کد خبر : 5915
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 تیر 1401 - 13:41

نرخ تورم در ترکیه به مرز ۸۰ درصد نزدیک شد

نرخ تورم در ترکیه به مرز ۸۰ درصد نزدیک شد
از پاییز سال گذشته قیمت‌ها در ترکیه جهشی بالا می‌روند. افزایش قیمت‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که نرخ بهره از سوی بانک مرکزی از ۱۹ به ۱۴ درصد رسید و ارزش لیره رو به سقوط گذاشت.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، مرکز آمار ترکیه دوشنبه ۴ ژوئیه (۱۳ تیر) اعلام کرد که قیمت کالاها و خدمات در این کشور در بیش از یک سال گذشته ۷۸.۶۲ درصد بالا رفته است.

این بالاترین نرخ تورم از سپتامبر سال ۱۹۹۸ تا کنون است. نرخ تورم در آن سال ۸۰.۰۴ درصد بود. ترکیه از آن زمان تقریبا یک دهه تلاش کرد تا به این تورم ماندگار پایان دهد.

هزینه‌های حمل و نقل که با قیمت بنزین مرتبط است در ماه گذشته ۱۲۳.۳۷ درصد بالا رفته و قیمت مواد غذایی و نوشابه‌های غیرالکلی ۹۳.۹۳ درصد افزایش یافته است.

از دلایل این تورم بالارونده در حال حاضر می‌توان قبل از همه به پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین، صعود بهای مواد خام و سقوط ارزش پول ملی ترکیه اشاره کرد.

  حمله نظامی به شمال سوریه قطعاً‌ به ضرر ترکیه و به نفع تروریستها خواهد بود

از پاییز سال گذشته قیمت‌ها در ترکیه جهشی بالا می‌روند. افزایش قیمت‌ها بعد از آن اتفاق افتاد که نرخ بهره از سوی بانک مرکزی از ۱۹ به ۱۴ درصد رسید و ارزش لیره رو به سقوط گذاشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که برخلاف نظر کارشناسان، به شدت از کاهش نرخ بهره بانکی طرفداری می‌کند می‌گوید، این کار اقتصاد را رونق خواهد داد.

با این حال کاهش نرخ بهره تا کنون پیامدهای جدی به بار آورده است: لیر ترکیه که روندی نزولی طی‌ می‌کند جذابیت خود برای سرمایه‌گذاران را هر چه بیش‌تر از دست داده و واردات نیز به دلیل سقوط ارزش لیر گران‌تر شده است.

لیر که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۴ درصد ارزش خود را در برابر دلار را از دست داده بود در سال جاری نیز ۲۱ درصد بی‌ارزش‌تر شد.

  دلیل حضور نظامی روسیه پشت مرز ایران و ارمنستان

لیره ترکیه در سال گذشته میلادی حدود ۴۴ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داد و از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی تا کنون حدود ۲۴ درصد از ارزش پول ملی ترکیه کاسته شده است.

در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی هر دلار آمریکا تقریبا ۷/۴ لیره بود؛ هر دلار آمریکا حالا به کمتر از ۱۷ لیره رسیده است.

لیره ترکیه در مقایسه با پول سایر اقتصادهای نوظهور سال پیش بدترین عملکرد را داشته که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی آن را به سیاست‌های «ناپخته» پولی دولت این کشور نسبت می‌دهند.

تشدید نرخ تورم در ترکیه در حالیست که با وجود هشدارها درباره پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی، آقای اردوغان از سیاست پولی بانک مرکزی درباره نرخ بهره دفاع کرده و این اقدام را به نفع اقتصاد کشورش می‌داند.

  کشف و متلاشی شدن یک شبکه جاسوسی مربوط به موساد علیه ایران در ترکیه

دولت ترکیه می‌گوید سیاست‌های پولی این کشور، نرخ تورم را پس از مدتی کاهش خواهد داد؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه معتقد است کاهش نرخ بهره بانکی تولید و صادرات این کشور را افزایش خواهد داد.

این در حالیست که اقتصادهای بزرگ جهان که هم اکنون با تورم دست به گریبانند از افزایش نرخ سود بانکی به عنوان ابزاری برای مهار تورم استفاده کرده‌اند.

بانک مرکزی ترکیه در سال‌های اخیر روسای مختلفی را تجربه کرده است و طی حدود سه سال اخیر سه رئیس این سازمان به دستور آقای اردوغان اخراج شده‌اند که این به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران خارجی دامن زده‌ است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.