمان ملل و در پی حمله ۷ اکتبر حماس به  سزمین فلسطین اشغالی آغاز شد. آن حمله به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر و  اسارت حدود ۲۵۰ نفر منجر شد.

افزایش شمار شهدای جنایت صهیونیست‌ها در مدرسه “الجاعونی” النصیرات به ۱۸ نفر
دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه با ارتکاب جنایت جدید در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، مدرسه “الجاعونی” وابسته به آنروا را هدف حمله هوایی قرار داد و دست کم ۱۸ نفر از جمله شماری از کارکنان آنروا در این حمله شهید شدند.

“آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این جنایت گفت: یک مدرسه در نوار غزه که پناهگاه بیش از ۱۲ هزار آوره فلسطینی بود، هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفت و شش نفر از کارکنان ما در آنروا نیز در میان کشته شدگان بودند.

براساس گزارش سازمان ملل نزدیک به ۳۰۰ نفر از امدادگران، که بیش از دو سوم از آن‌ها از کارکنان سازمان ملل بودند، در طول این جنگ کشته شده‌اند.

آنتونیو گوترش در این باره گفت: «باید تحقیقات موثری در مورد این مرگ‌ها انجام شود و مسئولیت وقوع آن‌ها مشخص شود.»

او گفت: «ما دادگاه‌هایی داریم، اما مشاهده می‌کنیم که تصمیمات این دادگاه‌ها محترم شمرده نمی‌شوند و این وضعیت بلاتکلیفی مسئولیت پذیری کاملا غیرقابل قبول است و نیاز به تامل جدی دارد.»

کریم خان، دادستان اصلی دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه از «اتاق پیش‌دادرسی» این دادگاه خواسته با «حداکثر فوریت» اقدام به صدور قرار بازداشت برای «بنیامین نتانیاهو» و «یوآو گالانت»، نخست‌وزیر و وزیر جنگ اسرائیل و «یحیی سنوار»، رهبر حماس کند.

کریم خان در ماه مه میلادی درخواست خود برای صدور قرار بازداشت بین‌المللی علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی و مقام‌های حماس را ثبت کرده بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.