کد خبر : 20628
تاریخ انتشار : جمعه 16 شهریور 1403 - 16:36

راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای براکه امارات توسط هند

راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای براکه امارات توسط هند
وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد سازمان انرژی هسته‌ای امارات و شرکت انرژی هسته‌ای هند در زمینه تعمیر و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای «براکه» امارات که اخیراً خبر تکمیل آن اعلام شده، یادداشت‌ تفاهم امضا کردند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از  الحره، وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد سازمان انرژی هسته‌ای امارات و شرکت انرژی هسته‌ای هند در زمینه تعمیر و راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای «براکه» امارات که اخیراً خبر تکمیل آن اعلام شده، یادداشت‌ تفاهم امضا کردند.

این یادداشت تفاهم در جریان سفر خالد بن محمد بن زاید آل مکتوم، ولیعهد ابوظبی به هند به امضا رسید.

شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) توافق‌نامه ۱۵ ساله تامین گاز طبیعی مایع با شرکت نفت هند را امضا کرد.

بر اساس این توافق‌نامه ادنوک سالانه یک میلیون تن متر گاز طبیعی مایع را از طریق پروژه گاز طبیعی مایع «الرویس» تامین خواهد کرد.

ادنوک همچنین در راستای تمدید توافق‌نامه کنونی «ذخیره و مدیریت نفت» و کمک به حمایت از امنیت انرژی در هند، با شرکت «ذخایر نفت استراتژیک هند» توافق‌نامه‌ای امضا کرد.

نیروگاه “براکه” در منطقه “الظفره” در نزدیکی ابوظبی پایتخت امارات و در ساحل جنوبی خلیج فارس است‌.

شیخ “محمد بن راشد” نخست وزیر امارات و حاکم دبی، در پستی در پلتفرم ایکس گفت: انرژی هسته ای برکه ۲۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین می کند.

وی افزود: انرژی هسته ای نیروگاه برکه بیشترین درصد سرانه برق پاک را در پنج سال اخیر در جهان را به خود اختصاص داده است و ۷۵ درصد آن توسط واحدهای نیروگاه برکه تولید می شود.

شیخ محمد توضیح داد انرژی هسته ای برکه از انتشار ۲۲ میلیون تن کربن در سال جلوگیری می کند که معادل حذف ۴.۸ میلیون خودرو از جاده هاست.

چهار واحد نیروگاه برکه اکنون سالانه ۴۰ تراوات ساعت برق تولید می کنند که تا ۲۵ درصد از برق مورد نیاز امارات متحده عربی را بدون انتشار کربن تامین می کند.

سازمان انرژی اتمی امارات طی قراردادی با شرکت کره‌ای “کپکو” در سال ۲۰۰۹ پروژه ساخت نیروگاه را به این شرکت سپرد. شرکت کپکو در ازای ساخت این نیروگاه مبلغ ۲۰ میلیارد دلار از امارات دریافت کرده است.

تاسیسات هسته ای “البرکه” شامل ۴ نیروگاه اتمی است. موسسه انرژی اتمی امارات قبلا اعلام کرده بود ۴ نیروگاه اتمی این تاسیسات را به ترتیب در سال های ۲۰۱۷ ، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد.

مراسم آغاز ساخت نیروگاه هسته‌ای امارات در سال ۲۰۱۱ با حضور رئیس جمهور وقت کره جنوبی آغاز شد.

امارات متحده عربی در این راستا پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را امضا کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.