کد خبر : 20918
تاریخ انتشار : شنبه 7 مهر 1403 - 13:14

استفاده مشکل‌دار نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است

استفاده مشکل‌دار نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است
بیشتر نوجوانان از یک یا چند رسانه‌ اجتماعی مانند اینستاگرام، تیک‌تاک یا یوتیوب استفاده می‌کنند. یک پژوهش بین‌المللی جدید نشان داده که این استفاده با افزایش مشکلات رفتاری همراه بوده است

به گزارش کلینی نیوز به نقل از «بی‌بی‌سی»، این تحقیق که بر روی ۲۸۰ هزار نوجوان ۱۱، ۱۳ و ۱۵ سال در ۴۴ کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که از زمان همه‌گیری کرونا، استفاده «مشکل‌زا» از رسانه‌های اجتماعی در میان کودکان و نوجوانان افزایش چشمگیری داشته است.

بنیاد «رفتار سلامتی کودکان مدرسه‌ای»، که این تحقیق را انجام داد، دریافته است که رفتار مشکل‌دار در استفاده از رسانه‌های اجتماعی از هفت درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱۱ درصد در ۲۰۲۲ رسیده است.

جو اینچلی، یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه گلاسکو، گفت: «استفاده مشکل‌دار بیش از همه در سن ۱۳ سالگی دیده می‌شود که نخستین مرحله بلوغ در حال سپری شدن است و دختران بیش از پسران به بهره‌برداری مشکل‌دار از رسانه‌های اجتماعی می‌پردازند.»

او می‌گوید: «حدود یک سوم از نوجوانان تقریباً در تمام طول شبانه‌روز، جز هنگام خواب، از طریق رسانه‌های اجتماعی با دیگران در ارتباط هستند.»

با این حال، نوجوانانی که به‌طور سالم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، تعامل بهتری با دوستان و جامعه دارند، در حالی که گروهی که رفتار مشکل‌زا داشته‌اند‌، معمولاً رفتار اعتیادآمیز به این رسانه‌ها نشان می‌دهند

نشانه‌های رفتار مشکل‌زا شامل نادیده گرفتن سایر فعالیت‌ها مانند کتاب خواندن، بازی کردن و وقت‌گذرانی با خانواده است. همچنین، جر و بحث دائمی بر سر استفاده بیشتر از رسانه‌های اجتماعی و دروغگویی درباره مدت زمان آنلاین بودن، از دیگر نشانه‌های آن است.

پسرها بیشتر از دختران با مشکلات ناشی از بازی‌های آنلاین مواجه هستند. در کشورهای مورد بررسی، حدود ۴۶ درصد از پسران نوجوان روزانه به بازی‌های آنلاین می‌پردازند و این آمار در انگلستان ۵۲ درصد و در اسکاتلند ۵۷ درصد است.

تأکید بر آموزش سواد دیجیتال و کاهش آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی

این تحقیق که توسط بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، نشان داده است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیرات مثبت و منفی بر نوجوانان داشته باشند.

هانس کلوگ، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، بر اهمیت آموزش سواد دیجیتال برای نوجوانان تأکید کرده و گفته است: «باید اقدامات فوری برای کاهش صدمات استفاده از رسانه‌های اجتماعی انجام دهیم تا از افسردگی، آزار دیگران، اضطراب و عملکرد تحصیلی ضعیف جلوگیری کنیم.»

مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت همچنین بر اهمیت نقش دولت‌ها، مقامات بهداشتی، به‌ویژه مدارس، والدین و معلمان در این زمینه تأکید کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »