کد خبر : 10222
تاریخ انتشار : دوشنبه 24 بهمن 1401 - 11:30

حمیدرضا صیدمحمدی

کنعانی: در عدم دعوت از ایران در کنفرانس مونیخ نقض غرضی صورت گرفت

کنعانی: در عدم دعوت از ایران در کنفرانس مونیخ نقض غرضی صورت گرفت
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: عدم دعوت از برخی از کشورها اقدامی گزینشی با انگیزه‌های سیاسی است و این نشانگر تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات مربوط به ایران است و نقض غرض تلقی می‌شود و این اقدام مغایر اصل بی‌طرفی است.

به گزارش کلینی نیوز، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری هفتگی خود در روز دوشنبه ۲۴ بهمن دعوت نشدن ایران به کنفرانس امنیتی مونیخ را نشانه “غرض و مرض” دانست و گفت: «اگر قرار است این کنفرانس کمک به تعمیق امنیت جهانی شود، عدم دعوت برخی از کشورها نشان‌دهنده تداوم رویکرد اشتباه در ارتباط با تحولات ایران است و نقض غرض تلقی خواهد شد.»

او همچنین این اقدام را “مغایر با اصل بی‌طرفی” به ویژه برای کشوری مانند ایران دانست که به گفته کنعانی “نقش مهم و غیر قابل انکاری در حوزه امنیت بین‌المللی دارد”.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین عدم دعوت از ایران برای کنفرانس مونیخ را “نشانه استمرار رویکرد غلط” دانست.

خبرگزاری دویچه وله آلمان گزارش داد:کریستف هویزگن، رئیس کنفرانس مونیخ پیشتر اعلام کرده بود که از سران دو کشور ایران و روسیه برای شرکت در این کنفرانس دعوت نمی‌شود. در عوض چهره‌های سرشناس اپوزیسیون مخالف جمهوری اسلامی ایران به این کنفرانس دعوت شده‌اند. رضا پهلوی  فرزند آخرین نظام پادشاهی ایران و مسیح علی‌نژاد  معروف به جاسوس سازمان اطلاعاتی آمریکا، به جای مقامات جمهوری اسلامی در این کنفرانس شرکت می‌کنند.

کنفرانس مونیخ مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی کارشناسان سیاست‌های امنیتی به شمار می‌رود و امسال از ۱۷ تا ۱۹ فوریه (۲۸ تا ۳۰ بهمن) برگزار خواهد شد.

عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ غیرمنتظره نبود

کوروش احمدی دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل  در گفتگو با پایگاه خبری انتخاب، درمورد عدم دعوت ایران به کنفرانس مونیخ گوید رئیس کنفرانس مونیخ راجع به دعوت نشدن از ایران به دو عامل اشاره کرده است که یکی از آن‌ها برجام است. وی گفته است قبلا یعنی در زمانی که مذاکرات در حال انجام بود، ایران را دعوت می‌کردیم. این ظاهرا به این معنی است که وقتی برجام منتفی یا معلق است دلیلی نمی‌بینند که ایران را دعوت کنند.

او تاکید کرد: البته اقدامات جدید در جهت سرعت دادن به این روند و برجسته‌تر کردن آن از سوی کشوری، چون آلمان چندان غیر منتظره نبود. می‌دانیم که هم رییس جمهور آلمان و هم صدر اعظم آن کشور و هم وزیر امور خارجه آن متفقا طی ماه‌های اخیر مواضعی بسیار تند و رادیکال در مورد دولت ایران و با مسائل مربوط به ایران ابراز کرده اند. ظاهرا یک لابی قوی از ایرانیان مقیم آلمان به شمول ایرانیانی که مقامات بالایی در دو حزب عضو ائتلاف حکومتی در آلمان دارند و دیگر ایرانیانی که در رده‌های انتخابی موقعیت‌هایی دارند، در ایجاد و ادامه این وضعیت نقش داشته است.

احمدی در عین حال تاکید کرد: البته اینکه گفته می‌شود از چهره‌های اپوزیسیون ایرانی دعوت کرده اند، قدری غیرمنتظره بود و احتمالا پس از این دولت آلمان تا حدی از دولت ایران فاصله بگیرد. گزارش‌های غیر رسمی می‌گوید که از دو نفر از مخالفین و اپوزیسیون ایرانی دعوت شده، اما خبر آن و نام آن اشخاص هنوز رسما اعلام نشده، هر چند که در رسانه‌ها حدس‌هایی در این رابطه مطرح است. در هر حال اگر واقعا این اتفاق بیفتد، دیگر مشکل می‌توان تصور کرد که در آینده نزدیک روال کار بین دو دولت به وضعیت عادی برگردد.

درباره کنفرانس امنیتی مونیخ بیشتر بدانید

کنفرانس امنیتی مونیخ ، کنفرانسی است در دست بخش خصوصی که در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی فعالیت می‌کند. این همایش هرساله در ماه فوریه  در مونیخ آلمان برگزار می‌شود. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژهٔ اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است.

 در این کنفرانس هر سال به‌طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود. کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده‌است و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داوس امنیتی نیز شهرت دارد.

در این گردهمایی، سیاست‌مداران متخصص در امور امنیتی (معمولاً وزیران امور خارجه و دفاع)، نظامیان کارشناس امور بین‌المللی و نیز برخی از صاحبان صنایع تسلیحاتی از کشورهای مختلف جهان به بحث و بررسی در خصوص مسائل امنیت جهانی می‌پردازند. هزینه‌های این کنفرانس توسط وزارت دفاع آلمان و کمک‌های مالی صنایع تسلیحاتی تأمین می‌شود.

حامیان مالی حمایت کنندگان کنفرانس مونیخ

 روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ اعلام کرده بود، دولت آلمان از طریق کانال‌های مختلف از جمله وزارت دفاع و بخش مطبوعاتی دفتر صدراعظم، مبلغی بیش از یک میلیون یورو برای این همایشِ تحت پوششِ بخش خصوصی کمک نقدی هزینه می‌کند.

گذشته از این تعدادی سازمان تجاری حامیان مالی این همایش هستند، از جمله چندین شرکت تولیدی صنایع نظامی چون «کراوس‌مافای»، EADS، لیندِه و غیره. همچنین بزرگترین بانک آلمان «دویچه بانک» و شرکت نفت جمهوری آذربایجان سوکار حامیان مالی این همایش هستند.

به گفته روزنامه زوددویچه، قصد این حامیان حضور فعال در برنامه‌ریزی‌های دفاعی کشورها است تا بدینوسیله بتوانند گذشته از کار «لابی» و تأثیرگذاری، روش‌های بازاریابی و فروش خود را با خواسته‌های بازار وفق بدهند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.