کد خبر : 4633
تاریخ انتشار : شنبه 14 خرداد 1401 - 21:47

آمریکا: از ۲۰۲۱، یک میلیارد دلار در بازار رمزارز کلاهبرداری شده است

آمریکا: از ۲۰۲۱، یک میلیارد دلار در بازار رمزارز کلاهبرداری شده است
«کمیسیون تجارت فدرال» آمریکا که یک آژانس دولتی برای حمایت از مصرف‌کنندگان است می‌گوید، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا امروز، حدود ۴۶ هزار نفر در این کشور معادل یک میلیارد دلار در کلاهبرداری‌های بازار رمرزارز از دست داده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز، میزان از دست دادن پول، حدود ۶۰ برابر مبلغی است که شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۱۸ در کلاهبرداری‌های مشابه از دست دادند.

بر اساس برآورد کمیسیون تجارت فدارل آمریکا، به طور متوسط هر نفر در بازه زمانی اخیر حدود دو هزار و ۶۰۰ دلار از دست داده است و بیشترین کلاهبرداری مربوط به رمزارزهای بیت‌کوین، تتر و اتر بوده است.

تقریبا نیمی از کسانی که قربانی اینگونه کلاهبرداری‌ها شده‌اند، تبلیغاتی را درباره این کلاهبرداری‌ها در شبکه‌های اجتماعی یا بصورت پیام مستقیم در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها دیده بودند.

در این گزارش آمده که نزدیک به ۶۰۰ میلیون دلار از کلاهبرداری‌های انجام شده در بازار رمزارزها با مشوق‌های «موقعیت‌های سرمایه‌گذاری» ارائه شده شده بودند.

بر همین اساس گفته شده چهار دلار از هر ۱۰ دلاری که در شبکه‌های اجتماعی کلاهبرداری شده، در بازار رمزارزها بوده که موارد بیشتری را در مقایسه با سایر روش‌های پرداختی شامل می‌شود.

اینستاگرام، فیس‌بوک و پیام‌رسان‌های تلگرام و واتس‌آپ چهار شبکه اجتماعی بوده‌اند که بیشترین کلاهبرداری در این زمینه در آنها انجام شده است.

اوج قیمت رمز ارزها به نوامبر سال گذشته (۲۰۲۱) برمی‌گردد؛ در آن زمان بیت‌کوین تا مرز ۷۰ هزار دلار هم پیش رفته بود اما از آن به بعد، قیمت این رمزارز کاهش پیدا کرد.

قیمت بیت‌کوین امروز زیر ۳۰ هزار دلار است.

یکی از دلایل افت شدید رمزارزها بی‌ثباتی اقتصاد جهان و بالا رفتن تورم در بسیاری از کشورها و به تبع آن نگرانی از افزایش بیشتر نرخ سود بانکی است.

اتفاقات اخیر طی ماههای گذشته بویژه پس از حمله روسیه به اوکراین، بحران انرژی و تورم جهانی باعث شده این بازار رونق سابق را از دست بدهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی بازارهای مطمئن‌تری نظیر طلا را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

بازار رمزارزها طی سال‌های اخیر افت‌و‌خیز زیادی را تجربه کرده است.

قیمت بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی زیر هزار دلار بود که بعد از آن با اقبال عمومی شروع به رشد کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت بیت‌کوین اوج گرفت و تا ۲۰ هزار دلار هم بالا رفت ولی بعدا فروکش کرد و تا ۳۳۰۰ دلار هم پائین آمد.

در سال‌های گذشته عوامل مختلفی از جمله اظهارنظر افراد تاثیرگذار و اعلام احتمال پذیرش آن به تقویت این بازار کمک کرده‌اند یا، بر عکس، باعث افت آن شده‌اند.

به عنوان مثال اقدام شرکت خودروسازی تسلا در فوریه پارسال (۲۰۲۱) برای خرید ۱/۵ میلیارد دلار بیت‌کوین قیمت آن را به حدود ۴۴ هزار دلار رساند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.