کد خبر : 4502
تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 8:51

آبله میمون؛ چرا توییت مقتدی صدر حذف شد؟

آبله میمون؛ چرا توییت مقتدی صدر حذف شد؟
توییتر یک توییت مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراق، را حذف و با این متن جایگزین کرده است: «این توییت قوانین توییتر را نقض کرده است.»

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، حساب توییتری مقتدی صدر که بیش از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد، روز ۲۳ مه به نقل از او ابتلا به بیماری آبله میمون را با حمایت از جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی (ال‌جی‌بی‌تی) مرتبط دانسته بود.

در این توییت بخشی از بیانیه مقتدی صدر نقل شده بود که در آن از کشورهایی که به طور قانونی از حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حمایت می‌کنند،‌ خواسته «فورا قوانین کیفری غیرموجه را لغو کنند» تا به گفته این روحانی «از بلا و همه‌گیری آبله میمون یا آنچه ما ‘آبله همجنس‌بازی’ ‌می‌نامیم، جلوگیری کنند.»

او همچنین خواستار انتخاب «روزی ویژه علیه همجنسگرایان و وقاحت مذموم آنان در زمین و آسمان» شد.

سیاست توییتر چیست؟

توییتر می‌گوید این توییت مقتدی صدر قانون توییتر را نقض کرده و لینک مطلبی را کنار آن گذاشته که مجموعه‌ای از اقداماتی است که این شبکه اجتماعی می‌تواند علیه پست‌هایی که نقض قانون این شبکه محسوب می‌شود، به کار گیرد.

توییتر می‌گوید اگر توییتی نقض سیاست‌های این شبکه محسوب شود، «نقض‌کننده قانون باید آن را حذف کند» تا بتواند باز هم در حساب کاربری‌ خود اجازه انتشار مطلب جدید داشته باشد.

توییتر توضیح داده است: «در فاصله زمانی که توییتر واکنش نشان بدهد و شخص توییتش را حذف کند، ما توییت را از نظر عموم پنهان و با متنی جایگزین می‌‌کنیم که می‌گوید این توییت به دلیل آنکه قوانین ما را نقض کرده، دیگر در دسترس نیست. علاوه بر آن تا ۱۴ روز پس از حذف توییت، اخطار همانجا خواهد ماند.»

آیا نوشتن علیه اسرائیل دلیل حذف توییت بود؟

همزمان با حذف توییت مقتدی صدر، بعضی از رسانه‌های عراق حدس زده‌اند که دلیل برخورد توییتر با حساب کاربری مقتدی صدر، توییت آخر او درباره رابطه با اسرائیل بوده است.

۲۶ ماه مه پارلمان عراق قانونی را تصویب کرد که به موجب آن عادی‌سازی روابط با اسرائیل ممنوع و هر اقدامی در این راستا جرم شناخته می‌شود.

طرح پیشنهادی این قانون را ائتلاف ‘نجات میهن’ به پارلمان عراق برده بود. جریان صدر در کنار حزب دموکرات و ائتلاف سنی السیاده، سه گروه تشکیل دهنده ائتلاف نجات میهن هستند که در پارلمان عراق اکثریت دارند.

در همان روز تصویب قانون، حساب کاربری مقتدی صدر در توییتی که همچنان در دسترس است، از عراقی‌ها خواست برای شادمانی و برپایی جشن شکرگزاری آنچه او «دستاورد عظیم» در ممنوع کردن عادی‌سازی روابط با «رژیم صهیونیستی» خوانده، به خیابان‌ها بیایند.

او همچنین در پاسخ به ابراز نگرانی آمریکا درباره تصویب این قانون در مجلس عراق، گفته است: «شما باید بدانید که ما با مذهب دشمنی نداریم، بلکه با افراط‌گرایی و تروریسم و بی‌عدالتی مشکل داریم.»

روز بعد از تصویب قانون، وبسایت ‘الترا عراق’ در گزارشی گفت «ممنوع کردن صدر در توییتر» بعد از آن اتفاق افتاد که این روحانی شیعه از عبارت «اسرائیلی‌های تروریست» استفاده کرد.

الترا عراق همچنین به بیانیه‌ای اشاره کرد که متقدی صدر به رسانه‌های عراق فرستاده و در آن تأیید کرده که استفاده او این پلتفرم و شبکه اجتماعی ممنوع شده است. او معمولا بیانیه و مطالب خود را در توییترش که بیش از یک میلیون و هشتصدهزار دنبال کننده دارد، منتشر می‌کند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.