کد خبر : 13282
تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 مرداد 1402 - 12:52

یک روزنامه انگلیسی: ایران درگیر پی‌آمدهای بنزین فوق‌العاده ارزان است

یک روزنامه انگلیسی: ایران درگیر پی‌آمدهای بنزین فوق‌العاده ارزان است
روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز - تایمز مالی - در مقاله‌ای به بررسی مساله یارانه بنزین در ایران و تبعات افزایش احتمالی قیمت آن پرداخته است.

به گزارش کلینی نیوز، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز – تایمز مالی در گزارشی با عنوان «ایران درگیر پی‌آمدهای ناخواسته بنزین فوق‌العاده ارزان است» نوشته است که یارانه‌های سنگین دولتی در ایران به این معنی است که بهای بنزین «کسری از بهای آن در ایالات متحده یا بریتانیا» و در سطح بهای بنزین در کشورهای نفت‌خیزی مانند لیبی و ونزوئلاست.

در ادامه مقاله آمده است که نتیجه این قیمت‌گذاری، افزایش تقاضا بوده که همراه با ناکافی بودن ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی، به شکاف بین عرضه و تقاضا منجر شده و دولت را مجبور کرده است از ذخایر استراتژیک استفاده کند و «برای اولین بار در یک دهه گذشته، به واردات بنزین روی آورد.»

  هنگ کنگ 0 - ایران 1؛ جام ملت‌های آسیا قطر+ خلاصه بازی

به نوشته فایننشال تایمز، این مشکل «در شرایط دشواری برای ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، و دولت تندرو او» رخ می‌دهد که در تلاش برای بهبود اقتصاد آسیب دیده از تحریم‌های آمریکا هستند.

این روزنامه به نقل از مقامات دولتی ایران نوشته است که تقاضا برای فرآورده‌های نفتی از ماه مارس تا کنون یک پنجم افزایش یافته در حالیکه محدودیت ظرفیت پالایشگاهی مانع از تصفیه نفت کافی برای تامین این افزایش تقاضا شده است.

از آنجا که دولت مجبور است سوخت وارداتی را به بهای بالاتر خریداری کند و به بهای نازل به مصرف‌کننده داخلی بفروشد، زیان قابل توجهی را متحمل شده است.

فایننشال تایمز اظهارات محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس، را یادآور شده که گفته است یارانه سوخت اکنون به سه برابر کل بودجه عمرانی رسیده اما «کسی جرأت نمی‌کند درباره افزایش قیمت بنزین صحبت کند.»

  عراق استخراج نفت و گاز از یک میدان مشترک با ایران را به شرکت چینی واگذار کرد

افزایش بهای بنزین در شرایط کنونی خطر تکرار واکنش عمومی را به دنبال دارد که پس از آخرین افزایش بنزین در سال ۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) به اعتراضات خیابانی منجر شد.

این نشریه به نقل از یک بازرگان ایرانی فعال در بخش پتروشیمی نوشته است که وضعیت پایین بودن بهای بنزین در ایران «پایدار نیست اما دولت جرات افزایش قیمت را ندارد.»

وی گفته است که با توجه به افزایش مصرف و نیاز به واردات، «اگر قیمت ها ثابت بماند، مدیریت تقاضا در دو سال آینده غیرممکن خواهد شد.»

در ادامه این گزارش به نقل از علی زیار، سرپرست معاونت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است که مصرف از مارس ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۱۲۴ میلیون لیتر در روز رسیده است، اما ظرفیت پالایش داخلی به ۱۰۷ میلیون لیتر محدود است.

  صعود تیم ملی هندبال ایران به جام جهانی پس از هفت سال انتظار

وی برداشت از ذخایر استراتژیک را تایید کرده اما مقامات دولتی واردات فرآوردهای نفتی از خارج برای اولین بار ظرف حدود یک دهه گذشته را تایید نکرده‌اند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.