کد خبر : 3603
تاریخ انتشار : شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 16:03

حواشی نمایش فیلم «هزار و یک روز» در لس‌آنجلس

حواشی نمایش فیلم «هزار و یک روز» در لس‌آنجلس
نمایش فیلم 'افسانه بناسان' یا 'داستان‌های هزار و یک روز' در جنوب کالیفرنیا در آمریکا، قرار بود نمایش ساده از فیلمی نه چندان مطرح در سینمای ایران باشد. اما در حاشیه آن اتفاقات و درگیری‌هایی رخ داد که آن را به سرخط خبرها رساند.

به گزارس کلینی نبوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، مستند «داستان های هزار و یک روز» کاری از حبیب احمدزاده و با حضور پرویز پرستویی، این روزها در ایالات متحده آمریکا به نمایش در آمده است.

پرستویی به آنجا رفته و با ایرانیان مقیم آن سرزمین، درباره این کار به گفت وگو نشسته است. حواشی این حضور، پررنگ شده و ماجراهایی به وجود آورده است. عده‌ای که زیاد نیستند، افتاده‌اند به جان این هنرمند و با فحاشی و تهمت، آزارش داده‌اند و اعتقادات‌اش را نیزه کشیده‌اند. گفته‌اند چرا از مظلومان دفاع کرده است و چرا از مظلومان دفاع نمی‌کند! به زور خواسته‌اند که همچو آنان، بیندیشد و همچون آنان سخن بگوید و احتمالا همچون آنان، زندگی کند. جالب آنجاست که آدمیان کم تعداد، به آنانی که طرفدارشان هستند هم می‌تازند که چرا شبیه اینان نیستند!

پرویز پرستویی چهره اصلی این فیلم است. او برای شرکت در مراسم نمایش فیلم و پرسش و پاسخ با تماشاگران به همراه شماری دیگر از دست‌اندرکاران فیلم به آمریکا سفر کرده و در چند شب گذشته هدف اصلی انتقادها بوده است. کارزار شماری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران برای “شرمسار کردن” شرکت‌کنندگان، باعث جنجالی شدن نمایش این فیلم شد.

کارگردان فیلم ‘داستان های هزار و یک روز حبیب احمدزاده، نویسنده و کارگردان جنگ، است که فیلم را برای قدردانی از شیسکو تسویا، زنی ژاپنی، ساخته که به درمان سربازان ایرانی شیمیایی‌شده در جنگ ایران و عراق، کمک کرده است.

شماری از مخالفان جمهوری اسلامی، در میزگرد پایانی فیلم و همین‌طور در بیرون ساختمانی که فیلم نمایش داده شد، از پرویز پرستویی پرسیدند که چرا با وجود فعالیت‌های خیرخواهانه خود، درباره معترضان در آبان ۱۳۹۸” سکوت کرده است.

به گزارش سایت خبری هنر آنلاین پرستویی نیز در پاسخ گفت: فکر نکنید ما بیگانه‌ایم، هر کسی یک سهمی دارد. بنده به عنوان هنرمند آنچه یاد گرفته‌ام از کسانی آموختم که قبل از انقلاب اعدام شدند. بنده متولد ۱۳۳۴ هستم. تعریف مبارزه برای من متفاوت است؛ در واقع برای من طول مبارزه مهم است، عرض آن چیزی نیست. می‌خواهید من بروم و بمیرم؟ آیا تمام می‌شود؟

فرد معترض در ادامه به عکس گرفتن پرویز پرستویی با سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد که پرستویی صحبت او را قطع کرد و ادامه داد: این نظر شماست. قرار نیست ما دو نفری در این جلسه صحبت کنیم. اما اگر فرصت باشد، من درباره همه این موارد با شما صحبت می‌کنم و هیچ واهمه‌ای هم ندارم. شما در ایران زندگی نمی‌کنید، ولی بنده در همین ایران کم مصیبت نکشیده‌ام.

وی در ادامه گفت: نظر شخصی بنده این است. امیدوارم در هیچ جای جهان چه آبان ۹۸ چه اوکراین و هر جای دیگر، قطره خونی ریخته نشود. شما یک جاهایی را خواب بودید و نشنیده‌اید، مثل خیلی‌ها که خواب بودند و بنزین گران شد. بنده لحظه به لحظه همه این کارها را انجام دادم، نه به این خاطر که شما خوشتان بیاید، بلکه انجام وظیفه کرده‌ام. دنیای مجازی همانقدر که مفید است، به همان اندازه سم است. من صبح که از خواب بیدار می‌شوم باید روی بند راه بروم تا همه از من راضی باشند. مثلا فرض کنید اتفاقی افتاده ولی موبایل من هنگ کرده و نتوانستم آن  لحظه احساسم را ابراز کنم. فردای آن روز عده‌ای آمدند که سلبریتی کثافت و مزدور (که ادبیات قشنگی برای شماست) چرا واکنش نشان ندادی؟ بعد من نه به خاطر شما بلکه به خاطر وظیفه واکنش نشان می‌دهم، دوباره عده‌ای هجوم می‌آورند که سلبریتی کثافت چرا الان واکنش نشان دادی؟ خب چه کار کنم وقتی جا ماندم؟

پرستویی ادامه داد: قرار نیست لحظه به لحظه فقط حال شما خوب شود؟ من بیش از شما دلم برای آن عزیزان می‌تپد. باید بیایید و با من زندگی کنید؛ در سیستان و بلوچستان در جایی زندگی می‌کنم که آدم‌ها هویت ندارند، من را به عنوان پرویز پرستویی و رسول خادم را به عنوان قهرمان المپیک می‌شناسند ولی نمی‌دانند من بازیگرم، چون اصلا رادیو و تلویزیون ندارند. قرار است من سازنده باشم، وگرنه جرات من از شما خیلی بیشتر است. فکر نکنید اینجا فریاد می‌زنید و برایتان دست می‌زنند؛ من آنجا گلوی خودم را پاره می‌کنم. چند بار باید به جاهایی فراخوانده شده باشم بابت اینکه اعلام کردم این افراد شناسنامه ندارند؟ چند بار رفتم و پاسخ دادم. ولی اشکالی ندارد، من نقدم را در مملکت خودم می‌کنم.

این بازیگر با اشاره به بازی در فیلم «مارمولک» گفت: من این فیلم را بازی کردم و افتخار می‌کنم که در خانه هر ایرانی که پا بگذارید، بعد از قرآن و خیام و حافظ، یک «مارمولک» هم هست اما آن زمان که من این فیلم را بازی کردم، در میدان هفت‌تیر می‌خواستند من را با قمه بزنند، آن زمان شما کجا بودید؟

واکنش پرویز پرستویی چه بود؟

روز شنبه، ۱۰ اردیبهشت – پرویز پرستویی با انتشار ویدیویی در صفحه رسمی خود در اینستاگرام به این واقعه که به گفته او یک بار دیگر در مراسم نمایش فیلم در شهری دیگر تکرار شده واکنش نشان داد.

آقای پرستویی گفته از معترضان، که در حاشیه نمایش فیلم او را به «انفعال» در برابر وقایع آبان ۹۸ متهم کردند، دعوت کرده برای تماشای فیلم و گفت‌وگو به داخل سالن بروند. آنها، اما، «با فحش ناموسی» و «صدای بلند» حتی به افراد عادی که برای تماشای فیلم به سالن رفته بودند، «اهانت» کرده‌اند.

در شبکه‌های اجتماعی شمار زیادی به انتقاد از پرویز پرستویی،‌ بازیگر ایرانی، و گوهر خیراندیش پرداخته‌اند که در کالیفرنیا زندگی می‌کند. در مقابل شماری هم از اقدام مخالفان جمهوری اسلامی در تعقیب و فیلمبرداری از شرکت کنندگان انتقاد کرده‌اند و آن را عملی غیرانسانی خوانده‌اند.

حساب کاربری به نام حاج حیدر نزدیک به نیروهای امنیتی ایران با بیش از ۱۱۹ هزار فالوئر با تحسین خشونت و مشت پرویز پرستویی نوشته: زد تو گوش یه غول بیابونی (اشاره به فیلم مارمولک)، زد تو گوش یه غول بیابونی (فیلم بادیگارد) و زد تو گوش یه غول بیابونی (سام رجبی).

حساب کاربری به نام مهتاب رسولی تصویر شهاب حسینی و پرویز پرستویی را با هم منتشر کرده و نوشته است: “درود بر شما و آرمان‌های مقدس‌تون”.

گفته می‌شود احسان رجبی که با نام سام رجبی بین ایرانیان مقیم آمریکا شناخته می‌شود، سردسته ایرانیان معترض و هتاک به پرستویی و خیراندیش و دیگر هنرمندان حاضر در این برنامه بوده است. این جودوکار پیشین عضو تیم ملی که به دلیل دوپینگ محروم و بعد به آمریکا پناهنده شد، پیش‌تر هم برای ایرانیان رای‌دهنده در انتخابات ریاست جمهوری و دیگر برنامه‌ها مشکل و آزار به وجود آورده است.

جمعه شب در شهر آناهایم تصویر دیگری جنجالی شد که سام رجبی آن را در توییترش منتشر کرد. در این فیلم سام رجبی که بار دیگر وارد سالن نمایش شده، از پرویز پرستویی می‌پرسد چرا با قاسم سلیمانی عکس گرفته و رابطه او با آقای سلیمانی چه بوده است، که آقای پرستویی پاسخ می‌دهد “به تو ارتباطی ندارد چون مثل انسان حرف نمی‌زنی”.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.