کد خبر : 14150
تاریخ انتشار : شنبه 8 مهر 1402 - 18:11

جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیای ترکیه لغو شد

جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیای ترکیه لغو شد
جشنواره فیلم آنتالیای ترکیه به دلیل حواشی یک مستند درباره کودتای سال ۲۰۱۶ لغو شد

به گزارش کلینی نیوز، به نقل از آسوشیتدپرس، شهردار آنتالیا روز جمعه هفتم مهر، یک روز پس از این‌که وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه گفت که به دلیل اکران مستند «فرمان»، از جشنواره «پرتغال طلایی» حمایت نمی‌کند، این رویداد سینمایی را لغو کرد.

این جشنواره به دلیل بحرانی که با حذف مستند «فرمان قانون» آغاز شده بود، لغو شد. این مستند تصویرگر ماجرای ۲ نفر است که به موجب قوانین ترکیه، پس از کودتای سال ۲۰۱۶ از کار و زندگی ساقط شدند.

دولت ترکیه، سازمان فتح‌الله گولن، روحانی ساکن آمریکا، را عامل این کودتا می‌داند؛ اتهامی که آقای گولن رد کرده است. به دنبال این کودتا، بیش از ۱۳۰ هزار تن به اتهام هواداری از فتح‌الله گولن، با صدور احکام اضطراری از محل‌های کار خود در ترکیه اخراج شدند.

  دلیل حضور نظامی روسیه پشت مرز ایران و ارمنستان

احمد بویاجی اوغلو، مدیر جشنواره، گفت: این مستند به دلیل اینکه پرونده قضایی یکی از افراد حاضر در آن هنوز در جریان است، از این رویداد هنری کنار گذاشته شده است.

این توضیح با اعتراض اعضای هیئت داوران مواجه شد و ۲۰ تن از آنها در اعتراض به «سانسور آشکار» در اداره این جشنواره استعفا دادند. پس از آن هم ۲۷ تهیه‌کننده و کارگردان نیز با انتقاد از حذف مستند «فرمان»، از شرکت در جشنواره پرتقال طلایی انصراف دادند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.