کد خبر : 17876
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 8:35

ترکیه خبر فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را رد کرد

ترکیه خبر فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را رد کرد
مقام‌های ترکیه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر فروش تسلیحات به اسرائیل در بحبوحه حمله اسرائیل به غزه را رد کردند در حالی که انتقادات از دولت به دلیل حفظ روابط علیرغم جنگ همچنان ادامه دارد.

این تکذیب‌ها پس از آن صورت گرفت که یک گزارش رسمی صادرات در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت.

این موضوع پس از گزارش تجارت خارجی موسسه آمار ترکیه (TUIK) مطرح شد که صادرات «مواد منفجره»، «سلاح» و «مهمات» به رژیم صهیونیستی در ماه ژانویه را فهرست کرده بود، و انتقادات گسترده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی برانگیخت.

مؤسسه آمار ترکیه گزارش‌های اولیه را رد کرد و گفت که ترکیه به جای مهمات و لوازم جنگی، «قطعات سلاح کمری» را صادر کرده است.

در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، وزارت دفاع ترکیه هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی در زمینه آموزش نظامی یا همکاری در صنایع دفاعی را رد کرد.

  وزیر امور خارجه آمریکا؛فرصتی فوق‌العاده برای عادی سازی روابط با اسرائیل در خاورمیانه وجود دارد

وزارت بازرگانی ترکیه نیز گفت صادراتی که در گزارش مؤسسه آمار به آن اشاره شده است شامل مواردی مانند «مایع فندک» و «قطعات یدکی تفنگ‌های [شکاری]» است.

مرکز مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده ریاست جمهوری ترکیه نیز گزارش‌های «دستکاری‌شده» درباره موضوع را «اتهامات بی‌پایه» خوانده است.

اما، چندین رسانه حامی اپوزیسیون و کاربران شبکه‌های اجتماعی همچنان به انتقاد از دولت به دلیل تجارت ادعا شده ادامه می‌دهند.

روزنامه محافظه کار اپوزیسیون، در گزارش اصلی خود در ۲۷ مارس گفت «ننگ تجارت با رژیم صهیونیستی. مواد منفجره از ترکیه [صادرات می شود]».

مردان یانارداق، روزنامه‌نگار طرفدار اپوزیسیون گفت که گزارش مؤسسه آمار، «مچ دولت را گرفته» و «دورویی» آن را آشکار کرده است.

  گزارش نشریه پولیتیکو درباره چراغ سبز دولت بایدن به رژیم صهیونیستی برای حمله به شهر رفح

وب‌سایت خبری مستقل کیسا دالگا اشاره کرد که رئیس استانی حزب حاکم عدالت و توسعه در استانبول، گزارش مؤسسه آمار را، علیرغم صحت آن، با این ادعا که «فتومونتاژ» است رد کرد.

یک حساب کاربری محبوب در شبکه اجتماعی ایکس در ۲۶ مارس گفت: «فروش ‘سلاح و مهمات’ دولت بهرژیم صهیونیستی یک وضعیت بسیار ننگین است.»

در عین حال، هلال کاپلان روزنامه‌نگار برجسته طرفدار دولت در سخنانی که حاکی از فشار بر دولت بر سر این موضوع بود، از دولت خواست که روابط تجاری را با رژیم صهیونیستی قطع کند.

کاپلان در ستون خود در روزنامه صباح از «شعارهای جنگجویان به ظاهر عدالت‌خواه» انتقاد کرد، اما با این وجود از مقامات خواست که «تجارت با رژیم صهیونیستی را متوقف کنند».

  اولین پهپاد انتحاری ساخت ترکیه+تصاویر

استمرار روابط تجاری آنکارا با اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه انتقاداتی را برانگیخته است و چهره‌های طرفدار اپوزیسیون فشار را بر دولت بر سر این موضوع در آستانه انتخابات محلی روز ۳۱ مارس افزایش داده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.