کد خبر : 17938
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 فروردین 1403 - 9:30

چرا برخی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالفند؟

چرا برخی با ساخت مسجد در پارک قیطریه مخالفند؟
در حالی که شبکه نیابتی بی بی سی تحت سلطه انگلیس از  ساخت مسجد برای نماز گزاران در پارک قیطریه تهران را  لکه ننگی برای شهردار تهران قلمداد می کند،سخنگوی شورای شهر: هیچ درختی برای ساخت مسجد قیطریه قطع نشده و  تاکید کرد که هزینه ساخت آن با خیرین است

به گزارش کلینی نیوز، ساخت مسجد در دل پارک قیطریه، از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران بالا گرفته است. نگرانی‌ها در این زمینه از چند هفته پیش آغاز شد، زمانی که انتشار تعدادی عکس که نشان می‌داد قسمتی از این پارک حصارکشی شده است.

پس از آن کارزاری برای حفظ این بوستان و جلوگیری از ساخت مسجد در آن به راه افتاد و برخی فعالان محیط زیست، معماران شهری و اعضای شورای شهر نیز گرایش به ساخت مسجد در گوشه گوشه شهر تهران از جمله در پارک قیطریه را نشانه «کج سلیقگی» و «آسیب به چهره شهر تهران» دانستند.

با این همه عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران می‌گوید که این مسجد به دلیل «مطالبات مردمی از سال‌ها پیش»، ساخته می‌شود.

او گفت: «این‌ که برخی از مساجد موجود نمازگزار کمی دارند، دلیل خوبی برای عدم توسعه مساجد نیست، ضمن این که مسجد پارک قیطریه اولین و آخرین مسجد در پارک‌های بزرگ تهران هم نیست بلکه چهل و چهارمین مسجد پارک‌های فرامنطقه‌ای شهر تهران خواهد بود.»

  اعزام 4 هزار پزشک ایرانی به عراق در اربعین حسینی

آقای محمدخانی افزود :«گزاره درخت قطع می‌کنند تا مسجد بسازند» را هم باید به «کلکسیون دروغ‌های شاخدار علیه شهرداری تهران» اضافه کرد.

پیش از این علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز گفت: «حتما ما در پارک‌ها مسجد می‌سازیم، مساجد خوب هم می‌سازیم.»

آقای نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ درختی در طرح ساخت مسجد بوستان قیطریه قطع نشده است، گفت: خیرین محلی از مدت ها قبل برای ساخت این مسجد هزینه‌های مالی را تامین کردند.

وی اضافه کرد: قطع درخت همواره با حساسیت اعضای شورای شهر و شهرداری تهران همراه بوده و شهروندان بدانند حتی برای ساخت مسجد نیز اجازه نمی‌دهیم به محیط زیست شهری ضربه وارد شود.

مجید غفوری روزبهانی، دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران در پنجم فروردین ماه با تاکید بر اینکه هیچ درختی جابه‌جا نخواهد شد، گفت: « طراحی این مسجد به یکی از بهترین مهندسین معمار واگذار شده است تا به عنوان مسجدی فاخر و باشکوه، به زیبایی پارک قیطریه و محله بیفزاید و به عنوان نگینی نه تنها در محله قیطریه که در کل منطقه بدرخشد.»

  اصابت 73فروندموشک بالستیک سپاه به محل استقرار تروریست‌ها در منطقه کردستان عراق

مخالفان ساخت مسجد در پارک قیطریه چه می گویند

پیشتر ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، نیز ضمن مخالفت با ساخت مسجد در پارک قیطریه، تاکید کرد: « حداقل ۱۵ درخت ارزشمند قدیمی با قطر چند ده سانتی متری در محوطه حصارکشی شده وجود دارد که امکان جابه‌جایی آن‌ها حتی در فصل مناسب هم وجود ندارد؛ علاوه بر آن، از ده‌ها اصله درخت و گونه‌های گیاهی نیز باید محافظت شود.»

آقای امانی روز چهارشنبه، ۸ فروردین، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که ساخت مسجد در بخشی از بوستان قیطریه نه تنها «تعظیم شعائر اسلامی نیست، بلکه موجب بدبینی بخش وسیعی از شهروندان خواهد شد، تا کی قرار است خودزنی کنیم؟»

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا، در صفحه ایکس خود نوشت: «ساخت مسجد در پارکِ قیطریه که غیر از نمازخانه، اطرافش ۵ مسجد و ۱ حسینیه است، کارکردِ حاکمیتی و بیلان‌سازی دارد و خطری هم برای مردمِ نمازخوانِ محله‌ قیطریه با توجه به تعدد مساجد در این محل، ندارد.

  حمله تروریستی گروه نیابتی جیش العدل به مقرهای سپاه پاسداران در چابهار و راسک ایران

یکی از قدیمی‌ترین معماران ایران و از شاگردان هوشنگ سیحون که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی این اقدام را ویرانگر دانست و تاکید کرد: «حتی یک درخت امروز جان تازه‌ای‌ است برای تهران آشفته و افسار گسیخته، و اگر همین تعداد معدود درختان هم نباشد معلوم نیست تهران به کجا می‌رسد و چه سرنوشتی پیدا می کند.»

این استاد معماری پرسابقه تاکید کرد که ساخت این مسجد هم «لکه ننگی» است برای شهرداری تهران و علیرضا زاکانی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.