کد خبر : 11787
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1402 - 16:18

۵ عضو حزب الله لبنان به قتل عمد متهم شدند

۵ عضو حزب الله لبنان به قتل عمد متهم شدند
یک مقام قضایی لبنان روز پنج‌شنبه از صدور کیفرخواست برای پنج عضو حزب‌الله لبنان در پرونده کشته‌شدن سرباز ایرلندی حافظ صلح سازمان ملل خبر داد. حزب‌الله روز جمعه هرگونه دست داشتن در این حمله مرگبار را تکذیب کرده است.

به گزارش کلینی نیوز،  این دادگاه اعلام کرده که متهمان به گردشگردان ایرلندی در یونیفل حمله کردند که منجر به کشته شدن یک سرباز شد.

بنا به گزارش روسیا الیوم، یک منبع قضایی به فرانس پرس گفته که در کیفرخواست صادر شده توسط قاضی بازپرسی نظامی، این افراد به تشکیل گروهی از افراد شرور و انجام یک پروژه جنایی متهم شده اند.

این منبع افزود: اقدامات این افراد مشمول بند پنجم ماده ۵۴۹ قانون مجازات لبنان است که مقرر می دارد هرگاه در حال انجام وظیفه یا در حین آن یا به سبب آن توسط نیرویی رسمی، جرمی علیه او واقع شود، شخص مجرم به مجازات اعدام محکوم می شود.

این حکم که توسط فرانس پرس بررسی و در ۳۰ صفحه منتشر شده است، می گوید که افراد مذکور متهم به قتل عمدی هستند.

تمامی متهمان برای محاکمه به دادگاه نظامی ارجاع داده شدند و قاضی پرونده نسخه ای از کیفرخواست را به یونیفل تحویل داده است.

گفتنی است شان رونی، سرباز ایرلندی ۲۳ ساله در ۱۴ دسامبر در جریان شلیک گلوله به خودروی زرهی در حین عبور از منطقه العاقبیه، کشته و سه تن دیگر از همراهانش زخمی شدند.

براساس گزارش یورونیوز، در روز ۱۴ دسامبر سال گذشته میلادی، بر اثر تیراندازی به خودروی حامل نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در نزدیکی شهرک العقابیه در جنوب لبنان، یک سرباز کلاه آبی به نام شان رونی ۲۳ ساله از ایرلند کشته شد. این درگیری در نزدیکی پایگاه حزب‌الله روی داد.

به گفته یک منبع امنیتی، حدود ده روز بعد حزب‌الله مردی را که مظنون «اصلی» این حمله بود به مقامات تحویل داد.

با این وجود در ادامه رسیدگی به این پرونده، دادستان روز پنج‌شنبه پنج نفر از جمله مردی که توسط حزب‌الله تحویل داده شده بود و چهار فراری دیگر را به «قتل عمد» متهم کرد.

یک منبع قضایی لبنان نیز اعلام کرد که در فیلم دوربین‌های مداربسته، به وضوح مشخص است که خودروهای نیروهای حافظ صلح از هر طرف مورد هجوم افراد مسلح قرار گرفتند.

این منبع قضایی می‌گوید که بر اساس آنچه در کیفرخواست آمده، در فیلم‌ها صدای برخی از مهاجمان شنیده می‌شود که می‌گویند «ما از حزب‌الله هستیم».

در پاسخ به این ادعای مقام قضایی، یکی از مقامات حزب‌الله روز جمعه گفت: «این کیفرخواست هیچ ربطی به حزب‌الله ندارد. اظهارات مقام قضایی من را شگفت‌زده کرد. ما به هیچ‌وجه در درگیری میان بومیان و سرباز ایرلندی دخالتی نداشتیم.»

وی افزود: «برعکس، حزب‌الله نقش عمده‌ای در کاهش تنش‌ها در جریان این حادثه ایفا کرده است. ما در آن زمان تماس‌های بسیار مهمی با فرماندهی ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان داشتیم. ما همچنین بومیان را راضی به همکاری با ارتش و دادگاه نظامی کردیم.»

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان ۱۰ هزار عضو دارد و از سال ۱۹۷۸ به عنوان حائلی میان اسرائیل و لبنان فعالیت می‌کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.