کد خبر : 7863
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 شهریور 1401 - 10:06

آزادی خدمه نفتکش یونانی پس از تحویل نفت ایران

آزادی خدمه نفتکش یونانی پس از تحویل نفت ایران
برخی منابع آزادی خدمه نفتکش‌های یونانی توقیف شده در ایران را پس از سفر یک هیئت یونانی به تهران تائید کرده اند.

به گزارش کلینی نیوز، شبکه دولتی «ای آر تی» یونان روز یکشنبه ۲۰ شهریور با اعلام این خبر گفت: در پی سفر هیات یونانی به ایران، جمهوری اسلامی خدمه‌ها و دو نفتکش «پرودنت واریور» و «دلتا پوزئیدون» که خردادماه امسال توسط سپاه پاسداران توقیف شده بود را آزاد کرد.

این گزارش می‌افزاید خدمه دو کشتی یاد شده روز دوشنبه با نفتکش دلتا پوزئیدون سواحل ایران را ترک خواهند کرد و نفتکش پرودنت واریور نیز متعاقبا ایران را ترک خواهد کرد.

 

 

بر اساس این گزارش، ایران پس از رفع توقیف ۷۰۰ هزار بشکه محموله نفتکش لارا (با نام قبلی پگاس)، در نهایت به آزادی خدمه‌ها و نفتکش‌های یونانی تن داد.

  خودداری آمریکا از صدور ویزا برای ۵ ملی‌پوش کاراته ایران

یونان نفتکش روسی «لارا» را ۲۶ فروردین امسال در آب‌های خود توقیف کرده بود. پس از چند هفته، سپاه پاسداران با ادعای «تخلفات انجام شده»، دو نفتکش یونانی را توقیف کرد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه ای اعلام کرد: نیروی دریایی سپاه روز جمعه ۶ خرداد (۲۷ مه) ۲ فروند نفتکش یونانی را «به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.» سپاه پاسداران به یونان هشدار داده در صورت آزاد نشدن نفت‌کش‌ لانا، احتمال توقیف ۱۷ کشتی یونانی دیگر در منطقه وجود دارد.

وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۱ خرداد به بیانیه‌هایی واکنش نشان داد که از سوی وزارت خارجه فرانسه و آلمان در مورد کشتی‌های یونانی توقیف‌ شده توسط  نیوری دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس صادر شدند. پس از توقیف این دو نفتکش ابتدا اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم کرد و در روزهای اخیر نیز فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای از ایران خواستند به قوانین دریاها احترام بگذارد و این نفتکش‌ها و خدمه آنها را آزاد کند.

  همدردی اوکراین با قربانیان حمله موشکی ایران به مقر موساد

 سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران این بیانیه‌ها را “یکطرفه”، “غیرقابل توجیه” و “مردود” دانست و به این کشورها انتقاد کرد که چرا آنها در قبال “توقیف غیرقانونی کشتی تحت پرچم ایران توسط مقامات یونانی و تخلیه محموله آن سکوت اختیار می کنند”. اشاره او به توقیف کشتی “لانا” با محموله نفت ایران در آب‌های یونان است.

به گفته آقای خطیب‌زاده، محموله نفتی ایران «به دنبال اجرای فرامرزی قوانین داخلی یک کشور دیگر» توقیف شده است.

رهبر جمهوری اسلامی به صراحت گفت که توقیف نفتکش‌های یونانی به‌دلیل توقیف نفتکش و محموله نفتی ایران در سواحل یونان بوده است.

آیت الله خامنه‌ای در مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی اظهارداشت: «نفت ایران را در سواحل یونان دزدی می‌کنند. بعد دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی جبران می‌کنند و کشتی نفتی دشمن را ضبط می‌کنند. در تبلیغات سراسری فراگیر و امپراتوری رسانه ای، ایران را متهم می‌کنند به دزدی.»

  رکوردشکنی نرخ تورم در ایران

یونان اوایل مردادماه محموله نفتی ایران را به نفتکش لارا بازگرداند و آن را آزاد کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.