کد خبر : 8608
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 8:50

امیرحسین علمائی

آتش‌سوزی در زندان اوین؛ آمار رسمی کشته‌شدگان ۸ نفر اعلام شد

آتش‌سوزی در زندان اوین؛ آمار رسمی کشته‌شدگان ۸ نفر اعلام شد
خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه اعلام کرد چهار زندانی مصدوم دیگر اوین در بیمارستان جانشان را از دست دادند.

در پی حوادث شنبه شب ۲۳ مهر در زندان اوین و وقوع آتش سوزی گسترده که هنوز علت آن مشخص نشده است، خبرگزاری قوه قضاییه ایران اعلام کرد که چهار تن از مصدومان این حادثه که در بیمارستان بستری بودند به دلیل وخامت حالشان درگذشته‌اند.

بنا بر اعلام رسمی مقامات جمهوری اسلامی، چهار نفر نیز پیشتر درگذشته بودند. بدین ترتیب تعداد کشته‌شدگان حوادث زندان اوین طبق اعلام رسمی، به هشت نفر رسیده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه اعلام کرده همه این هشت نفر، از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده‌اند. این در حالی است که به گفته کسانی که سابقه حبس در اوین دارند، این زندان محل نگهداری جرایم سرقتی نیست و غیر از زندانیان سیاسی و عقیدتی تنها زندانیان جرایم مالی و اقتصادی در آنجا نگهداری می‌شوند.

روایت رسانه های ایران از آتش سوزی در زندان اوین

روزنامه همشهری به نقل از یک منبع آگاه در مرکز رسانه قوه‌قضاییه ماجرا را اینگونه شرح داده است:‌ ۲، ۳نفر از زندانیان نقشه فرار کشیده بودند. آنها ابتدا در بند محل نگهداری‌شان چند پتو را به آتش کشیدند و وقتی جو بند متشنج شد آنها توانستند خود را به کارگاه خیاطی کارآفرینی زندان که در دل همان مجموعه است برسانند و آنجا را که مملو از پارچه بود به آتش بکشند، اما در نهایت موفق به فرار نشدند.

روزنامه هم میهن هم گزارش میدانی از ماجرای اوین نوشته است. اما براساس آخرین خبرها، خبرگزاری میزان به نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه آخرین فوتی‌های این حادثه را اعلام کرده است، آنطور که میزان نوشته مجموع فوتی‌های این حادثه به ۸ نفر رسیدند.

خبرگزاری تسنیم، شنبه شب انتشار خبر درگیری و آتش‌سوزی در ندامتگاه اوین در شمال شهر تهران که از سوی برخی محکومان برای فرار از زندان طراحی و اجرا شده بود، موجبات نگرانی خانواده مددجویان این زندان را در پی داشت، اما در عین حال رسانه‌های فارسی‌زبان معاند و برخی کاربران فضای مجازی با انتشار اخبار دروغ اینطور وانمود کردند که حادثه زندان اوین مرتبط با اغتشاشات اخیر در تهران است.

روزنامه شرق با تیتر “۳۰ کیف‌به‌دست پیگیر آتش‌سوزی زندان اوین هستند” در مصاحبه با اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای گرمسار در مجلس یازدهم،: آتش‌سوزی در زندان اوین گفته شده این صدای انفجار از میدان مین ضلع شمال غربی زندان بوده است که تعدادی از زندانیان زمان فرار روی مین‌ها رفته‌اند.

این سخنان موثق است. رسما این اخبار اعلام شده و زیرنویس تلویزیون می‌شود که ناشی از صداقت نظام است. صدای انفجار مربوط به انفجار مین از سمت شمال غرب زندان اوین است که کسی روی مین‌ها رفته و برخی از آنها منفجر شده‌اند.

وی اضافه کرد:شک نکنید که تاکنون ۱۰ نامه پیگیری به سازمان زندان‌ها از سیستم‌های نظارتی مختلف زده شده است و مجلس هم بی‌تفاوت نیست و تاکنون ۳۰ کیف‌به‌دست پیگیر موضوع هستند و اجازه سوءاستفاده به کسی در‌این‌باره داده نمی‌شود.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.