کد خبر : 10580
تاریخ انتشار : جمعه 19 اسفند 1401 - 9:11

امیرحسین علمائی

پیروزی مخالفان در گرجستان؛ لایحه«عوامل خارجی»پس گرفته شد

پیروزی مخالفان در گرجستان؛ لایحه«عوامل خارجی»پس گرفته شد
حزب حاکم گرجستان لایحه "عوامل خارجی" را پس گرفت. این طرح مناقشه برانگیز مشابه قانونی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد به تصویب رساند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از دویچه وله، مبارزه مردم گرجستان علیه لایحه بحث برانگیز “عوامل خارجی” باعث شد حزب حاکم “رویای گرجستان” که بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان را در دست دارد، از لایحه “عوامل خارجی” عقب‌نشینی کند. این حزب روز پنجشبه (۹ مارس) اعلام کرد قانون یاد شده را پس می‌گیرد.

در چند روز گذشته گرجستان شاهد اعتراضات وسیع مخالفان این لایحه بود که پارلمان این کشور روز سه‌شنبه (۷ مارس) کلیات آنرا در نخستین خوانش به تصویب رسانده و می‌خواست به رای نهایی مجلس بگذارد.

روز سه شنبه، پارلمان گرجستان نسخه پیش‌نویس لایحه مربوط به «عوامل خارجی» را تصویب کرد. همزمان با جلسه پارلمان، ده‌ها هزار معترض به این لایحه در بیرون ساختمان پارلمان در تفلیس تجمع کرده بودند. پس از آنکه لایحه مذکور در پارلمان به رای گذاشته شد، بر تنش‌ها در خیابان نیز افزوده شد.

پلیس ضد شورش گرجستان از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد و نیروهای امنیتی شبانه معترضان را از محوطه مجاور ساختمان پارلمان این کشور خارج کردند.

این اعتراضات روز گذشته (چهارشنبه) نیز برای دومین شب ادامه داشت. معترضان در گرجستان چهارشنبه شب، ساختمان پارلمان را محاصره و برای شکستن در ورودی و ورود به آن تلاش کردند.

رهبران معترضان اعلام کرده بودند که محاصره پارلمان تا زمانی که پیش نویس قانون پس گرفته نشود، ادامه خواهد داشت.

تا اوایل عصر چهارشنبه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر ابتدا به شکل مسالمت‌آمیز در برابر ساختمان پارلمان در تفلیس، پایتخت گرجستان، تجمع کردند.

در ادامه تظاهرات به درگیری کشیده شد. گروهی تلاش کردند وارد پارلمان شوند. پلیس نیز از بکارگیری خشونت علیه معترضین کوتاهی نکرد.

منتقدان، لایحه جنجالی «عوامل خارجی» را «قانون روسیه» می‌نامند و مدعی بوده اند که قرار است با هدف سرکوب جامعه مدنی در گرجستان مورد استفاده قرار گیرد. به ادعای معترضان این طرح بیانگر حرکت گرجستان به سمت اقتدارگرایی و کاهش امید به عضویت آن در اتحادیه اروپا است.

قانون “عوامل خارجی” چیست؟

طبق این قانون جدید، سازمان‌هایی که بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود را از خارج کشور دریافت می‌کنند، باید به عنوان “عامل خارجی” معرفی شوند و تحت نظارت وزارت دادگستری قرار بگیرند؛ در غیر این صورت با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد.

قانون مذکور به قوه قضاییه گرجستان امکان نظارت بر فعالیت افراد و شرکت‌های خارجی را می‌دهد تا در صورت هرگونه مخالفت با حزب حاکم مجازات و با جریمه‌های سنگین روبرو شوند.

مخالفان می‌گویند این قانون شبیه گامی است که کرملین در سال ۲۰۱۲ برداشت و راه را برای سرکوب رسانه‌ها و تشکل‌های منتقد باز کرد. به گفته آنها با این قانون می‌توان هر انتقادی را به “عوامل خارجی” نسبت داد و آنرا خفه کرد.

اکثریت مردم گرجستان طرفدار عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو هستند. مردم نگرانند که فرصت پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو توسط قوانینی مانند “عوامل خارجی” بین برود.

در صورت تصویب این پیش‌نویس مسیر پیوستن تفلیس به این نهادها بسیار سخت می‌شد.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان که خود از مخالفان این لایحه است، اعلام کرد که این قانون جنجالی را امضا نخواهد کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این لایحه را محکوم کرد و آن را “ناسازگار” با ارزش‌های اتحادیه اروپا دانست.

گرجستان از جمهوری‌های‌ کوچک اتحاد جماهیر شوروی پیشین در دریای سیاه با ۳،۷ میلیون جمعیت همواره از سوی همسایه بزرگ خود روسیه تحت فشار بوده است. مسکو همچنین از مناطق جدا شده اوستیای جنوبی و آبخازیا حمایت می‌کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »