کد خبر : 14099
تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 مهر 1402 - 8:08

آتش سوزی در مراسم عروسی در عراق بیش از۳۰۰ کشته و مجروح برجای گذاشت

آتش سوزی در مراسم عروسی در عراق بیش از۳۰۰ کشته و  مجروح برجای گذاشت
بر اساس آخرین آمارهای رسمی، تاکنون در این حادثه ۱۱۴ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. با این حال در گزارش های اولیه شمار قربانیان حدود ۵۰۰ نفر اعلام شده بود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از میدل ایست نیوز، بر اساس آخرین آمارهای رسمی، تاکنون در این حادثه ۱۱۴ نفر جان خود را از دست داده و حدود ۲۰۰ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. با این حال در گزارش های اولیه شمار قربانیان حدود ۵۰۰ نفر اعلام شده بود.

وزارت کشور عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور ۱۴ نفر از جمله صاحب تالار عروسی، ۱۰ کارگر و سه نفر را که در روشن کردن وسایل آتش بازی در این مراسم نقش داشتند، بازداشت کرده اند.

در همین حال، رسانه ها می افزایند که تعداد قابل توجه قربانیان نیز به دلیل بسته بودن خروجی های اضطراری سالن عروسی در این مراسم رخ داده است.

این حریق در حمدانیه، در استان نینوا، در شمال عراق، روی داده بود. . مقامات دفاع غیرنظامی به بی‌بی‌سی عربی گفتند: «عروس و داماد جان ار این حادثه جان سالم به در بردند، هرچند گزارش‌های اولیه حاکی از مرگ آن‌ها بود.»

گودت عبدالرحمن، سخنگوی سازمان‌های دفاع مدنی عراق گفته  که علت آتش سوزی، ناشی از آتش‌بازی در داخل سالن بوده است.

او درادامه افزود: «استفاده از مصالح ساختمانی ارزان و قابل اشتعال در داخل سالن عروسی به سرعت و شدت آتش سوزی کمک کرد.»

دکتر وادی سالم از مرکز پزشکی تخصصی سوختگی موصل ببیان داشت که حدود ۶۰ درصد از مجروحان دچار سوختگی شدید شده‌اند. او با بیان اینکه بیشتر سوختگی‌ها از ناحیه صورت، قفسه سینه و دست‌ها بوده، افزود: «زنان و کودکان بیشترین آسیب را در این حادثه دیده‌اند.»

  خرازی: رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کند با تمام قوا از حزب‌الله دفاع می‌کنیم

شاهدان عینی برای بی‌بی‌سی از چگونگی این آتش سوزی گفته‌اند. غالی نسیم، ۱۹ ساله تنها چند متر با سالن عروسی الحیثم فاصله داشت. او برای کمک به پنج نفر از دوستانش که داخل سالن گیر کرده بودند به داخل محل رفت.

غالی گفت: «در بسته شده بود، ما آن را به زور باز کردیم. شعله‌های آتش بزرگی از سالن خارج می‌شد. انگار درهای جهنم باز شده بود. دما غیر قابل تحمل بود. نمی‌توانم شدت گرمای آنجا را برای شما بیان کنم.»

 آقای نسیم می‌گوید: « فقدان خروجی‌های اضطراری کافی اوضاع را بدتر کرد، زیرا اکثر مهمانان سعی کردند با استفاده از ورودی اصلی سالن را ترک کنند‌ و برای همین در آن ازدحام به هم فشار وارد کردند و تنه زدند.»

یکی دیگر از حاضران در مجلس عروسی، تامی اودی ۱۷ ساله است که چون در آغاز آتش سوزی کنار در خروجی ایستاده بود توانست جان خود را نجات دهد.

او با اشاره به اینکه کل این رخداد در ۵ دقیقه اتفاق افتاد گفت: «من دیدم که یک دود سیاه زنگ از زیر سقف بیرون زد و بعد از آن به سرعت فرار کردم.»

  استقبال الازهر به نامه مدیر حوزه‌های علمیه ایران و تأکید بر وحدت مسلمانان

تسلیت آیت الله العظمی سیستانی در پی جان باختن شهروندان عراقی در آتش سوزی نینوا

آیت الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر دینی در عراق، حادثه جان باختن شماری از شهروندان در پی آتش سوزی در نینوا را تسلیت گفتند.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر مرجعیت عالی شیعه، ایشان در بیانیه ای اعلام کردند که نسبت به حادثه آتش سوزی در حمدانیه که منجر به جان باختن و مصدوم شدن صدها نفر شد، ابراز تاسف و تاثر می کنند.

آیت الله العظمی سیستانی ضمن تسلیت و ابراز همبستگی با خانواده قربانیان، از خداوند خواستار صبر برای بازماندگان، رحمت درگذشتگان و شفای عاجل مصدومان شدند.

اعلام یک هفته عزای عمومی در استان نینوا در پی آتش سوزی در یک تالار عروسی

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، الجبوری استاندار نینوا اعلام کرد که در پی آتش سوزی در یک تالار عروسی که منجر به جان باختن و مصدوم شدن شماری از شهروندان عراقی شد، یک هفته عزای عمومی در استان نینوا اعلام می شود.

وی اشاره کرد که جشن های مربوط به میلاد پیامبر اکرم (ص) تا اطلاع ثانوی به تعویق می افتد.

  ایران 13 نهاد و 23 شخص در اتحادیه اروپا و انگلستان را تحریم کرد

الجبوری گفت که فردا یک دقیقه سکوت در همه ادارات و نهادهای دولتی اجرا خواهد شد.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در سراسر عراق 

نخست وزیر عراق در پی حادثه آتش سوزی حمدانیه دستور اعلام عزای عمومی ۳ روزه را در سراسر این کشور صادر کرد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز چهارشنبه دستور اعلام عزای عمومی در سراسر عراق به مدت ۳ روز را برای همدردی با قربانیان حادثه آتش سوزی حمدانیه در استان نینوا صادر کرد.

ایران آتش سوزی حمدانیه عراق را تسلیت گفت

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران کشته و مجروح شدن جمعی از شهروندان عراقی در حادثه آتش سوزی شب گذشته در منطقه حمدانیه استان نینوای عراق را «به دولت و ملت کشور دوست و برادر عراق بویژه به خانواده‌های قربانیان» تسلیت گفت.

وی همچنین آمادگی بخش های بهداشت و درمان ایران برای مساعدت به آسیب دیدگان این حادثه را اعلام کرد.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.