کد خبر : 165
تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 9:07

فاطمه عظیمی مربی کشتی آلیش بانوان بخش فشافویه

کشتی آلیش بانوان بخش فشافویه در گمنامی در حال پیشرفت است

کشتی آلیش بانوان بخش فشافویه در گمنامی در حال پیشرفت است
آلیش در زبان فارسی به معنی مبایعه و در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن است که به‌عنوان یک نام بر روی یک نوع کشتی محلی نهاده شده که به آن کشتی با شال هم می‌گویند.

به گزارش کلینی نیوز، خانم فاطمه عظیمی مربی کشتی آلیش بانوان بخش فشافویه در مصاحبه با خبرنگار سایت خبری تحلیلی کلینی نیوز درباره فعالیت کشتی آلیش بانوان در بخش فشافویه بیان داشت: کشتی آلیش در سال ۱۳۹۷ درشهرحسن‌آباد فشافویه  با کلی سختی  راه‌اندازی شد، چون واقعاً کشتی رشته‌ای که هرکسی نمیاد سمتش، افرادی در این رشته وارد می شوند که به این رشته علاقه بسیاری داشته باشند.

عظیمی در ادامه افزود: حدود یک سال بیشتر بنده این رشته را در شهر حسن‌آباد بصورت افتخاری کار کردم، فقط به خاطر اینکه بانوان بیایند و آشنا بشوند و خوششان بیاید و از این رشته نوین ورزشی استقبال کنند.

این مربی کشتی آلیش بانوان درادامه افزود: در حال حاضر کشتی آلیش درسالن حجاب واقع در پارک خانواده در روزهای زوج ساعت ۱۴ الی ۱۶ در حال فعالیت هستند، این سالن متعلق به شهرداری است با امکانات عالی در اختیار بانوان قرارگرفته است.

خانم عظیمی افزود:  با پیگیری‌های آقای رحیمیان رئیس هیات کشتی،تشکی را هیات کشتی استان تهران به کشتی آلیش شهرحسن‌آباد اهدا کردند..

گفتنی است، اولین حضور تیم آلیش بانوان فشافویه در مسابقات استان تهران انتخابی کشوری در سال۱۳۹۸ بود، در این دور از مسابقات استانی، زینب گریوانی مقام سوم را کسب کرد.

خانم عظیمی تصریح کرد که کشتی آلیش یک‌رشته‌ی کاملاً نوپا و نیاز به حمایت‌ها و تبلیغات بسیاری دارد و افزود: این رشته از طرف آقای دبیر رئیس فدراسیون کشتی و پهلوان عزیزی رئیس هیات استان تهران برای حضور بانوان در مسابقات جهانی،. آسیایی، بین‌المللی موردحمایت قرارگرفته است.

در حال حاضر خانم فاطمه عظیمی مربی کشتی آلیش بانوان بخش فشافویه و خانم پروانه یاری بسطامی سرپرست تیم کشتی آلیش بانوان فشافویه  است.

کشتی آلیش از سال‌های بسیار دور به‌صورت یک کشتی سنتی در کشورهایی ازجمله قرقیزستان، ازبکستان، ایران، لیتوانی، قزاقستان، … و در کل، آسیای میانه دارای ریشه بوده و در سرزمین پهناور ایران در مناطقی ازجمله استان خراسان، گلستان، مازندران، … دارای آثار دیرینه است.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز گردیده و قوانین مسابقات آن توسط آقایان بای آمان آرکین از قرقیزستان، عبدالکریم سودی از ایران، ناصر عزیزوف از ازبکستان، ویلتا کنتا تاس از لیتوانی تنظیم گردیده و در سال ۱۹۹۵ اولین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین متحدالشکل در کشور قرقیزستان در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد. هم‌اکنون ۳۹ کشور جهان دارای فدراسیون و انجمن رسمی و ۵۸ کشور جهان به‌صورت غیررسمی در این زمینه فعالیت دارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.