کد خبر : 21155
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 9:13

تصور نتانیاهو برای خاورمیانه جدید

تصور نتانیاهو برای خاورمیانه جدید
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بارها از عبارت «خاورمیانه جدید» استفاده کرده است. تغییر موازنه قدرت و بازترسیم متفاوت نقشه سیاسی منطقه هدف جدیدی برای رژیم صهیونیستی نیست

به گزارش کلینی نیوز، مقامات رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی با در دست داشتن نقشه‌هایی از اسرائیل حضور پیدا می‌کنند و قابل توجه است که در تمام این نقشه‌ها هیچ اشاره‌ای به یک کشور یا سرزمین فلسطینی نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل، دو نقشه ارائه کرد. اولین نقشه شامل مناطقی با رنگ سبز بود که نشان‌دهنده کشورهایی است که با اسرائیل توافق‌نامه‌های صلح دارند یا در حال مذاکره برای عادی‌سازی روابط با این کشور هستند. این کشورها شامل مصر، سودان، امارات، عربستان سعودی، بحرین و اردن می‌شوند.

نقشه دوم شامل مناطقی بود که با رنگ سیاه مشخص شده بودند و نتانیاهو آنها را «نفرین‌شده» خواند. این مناطق شامل ایران و متحدانش در منطقه یعنی سوریه، عراق، یمن و همچنین لبنان بودند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنرانی اخیر خود درباره آنچه که «جاه‌طلبی‌های کین‌توزانه اسرائیل» نامید، هشدار داد و گفت: «آنها به سرزمین‌های وطن ما بین دجله و فرات چشم طمع خواهند داشت و آشکارا از طریق نقشه‌هایی که در برابرشان می‌ایستند، اعلام می‌کنند که به غزه بسنده نخواهند کرد.»

یزید صایغ، یکی از اعضای ارشد مرکز کارنگی خاورمیانه، بر این باور است که این جاه‌طلبی‌ها نشانه‌ خوبی از دستورکار فوری نتانیاهو یا هدف واقعی دولت او نیست. او می‌گوید: «خاورمیانه جدیدی که نتانیاهو اکنون در پی تحمیل آن است، یکسره به‌سوی مستعمره‌سازیِ باقی‌مانده سرزمین‌های فلسطینی به دست اسرائیل هدایت می‌شود.»

 رژیم صهیونیستی از نشان دادن نیت خود برای گسترش پروژه شهرک‌سازی، به ویژه در کرانه باختری، ابایی ندارد و با وجود انتقادهای بین‌المللی و کشورهای عرب، آشکارا اعلام کرده که قصد دارد تعداد شهرک‌ها را افزایش دهد.

دیوید شنکر، محقق ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک که پیش‌تر دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک بوده است، می‌گوید: «تعداد زیادی از وزرای دولت راست‌گرای اسرائیل به راه‌ حل دو کشوری اعتقادی ندارند و به نظر می‌رسد که اکنون، از زمان توافق اسلو در ۱۹۹۳، بیشترین فاصله را از تشکیل یک کشور فلسطینی داریم. اما فکر نمی‌کنم ایالات متحده این نقشه‌های اسرائیلی را که شامل سرزمین‌های فلسطینی نیستند، تأیید کند.»

میری آیزن، کارشناس امنیتی و مأمور بازنشسته سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: «اسرائیل به دنبال تحمیل یک خاورمیانه جدید نیست، بلکه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که رژیم  حاکم در ایران قادر به تعریف نظم منطقه‌ای نباشند.»

صایغ می‌گوید: «سخنان نتانیاهو با هدف پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران و احیای جایگاه تاریخی‌اش پس از حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بیان شده است، حملاتی که باعث شرمساری جهانی او شد.»

ترور حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، پس از حمله گسترده رژیم صهیونیستی که قلب حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، نقطه عطفی ژئوپولیتیکی در جنگ به شمار می‌رود.

ایران در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه، رئیس شاخه سیاسی حماس، در خاک این کشور، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک را، با استفاده از تسلیحاتی که مدتهاست غرب را نگران کرده است، به سمت اسرائیل شلیک کرد.

آمریکا، برای تضمین برتری راهبردی رژیم صهیونیستی، حمایت‌های قابل توجهی به این کشور ارائه می‌دهد و با توجه به افزایش تنش‌ها، حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده است. اما این حمایت مشروط به این است که رژیم صهیونیستی از خطوط قرمزی که واشنگتن در سخنرانی‌های رسمی خود تکرار می‌کند، عبور نکند؛ به‌ویژه هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران و راه‌ حل دوکشوری.

 در سال‌های اخیر، واشنگتن رهبری پروژه عادی‌سازی روابط در منطقه را به عهده گرفته و با ارائه مشوق‌های اقتصادی و نظامی تلاش کرده است این مفهوم را ترویج کند که اسرائیل تهدیدی برای اعراب نیست بلکه بالعکس، شریک راهبردی آن‌ها در مقابله با ایران به شمار می‌آید.

روند عادی‌سازی روابط در منطقه با رژیم صهیونیستی طی چهار سال گذشته تسریع شده است، و مراکش، امارات و بحرین توافق‌نامه ابراهیم را با رژیم صهیونیستی امضا کردند، اما پس از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و جنگ رژیم صهیونیستی-غزه این روند متوقف شده است.

رژیم صهیونیستی در پی عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بوده است، عربستان سعودی رسما در مقاله‌ای در فایننشال تایمز اعلام کرده است که تا زمانی که یک کشور فلسطینی تأسیس نشود، روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی برقرار نخواهد کرد.

پیش از ۷ اکتبر ۲۰۲۳، تغییرات ژئوپولیتیکی و اقتصادی نقش مهمی در تغییر نگرش تعدادی از کشورهای عرب مانند مصر، سوریه، لبنان و اردن ایفا کردند که پیش از این به دلیل تقسیم فلسطین پس از اعلام تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸، از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کرده بودند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »