کد خبر : 617
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 بهمن 1400 - 8:18

آمریکا: سرنوشت زندانیان ایرانی-آمریکایی را به مذاکرات وین گره نمی‌زنیم

آمریکا: سرنوشت زندانیان ایرانی-آمریکایی را به مذاکرات وین گره نمی‌زنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید سرنوشت زندانیان ایرانی- آمریکایی به مذاکرات برای احیای برجام گره نمی‌خورد.

به گزارش کلینی نیوزبه نقل از بی بی سی ، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود گفت مذاکره برای آزادی زندانیان ایرانی آمریکایی در مسیری جدا از گفتگوها برای احیای برجام در جریان است چرا که گفتگوهای وین در بهترین حالت یک قضیه نامشخص است و واشنگتن نمی‌خواهد سرنوشت این زندانیان را به چنین وضعیت نامعلومی پیوند بزند.

پیشتر رابرت مالی مذاکره کننده ارشد اتمی ایالات متحده هشدار داده بود که بدون توافق آزادی زندانیان ایرانی-آمریکایی احیای توافق برجام بعید است.

آقای مالی یکشنبه شب و در پی گفتگو با یکی از گروگان‌های سابق ایران، گفته بود “برای ما تصور بازگشت به توافق هسته‌ای در حالی که چهار آمریکایی بی‌گناه در بازداشت هستند سخت خواهد بود”
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، در یک نشست خبری در تهران گفته است “اگر ایالات متحده به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع انسانی در کمترین زمان قابل حل است.”

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته کشورش هیچ پیش شرطی را از آغاز مذاکرات نپذیرفته است.

ایران پیش از این اعلام کرده بود که در جریان شش دور اول مذاکرات وین برای احیا توافق برجام هم توافقات اولیه‌ای برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا انجام شده بود اما به دلیل مخالفت ایالات متحده با آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدود شده همزمان با تبادل زندانیان، توافق عملی نشد.

هدف از احیای توافق هسته ای رفع تحریم های ایالات متحده در برابر اعمال مجدد محدودیت بر برنامه اتمی ایران است.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره وضعیت جاری در مذاکرات اتمی بین ایران و قدرت های جهانی که ایالات متحده به طور غیرمستقیم در آن حضور دارد گفته است: “آنچه که اکنون در وین مشاهده می‌کنیم این است که پیشرفت گفت‌وگو ها در مسیر درستی قرار دارد”.

آقای خطیب زاده گفته “موفقیت بزرگ این است که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین”.

منظور از تضمین، یافتن روشی است که جمهوری اسلامی ایران متقاعد به رفع عملی تحریم ها و پایبند ماندن دولت های ایالات متحده به آن شود.

دولت جو بایدن گفته است که در صورت احیای توافق برجام، این دولت به آن وفادار خواهد ماند اما نمی تواند درباره سایر دولت های احتمالی بعد از خود تضمینی به ایران بدهد.

مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی پس از وقفه ای ۵ ماهه، از اوایل آذر نزدیک به دو ماه پیش از سرگرفته شده است.

آیت الله علی خامنه ای در آخرین دیدار با هیات دولت حسن روحانی رئیس جمهور پیشین ایران گفته بود که توافقات صورت گرفته در آن دولت برای احیای توافق برجام غیرقابل قبول است.

دولت های اروپایی و آمریکایی می گویند پیشرفت هایی در مذاکره با ایران به دست آمده اما از سرعت “کند” آن ابراز ناخرسندی می کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.