کد خبر : 14233
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 مهر 1402 - 10:51

وزارت کشور ترکیه موردحمله انتحاری قرار گرفت

وزارت کشور ترکیه موردحمله انتحاری قرار گرفت
وزیر کشور ترکیه از تلاش برای یک حمله تروریستی در نزدیکی ساختمان وزارت کشور ترکیه در منطقه کیزیلای آنکارا و زخمی شدن دو مأمور پلیس خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز، شبکه ریانووستی روسیه نیز به نقل از بخش ترکیه‌ای شبکه «سی ان ان» گزارش کرد که انفجاری در نزدیکی ساختمان وزارت کشور ترکیه در مرکز آنکارا به وقوع پیوست.

در این گزارش آمده است، «انفجاری در محله کیزیلای در مرکز آنکارا شنیده شد. ظاهراً انفجار در نزدیکی وزارت کشور رخ داده است. خیابان‌های اطراف محل انفجار مسدود شده است».

سی ان ان ترک در این خصوص نوشت، «علی یرلی کایا» وزیر کشور ترکیه با تأکید بر تروریستی بودن این انفجار گفت: «در حدود ساعت ۱۰:۰۰ به وقت تهران، دو تروریست، خودرویی را به مقابل درب ورودی اداره کل امنیت وزارت امور کشور راندند تا بمبی را منفجر کنند. یکی از تروریست‌های انتحاری خود را منفجرکرد و حمله دومی خنثی شد».

این عملیات انتحاری در روزی رخ داده است که پارلمان ترکیه قرار بود امروز پس از تعطیلات تابستانی، مجدداً‌ تشکیل جلسه دهد.

یک گروه نزدیک به حزب کارگران کردستان در ترکیه مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است

  بعد از آلمان، ترکیه و پاکستان، بلژیک نیز پناهجویان افغان را اخراج می کند

دولت ترکیه می‌گوید عاملان حمله اعضای این حزب بوده‌اند اما وب‌سایت خبری فرات نیوز، که به حزب کارگران کردستان نزدیک است، می‌گوید این حمله از سوی «گردان جاویدان» انجام شده است.

ترکیه، آمریکا بریتانیا و اتحادیه اروپا، این حزب را یک گروه تروریستی می‌خوانند.

به  تلافی انفجار انتحاری روز یکشنبه در آنکارا وزارت دفاع دولت ترکیه با اعزام جنگنده‌های خود، اهدافی را در شمال عراق هدف گرفته‌ که می‌گوید متعلق به شبه‌نظامیان کرد هستند. نزدیک به ۲۰ هدف از جمله انبار، مخفیگاه و پناهگاه در این عملیات «ویران» شده است

گردان جاویدان، که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، می‌گوید وزارت کشور را به دلیل نزدیکی‌اش به پارلمان ترکیه به عنوان هدف انفجار انتخاب کرده است.

در جریان این حمله یکی از عاملان بعد از پیاده شدن از خودرو، بمبی کوچک را به سوی ساختمان وزارت کشور پرتاب کرده تا حواس نیروهای امنیتی را پرت کند و نفر دیگر ابتدا به سوی نیروهای امنیتی محافظ ساختمان تیراندازی می‌کند و بعد جلیقه انفجاری خود را منفجر می‌کند.

  آمریکا قصد دارد«زلنسکی دوم» را رئیس جمهور ترکیه کند

نفر اول در همین حال به داخل ساختمان می‌دود و به ضرب گلوله پلیس کشته می‌شود.

به گفته دولت ترکیه دو افسر پلیس در جریان این حمله زخمی شده‌اند اما وزیر کشور به خبرنگاران گفته است هیچ کدام از جراحات این دو نفر مرگبار نیست.

یک مقام ارشد امنیتی ترکیه به بی‌بی‌سی گفته است که عاملان حمله خودروی مورد استفاده را یک روز پیشتر، در شهر قیصری، ۲۶۰ کیلومتری جنوب شرق آنکارا، دزدیده بودند.

حزب کارگر کردستان در اواخر دهه هفتاد میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۹۸۴ با هدف تاسیس کشور مستقل کردستان، مبارزه مسلحانه با دولت ترکیه را شروع کرد.

این حزب در دهه نود دست از خواسته خود برای تاسیس کشور مستقل کردستان برداشت و در عوض خواستار خودمختاری شد. بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان مبارزات حزب کارگر کردستان کشته شده‌اند.

  هیچ درخواستی از سوی ترکیه برای کمک به زلزله‌زدگان خوی ارائه نشده است

در سال ۲۰۱۵ و بعد از دو سال آتش بس میان دو طرف، درگیری دوباره میان این حزب و دولت ترکیه بالا گرفت.

در نوامبر سال گذشته میلادی، انفجاری در یک منطقه پر رفت‌ و آمد در مرکز استانبول که بزرگ‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود، رخ داد که در نتیجه آن هشت نفر از جمله دو کودک جان باختند. مقام‌های ترکیه، گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) و «ی پ گ» (شبه‌نظامیان کرد سوریه) را عامل این حمله دانستند که البته پ ک ک هرگونه مشارکت در این عملیات تروریستی را رد کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.