کد خبر : 13104
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 17:40

آمریکا، بریتانیا و کانادا،ریاض سلامه رئیس سابق بانک مرکزی لبنان تحریم کرد

آمریکا، بریتانیا و کانادا،ریاض سلامه رئیس سابق بانک مرکزی لبنان تحریم کرد
آمریکا، بریتانیا، و کانادا روز پنجشنبه ریاض سلامه، رئیس پیشین بانک مرکزی لبنان، را به اتهام فساد مالی تحریم کردند.

به گزارش کلینی نیوز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اقدامات مفسدانه و غیرقانونی [سلامه] به فروپاشی حکومت قانون در لبنان کمک کرده است.»

وزارت خزانه‌داری علاوه بر ریاض سلامه، چهار شخص نزدیک به او از جمله اقوام و معاون اصلی‌اش را تحریم کرده است.

طبق بیانیه، «سلامه با سوءاستفاده از موقعیت خود، و احتمالا با نقض قوانین لبنان، میلیون‌ها دلار را از طریق شرکت‌های صوری در بخش املاک اروپا سرمایه‌گذاری و برای خود و نزدیکانش ثروت‌اندوزی کرده است.»

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام خبر تحریم سلامه و چهار فرد نزدیک به او، عنوان کرد این افراد «به هزینه مردم لبنان» اقدام به ثروت‌اندوزی کرده و منافع شخصی خود را بر منافع مردم لبنان مقدم دانسته‌اند.

  قیمت دلار در لبنان باز هم رکورد زد

سلامه اتهامات وارده را رد کرده و متعهد شد که تحریم‌ها غرب علیه خود را به چالش بکشد.

وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه بانک مرکزی لبنان تحریم نشده، تصریح کرده واشنگتن همچنان متعهد به یاری‌رسانی به مردم لبنان است و از همکاری با شرکا، متحدان، جامعه مدنی، و آن دسته از نخبگان سیاسی لبنانی که منافع کشورشان را بر منافع شخصی خود مقدم می‌دانند، استقبال می‌کند.

علاوه بر ایالات متحده، دو کشور بریتانیا و کانادا نیز سلامه را که از سال ١٩٩٣ به مدت ٣۰ سال رئیس بانک مرکزی لبنان بود، تحریم کرده‌اند.

سلامه ماه گذشته میلادی و در بحبوحه فروپاشی بخش بانکی لبنان و اتهامات مربوط به فساد در داخل و خارج کشور، از ریاست بانک مرکزی لبنان استعفا کرد.

  معاون حزب الله لبنان: اکنون در دل نبرد هستیم

مقامات فرانسه و آلمان نیز در ماه مه سال جاری حکم جلب ریاض سلامه را صادر کردند. پلیس اینترپل با اشاره به اتهام پولشویی اعلام کرده سلامه تحت تعقیب این دو کشور است.

به اعتقاد کارشناسان، عملکرد بانک مرکزی لبنان طی دوره ریاست ریاض سلامه نشان می دهد که وی به عنوان مرد شماره یک آمریکا در لبنان با سیاست‌گذاری‌های اشتباه نقش بزرگی در بحران مالی و اقتصادی این کشور دارد و با سیاست‌های غلط مالی و اقتصادی بانک مرکزی در ۳ دهه ریاست او، لبنان در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

سلامه در واکنش به تحریم‌ها، در مکاتبه‌ای با خبرگزاری رویترز اتهامات مطرح‌شده را رد کرده و گفته به آنها اعتراض خواهد کرد. او افزوده که برخی از دارایی‌هایش در تحقیقات قبلی مسدود شده‌اند. او پیشتر نیز مدعی شد که او را برای سرپوش گذاشتن بر بحران مالی لبنان قربانی کرده‌اند.

  سیدحسن نصرالله:نیروهای ملی‌گرا و جنبش‌های مقاومت وابسته به ایران نیستند

فروپاشی لبنان نتیجه چند دهه فساد مالی و حیف و میل پول دولت از سوی جناح‌های قدرت است. بسیاری از لبنانی‌ها معتقد هستند سلامه و جناح‌های قدرت مسئول این فروپاشی هستند که یکی از تبعات آن سقوط ٩٨ درصدی ارزش پول ملی این کشور بوده است.

ریاض سلامه و برادرش رجا سلامه و ماریان حویک فوریه گذشته در لبنان به پولشویی، اختلاس، و ثروت‌اندوزی غیرقانونی متهم شدند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.