کد خبر : 9282
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 10:20

گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر:سیاسی‌ترین گروه با بالاترین رده‌بندی

گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر:سیاسی‌ترین گروه با بالاترین رده‌بندی
حضور ایران در برابر کشورهای انگلیسی زبان به ویژه آمریکا و انگلیس، این گروه را تبدیل به سیاسی‌ترین گروه مسابقات جام جهانی امسال کرده است. ایران که شاهد گسترش اعتراضات سراسری است، پس از ۲۴ سال مجدداً با آمریکا دیدار خواهد کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، مسابقه‌ای که شاید یکی از جذابترین مسابقات این دوره باشد. همچنین بازی با انگلیس نیز، با توجه به تنش‌های موجود بین دو کشور، از حساسترین دیدارهای این بازی‌ها خواهد بود، به ویژه آنکه در صورت کسب امتیاز، ایران امید بیشتری برای صعود به دور بعد مسابقات خواهد داشت.

از نظر رتبه کشورها در رده‌بندی فیفا، تیم‌های حاضر در این گروه، بالاترین میانگین رتبه را نسبت به سایر گروه‌ها دارند و به همین دلیل برخی از کارشناسان، این گروه را شایسته عنوان گروه مرگ دانسته‌اند.

برنامه بازی‌ها (به وقت تهران):

  • ۳۰ آبان – ۱۶:۳۰: انگلیس – ایران
  • ۳۰ آبان – ۲۲:۳۰: آمریکا – ولز
  • ۴ آذر – ۱۳:۳۰: ولز – ایران
  • ۴ آذر – ۲۲:۳۰: انگلیس – آمریکا
  • ۸ آذر – ۲۲:۳۰: ایران – آمریکا
  • ۸ آذر – ۲۲:۳۰: ولز – انگلیس

انگلیس

جام جهانی ۲۰۱۸، شاهد یکی از بهترین تیم‌های ملی انگلیس در تاریخ مسابقات بود. تیمی که توانست در یورو ۲۰۲۰ به نایب قهرمانی برسد.

جام جهانی قطر می‌تواند سرانجام خوبی برای تیم گرث ساوتگیت باشد. بازیکنان اصلی تیم تقریبا مشخص شده‌اند. در خط حمله، هری کین، مهاجمی برای تمام فصول که همچنان فرم خوب خود را حفظ کرده در کنار بازیکنی سرعتی چون رحیم استرلینگ که نمایش درخشانی در یورو ۲۰۲۰ داشت، قرار دارد.

همچنین بازیکنانی چون بوکایو ساکا، فیل فودن، جود بلینگهام و میسون مانت همگی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. در خط میانی نیز، دکلان رایس یکی از آماده‌ترین بازیکنان حال حاضر اروپاست.

در بخش دفاعی هری مگوایر، جان استونز و جردن پیکفورد در دروازه، با وجود تزلزل در بازی‌های باشگاهی، جایگاه ثابت خود را حفظ کرده‌اند. در این سال‌ها، ساوتگیت تیم ملی انگلیس را کاملاً متحول کرده و از یک تیم معمولا بازنده در عرصه بین‌المللی، یک تیم مدعی ساخته است. آنها دیگر مانند گذشته با شکست مأیوس نمی‌شوند و می‌جنگند تا بازگردند.

با این حال نمایش متزلزل انگلیس در لیگ ملت‌های اروپا و شش بازی بدون برد که طولانی ترین مدت بدون برد این تیم از سال ۱۹۹۳ است، روی این تیم سایه انداخته و طرفداران این تیم را نگران کرده است.

برخی منتقدان این را نشانه‌ای از پایان دوران ساوتگیت در تیم ملی می‌دانند. اما هواداران انگلیسی امیدوارند که منتقدان اشتباه کرده باشند و ساوتگیت و ستارگانش، پس از حضور در نیمه نهایی جام جهانی و نایب قهرمانی یورو، یک قدم دیگر جلو بروند و برای دومین بار قهرمان جام جهانی شوند.

سرمربی: گرت ساوتگیت

برخی آنچه که او در تیم ملی انجام داده را تعبیر به مأموریت غیرممکن کرده‌اند. با این حال، پس از ناکامی در کسب جام در روسیه ۲۰۱۸ و یورو ۲۰۲۰ و گرفتن برخی تصمیم‌های اشتباه که همگی قابل اجتناب بودند و همچنین نتایج ضعیف اخیر در لیگ ملت‌های اروپا، تدابیر تاکتیکی او را بیش از هر زمان دیگری مورد انتقاد قرار داده است.

بازیکن کلیدی: هری کین

قهرمانی در جام جهانی، اولین مدال طلای او در رده بزرگسالان خواهد بود. مهاجم توقف‌ناپذیر تاتنهام، بدون تردید یک رهبر فوق‌العاده و امید اول این تیم است. او با کمتر از سی سال، یکی از بهترین تمام‌کننده‌ها و یکی از بهترین بازی‌سازهای حال حاضر جهان است و در میان همه ستارگان آسمان تیم ملی انگلیس، درخشان‌ترین است.

نقاط قوت

بازیکنان انگلیس از هری کین به‌عنوان یک رهبر پیروی می‌کنند. در کنار او رایس و کایل واکر نیز شخصیت‌های بزرگی در تیم هستند. البته ساوتگیت نشان داده به جردن هندرسون و کانر کودی نیز توجه دارد. آن‌ها در خط حمله نیز بازیکنان فوق‌العاده‌ای مانند میسون مونت، فیل فودن و جک گریلیش را در اختیار دارند.

نقاط ضعف

در خط دفاعی تردیدهای بسیاری نسبت به آمادگی بازیکنان تیم ملی انگلیس وجود دارد. هری مگوایر که ستون اصلی تیم ساوتگیت است، در ماه‌های اخیر چه در لیگ ملت‌ها و چه در منچستریونایتد، نمایش ضعیف و متزلزلی از خود نشان داده است.

استونز نیز همچنان آماده به نظر نمی‌رسد. هرچند که اریک دایر از مصدومیت بازگشته، اما لوک شاو نشان داده هنوز با فرم مطلوبش فاصله بسیاری دارد. آن‌ها همچنین در واپسین لحظات نیز ریس جیمز را به دلیل مصدویت از دست دادند.

ایران

این پنجمین حضور تیم ملی ایران در هفت دوره گذشته جام جهانی است. ایران گرچه با میانگین سنی ۲۸/۹ سال مسن‌ترین تیم این دوره است، اما تیمی است با ترکیبی ایده‌آل از ستارگان شاغل در لیگ‌های اروپایی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و لیگ داخلی ایران که نتایج درخشانی را در دور مقدماتی کسب کرده است.

ایران این بار امید دارد تا برای اولین بار از گروه خود صعود کند. فدراسیون فوتبال ایران، در اواخر شهریور و پس از تغییر ریاست فدراسیون، سرمربی پیشین تیم ملی، دراگان اسکوچیچ را که با پانزده برد از هجده بازی، نتایج بسیار خوبی در دور مقدماتی گرفته بود و تیم ملی را راهی جام جهانی کرده بود، برکنار کرد تا مجدداً سکان هدایت تیم ملی را به کارلوس کی‌روش، سرمربی قبلی ایران بسپارد.

به همین دلیل تیم ملی ایران، تا اندازه‌ای فرصت آماده سازی و هماهنگی را به نوعی از دست داد. اما بازگشت کارلوس کی‌روش امیدهای ایران را بیشتر کرده و تیم ملی توانسته در دیدارهای دوستانه اروگوئه را مغلوب کرده و با سنگال، قهرمان آفریقا مساوی کند.

این بار نیز مانند جام جهانی ۱۹۹۸، همه نگاه‌ها به بازی ایران مقابل آمریکا دوخته شده است، توجهی که بیشتر مطلوب روزنامه‌نگاران و سیاست‌مداران است تا بازیکنان، به ویژه آنکه در آستانه شروع مسابقات جام جهانی، گسترش اعتراضات سراسری در ایران حساسیت این دوره از مسابقات جام جهانی را دو چندان کرده است.

سرمربی: کارلوس کی‌روش

او هدایت تیم ملی ایران را از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ و در دو جام جهانی بر عهده داشت. کی‌روش پس از ترک ایران، به ترتیب سرمربی تیم‌های ملی کلمبیا و مصر شد. اما نتوانست با این دو تیم راهی جام جهانی شود.

تابستان امسال، او دوباره به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. انتخابی که در ایران با استقبال طرفداران او و انتقاد مخالفینش همراه بود. بنابراین امسال همه نگاه‌ها معطوف به این مربی ۶۹ ساله خواهد بود که آیا می‌تواند سرانجام با تیم ملی راهی دور حذفی شود؟

بازیکن کلیدی: مهدی طارمی

ستاره این روزهای تیم پورتو پرتغال، با درخشش خود در لیگ قهرمانان و لیگ پرتغال، امیدهای بسیاری را در بین هواداران تیم ملی ایران ایجاد کرده است. او در این فصل، آمار پنج گل و چهار پاس گل در لیگ پرتغال و پنج گل و دو پاس گل در لیگ قهرمانان را تا به اینجا داشته است تا تبدیل به رکورددار گلزنان ایرانی در لیگ قهرمانان اروپا شود.

نقاط قوت

تیم ملی ایران ترکیبی متوازن و باتجربه از ستارگانی است که در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ نیز حضور داشتند. تیم ملی ایران، خط حمله‎ای قدرتمند و دفاعی سازمان‌یافته دارد. در خط حمله ستارگانی چون مهدی طارمی از پورتو، سردار آزمون از بایرلورکوزن و علیرضا جهانبخش از فاینورد بازی می‌کنند. درون دروازه نیز علیرضا بیرانوند نشان داده که در بازی‌های بزرگ، دروازه‌بانی کاملاً مطمئن است.

نقاط ضعف

بحران‌های داخلی فدرسیون فوتبال، اخراج اسکوچیچ و بازگشت کی‌روش، همگی باعث بوجود آمدن دودستگی در رختکن تیم ملی بین حامیان اسکوچیچ مانند سردار آزمون از یک سو و طرفداران کی‌روش مانند طارمی و جهانبخش از سوی دیگر شد. اما به نظر می‌رسد آمدن کی‌روش با نظم همیشگی خود و شناخت کاملی که نسبت به بازیکنان تیم ملی ایران دارد، این اختلافات را به تدریج برطرف ساخته است.

آمریکا

در جام جهانی ۱۹۵۰ برزیل، تیم ملی آمریکا با خلق یک شگفتی توانست در یکی از تکان‌دهنده‌ترین شکست‌های انگلستان در جام‌های جهانی، این تیم را یک بر صفر مغلوب کند.

شصت سال بعد و در جام جهانی ۲۰۱۰، آمریکا توانست با تساوی ۱-۱ برابر انگلستان که بازیکنانی نظیر رونی، لمپارد و جرارد را در اختیار داشت، در صدر جدول گروه قرار گیرد. آیا آن‌ها امسال نیز می‌توانند در خلق شگفتی برابر انگلستان هت تریک کنند؟

آمریکا با ترکیبی بسیار جوان و میانگین سنی ۲۵/۲ سال امیدوار است تا به دور بعدی صعود کرده و با کسب تجربه بیشتر، خود را آماده میزبانی مشترک جام جهانی ۲۰۲۶ کند.

تیم آمریکا با توجه به جوانی بازیکنان خود، کمی از نظر هماهنگی در دور مقدماتی دچار مشکل شد و در مقطعی نتایج ضعیفی کسب کرد. آنها برابر تیم‌هایی چون پاناما و کاستاریکا شکست خوردند و در مجموع دو دیدار رفت برگشت با کانادا تنها یک امتیاز کسب کردند. اما در نهایت توانستند با جمع‌آوری امتیازات لازم، پس از کانادا و مکزیک بصورت مستقیم راهی جام جهانی شوند.

سرمربی: گرگ برهالتر

او عضو تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۲۰۰۲ بود و با این تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کرد. او تجربه مربی‌گری خود را در تیم هاماربی سوئد افزایش داد و سپس به آمریکا بازگشت تا به کادر فنی باشگاه کولومبوس ملحق شود.

برهالتر از زمانی که در دسامبر ۲۰۱۸ به‌عنوان سرمربی تیم ملی آمریکا معرفی شد، ستاره‌های کهنه‌کاری چون آلتیدور و مایکل برادلی را کنار گذاشته و نشان داده که اعتماد ویژه‌ای به جوانان دارد. او با توانست با این تیم قهرمان کونکاکاف در سال ۲۰۲۱ شود.

بازیکن کلیدی: کریستین پولیسیچ

پنج گل او در دور مقدماتی نقش تعیین‌کننده‌ای در صعود تیم ملی آمریکا به جام جهانی ۲۰۲۲ داشت. او اولین بازی ملی خود را در سال ۲۰۱۶ و در هفده سالگی انجام داد.

پولیسیچ در دوران توخل، نتوانست فرصت بازی چندانی در چلسی بدست آورد و شاید همین موضوع یکی از دلایل اخراج توخل از چلسی توسط مالک جدید و آمریکایی این باشگاه، تاد بولی بود تا امید تیم ملی کشورش در قطر فرصت بازی بیشتری داشته باشد و به این ترتیب احیا شود.

نقاط قوت

از نظر روحیه تیمی، بازیکنان جوان آمریکا در خط میانی، مانند وستون مک‌کنی از یوونتوس و تایلر آدامز از لیدز، توانایی فشار و بازپس‌گیری توپ و انتقال آن به بازیکنان هجومی چون کریستین پولیسیچ، تیموتی وه‌آ، جاش سرجنت و برندن آرونسون را دارند.

نقاط ضعف

بی‌تجربگی مهم‌ترین نقطه ضعف تیم آمریکا به‌عنوان جوان‌ترین تیم حاضر در جام است. عدم راهیابی به دور نهایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه سبب شده تا بیشتر بازیکنان این تیم برای اولین بار تجربه بازی در جام جهانی را داشته باشند. از این نظر، دی‌آندره یدلین تنها بازیکنی است که تجربه جام جهانی ۲۰۱۴ را دارد. از طرف دیگر مصدومیت مایلز رابینسون که رهبر خط دفاعی آمریکا بود نیز دست و پای سرمربی تیم را بسته و انتخاب‌های او را محدود کرده است.

ولز

بعد از گل پله در جام جهانی ۱۹۵۸ سوئد که باعث حذف ولز در مرحله یک‌چهارم نهایی شد، ۶۴ سال طول کشید تا این تیم دوباره به جام جهانی صعود کند.

آن‌ها با خودباوری و یکدلی بین طرفدران و بازیکنان توانستند این مأموریت غیرممکن را انجام دهند. در دیدار پلی‌آف جام جهانی ۳۲ هزار هوادار این تیم یک‌صدا با خواننده ولزی، دافید ایوان، ترانه‌ای با مضمون «بر خلاف همه چیز و همه کس، ما همچنان اینجا هستیم» را خواندند.

تیم ولز در سال‌های اخیر متحول شده و توانسته از دور مقدماتی سه تا از چهار تورنمنت مهم صعود کند. در لیگ ملت‌ها نیز نمایش خوبی در برابر تیم‌های بزرگ داشته است. نسبت به یورو ۲۰۲۰، هرچند ترکیب آنها بدون تغییر باقی مانده، اما شرایط بازیکنان تغییر کرده است.

تمامی یازده بازیکنی که در دیدار پلی‌آف مقابل اوکراین به پیروزی رسیدند، به باشگاه‌های جدید منتقل شده‌اند. ترکیب تیم ملی ولز شامل بازیکنانی از لیگ‌های آمریکا، سری‌آ ایتالیا، لیگ یک فرانسه و لیگ برتر و لیگ دو انگلستان است. البته در دو پست همچنان تردیدهایی وجود دارد.

درون دروازه‌، وین هنسی، دروازه‌بان ناتینگهام فارست عملکرد بهتری نسبت به دنی وارد از لستر نشان داده است. در خط میانی نیز، راب پیج بین استفاده از آرون رمزی و گرث بیل، به ویژه در بازی اول مقابل آمریکا مردد است. البته هری ویلسون و برنان جانسون در کنار دن جیمز در خط حمله بسیار آماده نشان داده‌اند تا پیج نگرانی چندانی نداشته باشد. آنچه مسلم است ولز، پس از انتظار ۶۴ ساله، برای تعطیلات راهی قطر نخواهد شد.

سرمربی: راب پیج

تمدید قرارداد راب پیج به مدت چهار سال، پاداشی بود برای صبوری او و آمادگی و اشتیاقی که در تیم ولز ایجاد کرده است. او محبوبیت بسیاری در بین بازیکنان دارد و در خصوص رابطه‌اش با آن‌ها گفته: «اخلاق من را می‌دانند، اگر اشتباه کنند تذکر خواهند شنید و اگر درست عمل کنند، تشویق می‌شوند.»

بازیکن کلیدی: گرت بیل

با وجود آن که ولز نشان داده بدون او هم می‌تواند نتیجه بگیرد، اما در دیدار پلی‌آف بیل ثابت کرد که ستاره مسابقات بزرگ است و نقش محوری برای سایر بازیکنان در زمین دارد. او عناوین قهرمانی متعددی در لیگ قهرمانان بدست آورده، اما این جام جهانی اهمیت ویژه‌ای برایش در ۳۳ سالگی دارد و کارنامه او را تکمیل خواهد کرد.

نقاط قوت

خط حمله آتشین ولز به آنها کمک کرده تا بتوانند در دوازده بازی از چهارده بازی خود پس از یورو ۲۰۲۰، بویژه برابر تیم‌های بزرگ گل بزنند. آنها تنها در مساوی بدون گل مقابل استونی و باخت یک بر صفر جلوی لهستان نتوانستند گل بزنند.

نکته جالب توجه دیگر آنکه گل‌های تیم ولز توسط ده بازیکن مختلف به ثمر رسیده است و این نشان دهنده شرکت فعال همه بازیکنان در کارهای هجومی است، به ویژه در سمت چپ، جایی که ویلیامز و جیمز همکاری بسیار خوبی با یکدیگر دارند و فرصت‌های زیادی روی دروازه حریفان ایجاد می‌کنند.

نقاط ضعف

شاید شور و هیجان آنها کمی زیاد باشد. هیجانی که باعث شد در سال گذشته، بازیکنان ولز در هفت بازی چهار کارت قرمز دریافت کنند و محروم شوند. برای مثال در یکی از مهم‌ترین مسابقات تاریخ ولز، دیدار پلی‌آف مقابل اوکراین، تنها سه دقیقه از آغاز بازی نگذشته بود که جو آلن و دن جیمز به دلیل فحاشی از داور کارت زرد گرفتند. بنابراین آنها باید هیجان بسیار زیاد خود را کنترل کنند. زیرا که در قطر فقط به آرامش نیاز دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.