کد خبر : 4066
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 17:10

گزارشگر ویژه سازمان ملل در تهران: ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران مسدود شده است

گزارشگر ویژه سازمان ملل در تهران: ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران مسدود شده است
آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان ماموریتش در تهران، تحریم‌های آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد و گفت که به دلیل همین تحریم‌ها، بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران مسدود شده است.

خانم دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل “در زمینه آثار منفی اقدامات یک‌جانبه قهری” است و اگرچه از سوی “شورای حقوق بشر سازمان ملل” به ایران سفر کرده است، در یک خبری که در تهران برگزار کرد، تنها درباره ابعاد تحریم‌هایی که ایران با آن روبه‌روست و آثار این تحریم‌ها بر وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت کرد.

آلنا دوهان چه گفت؟

خانم دوهان تاکید کرد که در حال حاضر ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحریم نیست و از آمریکا خواست که به تحریم‌های یک‌جانبه‌اش پایان دهد و از باقی کشورهای دنیا نیز درخواست کرد که این تحریم‌ها را اجرا نکنند.

او گفت که آمریکا در حال حاضر بیش از ۷۰۰ و کانادا بیش از ۲۰۰ شخصیت حقیقی و حقوقی را تحریم کرده‌اند.

به گفته او تمامی بانک‌های ایرانی از سوی آمریکا تحریم هستند و امکان انتقال پول از ایران به سیستم بانکی بین‌المللی وجود ندارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت در نتیجه این وضعیت، قیمت اقلام وارداتی افزایش و کیفیت آنها کاهش یافته است.

او گفت که تحریم‌ها بر روی واردات دارو و غذا نیز اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه  من در این قسمت چند توصیه دارم به همه طرفین و یادآوری می‌کنم تعهد خود را سازمان ملل متحد فراموش نکنند، گفت: توصیه می‌کنم همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران متوقف شود. من از تمام کشورهایی که تحریم‌ها را اعمال کردند به خصوص آمریکا می‌خواهم تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، اب و بهداشت را متوقف کنند.

من به دولت آمریکا توصیه می‌کنم وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران را پایان دهد.

دوهان تاکید کرد: من از دولت آمریکا می‌خواهم تمام دارایی های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند و از همه بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌خواهم در راستای حقوق بشر، از این تحریم ها تبعیت نکنند.

وی تصریح کرد: همه کشورها نباید تعهدات بین الملی را نقض کنند، بنابراین باید توجه کنیم که اقداماتی که علیه ایران صورت می‌گیرد نقض حقوق بشر است.من فکر نمی‌کنم تحریم‌ها به این سرعت برداشته شود اما سعی می‌کنم این اقدامات انجام شود.

[su_note note_color=”#eeeeea” text_color=”#۳۹۳a34″ radius=”۷″]دوهان : تحریم‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی مردم ایران شده است و این مسئله باعث شده که شرکت‌های خصوصی به دنبال راه‌های جایگزین باشند تا در تجارت بین المللی حضور داشته باشند.حتی مقالات علمی دانشمندان ایرانی برگشت میخورد و حق آموزش آکادمیک و فعال را پایمال می‌کند.[/su_note]

دوهان با بیان اینکه من مثال های عینی به آن ها نشان می‌دهم که حقوق بشر نقض شده است، گفت: کودکان پروانه ای حتی پانسمان و دارو رو هم در ایران نمی‌توانند تحویل بگیرند بنابراین انسان ها آسیب شدید دیده ا ند چرا که دولت های دیگر نمی دانند این تحریم‌ها چه آسیبی داشته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما میخوایم در مورد بحث تحریم ها و نقض حقوق بشر صحبت کنیم.گام اول این است که پیش‌نویس گزارش نهایی را تهیه می‌کنم و اولا اطلاعات نقض حقوق بشر را آماده می‌کنم تا گزارشی در مورد تاثیر تحریم‌ها بر مردم عادی منتشر شود.

وی ادامه داد: من از کشورهای تحریم کننده درخواست می‌کنم ایران بتواند حق عضویت خود را در سازمان ملل پرداخت کند.من از آمریکا میخواهم تا شرایط را برای هنرمندان ورزشکاران و دانشمندان ایرانی تسهیل کند تا از خدمات بهره شوند.

خانم دوهان در بخش دیگری از سخنانش به دشواری‌های ایجاد شده برای گرفتن وام و کمک‌های بین‌المللی برای ایران اشاره کرد که بخشی از آن مربوط به حضور پناهجویان افغان در کشور است.

او هشدار داد که هم‌اکنون حدود نیم میلیون کودک افغان در ایران زندگی می‌کنند، اما “حتی آژانس‌های سازمان ملل نمی‌توانند تعهداتشان را برای کمک به ایران انجام بدهند.”

دوهان اظهار داشت: تحریم‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی مردم ایران شده است و این مسئله باعث شده که شرکت‌های خصوصی به دنبال راه‌های جایگزین باشند تا در تجارت بین المللی حضور داشته باشند.حتی مقالات علمی دانشمندان ایرانی برگشت میخورد و حق آموزش آکادمیک و فعال را پایمال می‌کند.

دسترسی به منابع آموزشی در سطح بین‌المللی، کاهش درآمد دولت ایران که به افزایش فقر منجر شده است، عدم دسترسی ایران به وام‌های بین‌المللی برای توسعه فناوری مناسب برای محیط زیست و عدم دسترسی ایران به فناوری‌های نوین مرتبط با سلامت، از جمله آثاری بودند که به گفته خانم دوهان، کشور ایران به دلیل تحریم‌ها با آن روبه‌روست.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین، تنبیه شرکت‌هایی را که با ایران معامله می‌کنند، از جمله اقدامات “غیرقانونی” آمریکا توصیف کرد.

خانم دوهان از ایران نیز خواست تا “حق دسترسی آزاد به اطلاعات” را فراموش نکند و بر سطح همکاری‌هایش با سازمان‌های بین‌المللی بیافزاید.

وی تاکید کرد: کاهش درآمد دولت برای صادرات کالا، سلامت و بهداشت و اقتصادی مردم را به خطر انداخته است، بحث ایجاد محدودیت در واردات دارو به ایران، نقض حقوق بشر است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت که سفرش در روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و او گزارش نهایی این سفر را در ماه سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تحریم وجود داشته و موجب تورم شده است و حتی بر کرونا هم تاثیر گذاشته است، گفت: عوامل زیادی تاثیر داشته است. من در کار خودم این را دیدم، زمانیکه که تحت تحریم هست باید راهی پیدا کند تا کالا و پول ها را تحویل مردم بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.