کد خبر : 8875
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 آبان 1401 - 10:56

کنعانی هشدار داد: اروپا وارد روند تقابل با ایران نشود

کنعانی هشدار داد: اروپا وارد روند تقابل با ایران نشود
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ایران مایل نیست به یک رویارویی با اتحادیه اروپا روی بیاورد و وارد روند تقابلی شود، گفت: اگر آنها دست به ماشه تحریم ببرند همانطور که پیش از این نشان داده‌ایم، ایران نیز در اقدامی متقابل از ابزارهایی در دست خود استفاده می‌کند.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از  خبرگزاری ایرنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی امور خارجه امروز دوشنبه (۹ آبان ماه) با اصحاب رسانه در محل وزارت امورخارجه برگزارشد.

آقای کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات آلمان درباره احتمال قرار گرفتن سپاه در لیست گروه های تروریستی این کشور، گفت: اظهارات مقامات کشور آلمان در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

این اظهارت در پاسخ به گفته‌های دیروز آنالینا بربوک، وزیر خارجه آلمان است که گفته بود اتحادیه اروپا در حال بررسی قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» این اتحادیه است.

خانم بربوک گفته است: «هفته پیش به روشنی گفتم، ما بسته تحریمی جدیدی را آغاز خواهیم کرد که به بررسی نحوه گنجاندن سپاه پاسداران بعنوان یک سازمان تروریستی خواهد پرداخت.»

استرالیا سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان بی‌تفاوت بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌ها گفت: در ارتباط با گزارش سازمان ملل در ارتباط با استرالیا که در اخبار هم دیدیم و مطلع شدیم، متاسفانه دولت استرالیا هم جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جویانه اظهارنظر می‌کند.

کنعانی افزود: استرالیا سالهاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی‌تفاوت بوده و آنها را نقض می‌کند. در ارتباط با بومیان استرالیا هم همین وضعیت وجود دارد و گزارش‌های رسمی متعددی از نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان موجود در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است و آخرین نمونه هم اشاره درباره جلوگیری از ورود هیئت کمیته فرعی گیری از شکنجه سازمان ملل که در اخبار و گزارش‌های منتشر شده است، بود.

وی ادامه داد: این رفتار نشان دهنده این است که شعارها و عمل ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می بینیم که معمولاً از حقوق بشر به عنوان یک ابزار و یک رویکرد برای اعمال نظر سیاسی و تحمیل دیدگاه‌های سیاسی علیه دیگران استفاده می کنند.

اتحادیه فوتبال استرالیا در بیانیه‌ای که همراه با ویدیوی کوتاهی از صحبت‌های ۱۶ بازیکن این تیم منتشر کرد، ضمن انتقاد صریح از نقض قوانین حقوق بشر و روابط همجنس‌گرایان در کشور مسلمان قطر، تاکید کرد که نمی‌توان استثمار کارگران مهاجر در سال‌های اخیر برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های برگزاری مسابقات جام جهانی در این کشور را نادیده گرفت.

در بیانیه این اتحادیه آمده است که استرالیا، خواستار ادامه مسیر اصلاحات در کشور قطر است: «ما پیشرفت قابل توجه و اصلاحات قانونی در قطر در طی سالیان اخیر برای به رسمیت شناختن حقوق کارگران این کشور را به رسمیت می‌شناسیم و ذی‌نفعان را به ادامه این مسیر اصلاحی تشویق می‌کنیم.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته پیش اعلام کرد که چندین فرد و نهاد اروپایی از جمله دو رسانه فارسی زبان مستقر در اروپا را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

 در اطلاعیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی به « عمل متقابل» اشاره شده بود که ظاهرا پاسخی به تحریم‌های حقوق بشری علیه تهران پس از اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۷ اکتبر در بروکسل گفت تحریم ۱۲ فرد و ۸ نهاد اروپایی از سوی جمهوری اسلامی انگیزه صد درصد سیاسی دارد.

به گفته او جمهوری اسلامی “به جای آنکه بر اقدامات تلافی‌جویانه متمرکز شود بهتر است آزادی‌های اساسی ملت خودش را تضمین و به عنوان نمونه آزادی بیان را تامین کند”.

پتر استانو، سخنگوی کمیسیون اروپا نیز در این باره ادعاکرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران برعکس تحریم‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر پایه حقوقی و با شواهد و مدارک مستدل درباره نقض حقوق بشر است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.