کد خبر : 10946
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردین 1402 - 14:17

تدریس زبان سریانی در ۲۶۵ مدرسه در عراق

تدریس زبان سریانی در ۲۶۵ مدرسه در عراق
مدیرکل آموزش زبان سریانی در وزارت آموزش و پرورش عراق از وجود 265 مدرسه در این کشور خبر داد که در آنها زبان سریانی آموزش داده می‌شود.

به گزارش کلینی نیوز، «عماد سالم ججو» در گفت‌وگو با خبرگزاری «رووداو» گفت که ۶۵ مدرسه در اقلیم کردستان عراق و ۲۰۰ مدرسه در مناطق مسیحی‌نشین دیگر استان‌های عراق وجود دارد که زبان سریانی را آموزش می‌دهند.

او گفت که این تعداد شامل ۳۴ مدرسه در بغداد، ۸ مدرسه در بصره، ۶ مدرسه در کرکوک و بسیاری مدارس در منطقه سهل نینوا می‌شود.

وی تأکید کرد که تعداد مدارس موجود برای مسیحیان ساکن عراق کافی است.

خبرگزاری فرات در ۲۲ فوریهٔ گزارش کرده بود که تنها چهار مدرسه در این منطقه وجود دارد که دو مدرسەی آن در مرکز حمدانیه و دو مدرسه دیگر در منطقه برتله (منطقەای مسیحی‌نشین در شرق موصل) قرار دارد.

در این مدارس که شامل مراحل ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان هستند، درسهای اصلی به زبان سریانی تدریس می‌شوند. در عوض این، حدود ۱۰۰ مدرسەی عربی و تعدادی مدرسەی کوردی در این منطقه وجود دارد که بعنوان منطقەی مسیحی‌نشین شناخته می‌شود! این در حالیست که در مدارس عربی تنها یک درس به زبان سریانی تدریس می‌شود!

طبق آمار سال تحصیلی ٢٠٢١- ٢٠٢٢ در چهار مدرسەی سریانی در دشت نینوا، از ابتدایی تا دبیرستان، تعداد دانش‌آموزان کمتر از ٧٠٠ نفر بوده است، درحالیکه در مدارس عربی این خطه بیش از ۵ هزار دانش‌آموز حضور داشتەاند.

فقط ١٠٠ معلم زبان سریانی وجود دارد

عیسام میخا مدیر آموزش زبان سریانی در آموزش و پرورش حمدانیه اینگونه از وضعیت آموزش به زبان سریانی می‌گوید: در شهرستان ما حدود یکصد معلم زبان سریانی وجود دارد که علاوه بر تدریس در مدارس سریانی، در مدارس عربی نیز به آموزش زبان سریانی می‌پردازند.

میخا افزود:طبق قانون اساسی عراق زبان سریانی شناخته شده و محفوظ است، باید در مناطقی که اکثریت‌اند، می‌تواند تدریس تمام مراحل تحصیلی به زبان سریانی باشد و دولت نیز موظف است که از آن حمایت کند و برای توسعه‌ی آن تلاش کند.

زبان سُریانی از قدیم‌ترین زبان‌های جهان در منطقه بین النهرین است و بسیاری از متون کهن مسیحی به این زبان نوشته شده است.

این زبان زبان رسمی کلیساهای آشوری ـ کلدانی و ارتدکس سریانی است.

شبکه رسمی عراق به زبان سریانی همزمان با عید باستانی آکیتو فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، «نبیل جاسم» رئیس شبکه اطلاع‌رسانی عراق، در مراسم آغاز به کار این شبکه تأکید کرد که تلاش شده این شبکه متناسب با پیشرفت‌های فنی و حرفه‌ای در عرصه رسانه فعالیت کند.

«علی المؤید» مدیر عامل سازمان رسانه و ارتباطات عراق نیز این شبکه را نخستین شبکه سریانی زبان در جهان عرب و گامی مهم در تأکید  بر هویت جامع ملت عراق و تنوع دینی و مذهبی و نژادی این هویت دانست.

بر اساس این گزارش، این شبکه با برنامه‌های متنوع خود می‌کوشد که بازتاب‌دهنده نظر و فرهنگ مسیحیان عراق باشد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.