کد خبر : 5030
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 خرداد 1401 - 9:55

حمیدرضا صیدمحمدی

بازدید سرزده بخشدار فشافویه از اطراف روستای قنبرآباد

بازدید سرزده بخشدار فشافویه از اطراف روستای قنبرآباد
رسیدگی به مطالبات مردمی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در روستای قنبرآباد، هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه به‌صورت سرزده در این روستا حضور یافت

به گزارش کلینی نیوز به نقل از روابط عمومی بخشداری فشافویه ، روز ۲۳ خردادماه /در راستای رسیدگی به مطالبات مردمی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در روستای قنبرآباد، هادی حسین‌خانی بخشدار فشافویه به‌صورت سرزده در این روستا حضور یافت و ضمن بررسی موضوع، از محل دپو غیرمجاز کود و فضولات حیوانی در مجاورت روستای قنبرآباد بازدید و با تأکید بر اهمیت رعایت مسائل زیست‌محیطی در راستای حفظ سلامت عمومی، دستورات لازم مبنی بر رعایت فاصله مناسب دپو از روستا و همچنین شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط عاملین این اقدام را صادر و پیگیری تا حصول نتیجه را حائز اهمیت برشمرد.

کاربرد کود حیوانی:

 کود از فضولات حیوانات تهیه می‌شود، کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از مود آلی و غذایی باقی مانده که برای غنای خاک بسیار مفید می‌باشد در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است .

کود حیوانی یا همان سمانه هرگونه مواد طبیعی که عموماً بخاطر مواد مفیدی که در آن وجود دارد در کشاورزی برای تقویت خاک مزرعه از آن استفاده می‌کنند. برای آنکه خاک از لحاظ مواد غذایی متعدد دچار کمبود نباشد استفاده از کود بسیار مفید خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

 

کود حیوانی در حقیقت از فضولات جانوران تهیه می‌شود که بیشتر از کود گوسفند و بز و شتر و گاو و اسب یا مرغ تشکیل می‌شود. کود حیوانی به علت دارا بودن حجم وسیعی از سمانه و غذایی باقی‌مانده که برای غنای خاک بسیار مفید می‌باشد در طول تاریخ همواره مورد توجه کشاورزان بوده است.

کود انسانی نیز در رده کودهای حیوانی به حساب می‌آید. در بعضی کشورها از جمله ایران از مدفوع انسانی(سمانه متحور)، به عنوان کود در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.

کودهای حیوانی به مانند تیغ دو لبه عمل می‌کنند، اگر این کودها به صورت صحیح فرآوری و کمپوست نشوند زیان‌های آن‌ها به مراتب بیشتر از مزایای آنها خواهد بود و در دراز مدت می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را برای انواع کشت‌های باغی و زراعی وارد کنند.

چرا باید فضولات دامی را قبل از مصرف کمپوست کرد؟ روشی که کشاورزان قنبرآباد استفاده می کنند

فضولات دامی حاوی مقادیر بالایی از مواد پیچیده مانند کلرید سدیم و انواع بیماری‌ها هستند که در صورت مصرف مستقیم، آسیب جبران ناپذیری به گیاه و خاک وارد می‌کنند. با تجزیه و کمپوست کردن آنها این مواد مضر توسط میکروارگانیسم‌های مفید حذف و از بین می‌رود.

بسیاری از کشاورزان تصور می‌کنند با نگهداری و کهنه کردن فضولات می‌توان آنها را استفاده کرد، با این کار آلودگی‌های باکتریایی و بذر علف‌های هرز فضولات حذف نمی‌شود. کود کهنه همان کود کمپوست شده نیست.

طبق تحقیقاتی مشخص شده است که گاها در یک یک تن کود گاوی بیش از ۸۰ هزار بذر علف هرز وجود دارد حال در نظر بگیرید که با دادن یک تن کود گاوی نپوسیده به خاک چه مقدار بذر علف به خاک اضافه کرده ایم! و اگر فقط ۱% این بذرها سبز شوند خود تبدیل به یک مشکل که نه تبدیل به یک معضل خواهند شد.

 یکی از راه کارهای ساده برای خلاص شدن از شر بذر علفهای هرز و تخم حشرات موجود در کودهای دامی دپو کردن آنهاست، کود حیوانی را کنار باغ، مزرعه، زمین کشاورزی و یا گلخانه با ضخامت ۱ متر کاملا پخش می کنند.

در این حالت با گذشت زمان و نور آفتاب و عوامل دیگر مقداری از این مشکلات مرتفع می شود اما راهکار دپو کردن راهکاری منسوخ شده است. یکی از روشهای است که کشاورزان روستای قنبرآباد بخش فشافویه از آن بهره گرفته اند و در بازدید  سرزده  آقای هادی حسین خانی  بخشدار فشافویه مورد اعتراض قرار گرفته است.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.