کد خبر : 5006
تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 - 22:45

چرا سخنان پوتین در باره پیامبر اسلام در هند داغ شده؟

چرا سخنان پوتین در باره پیامبر اسلام در هند داغ شده؟
آقای پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ گفت: توهین به پیامبر اسلام «نقض آزادی دینی و تعرض به عواطف مقدس افرادی است که به اسلام اعتقاد دارند.»

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، سخنان قدیمی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مورد پیامبر اسلام در هند دوباره بازپخش شده و سر و صدا کرده است.

آقای پوتین در یک کنفرانس مطبوعاتی سالانه در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ گفت: توهین به پیامبر اسلام «نقض آزادی دینی و تعرض به عواطف مقدس افرادی است که به اسلام اعتقاد دارند.»

اما کاربران شبکه‌های اجتماعی و حتی یکی از اعضای حزب مخالف کنگره در هند گفته‌های پوتین را «بازیافت» کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که این اظهارات اکنون به عنوان انتقادی از حزب ملی گرای هندوی بهاراتیا جاناتا (بی جی پی)، حزب حاکم در هند، گفته شده است.

اخیرا سخنان جنجالی دو عضو حزب حاکم هند درباره پیامبر اسلام، باعث خشم بعضی کشورهای مسلمان شد و ایران و شماری کشورها به این سخنان واکنش منفی نشان دادند.

این پست گمراه‌کننده را همچنین یکی از رهبران حزب کنگره از تامیل نادو در جنوب هند و یکی از اعضای خانواده حاکم امارات توییت کرده‌اند و بیش از ۷ هزار بار بازنشر شده است. این پست را کاربران تایید نشده مختلف نیز به اشتراک گذاشته‌اند.

اظهاراتی که اخیراً توسط دو مقام ارشد حزب بی‌جی‌پی درباره پیامبر اسلام بیان شد، خشم جامعه اقلیت مسلمان این کشور را برانگیخت و منجر به اعتراضات در برخی ایالت‌ها شد و جنجال دیپلماتیک گسترده‌ای را در هند و بیش از ده‌ها کشور اسلامی در سراسر آسیا، آفریقا و خاورمیانه ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

اظهارات رهبران حزب بی‌جی‌پی بر چند قطبی بودن عمیق و رو به افزایش مذهبی در هند تأکید می‌کند. نفرت‌پراکنی و حملات علیه مسلمانان از زمان به قدرت رسیدن حزب بی‌جی‌پی در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

ولادیمیر پوتین هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده و به جنجال بی‌جی‌پی در هند و پیامبر اسلام واکنشی نشان نداده است و سخنان او در سال ۲۰۲۱ علیرغم ادعای چندین کاربر شبکه‌های اجتماعی از هند و خاورمیانه، هیچ ارتباطی با مناقشه کنونی در هند ندارد.

اظهارات آقای پوتین در سال ۲۰۲۱ به عنوان بخشی از کنفرانس مطبوعاتی سالانه او بیان شده بود. او گفت که اعمالی مانند توهین به پیامبر اسلام موجب انتقام‌جویی‌های افراطی می‌شود و به عنوان نمونه به حمله شارلی ابدو در پاریس استناد کرد.

این پست‌های گمراه‌کننده شامل تصویری از پوتین و سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی است که در زیر تصویر، سخنان پوتین در سال ۲۰۲۱ نوشته است.

با جستجوی معکوس تصویر، بی‌بی‌سی دریافته است که این تصویر مربوط به سال ۲۰۱۹ است که در آن زمان رئیس‌جمهور روسیه در حال بازدید از عربستان سعودی بود. این تصویر ربطی به سخنان پوتین درباره پیامبر ندارد.

نزاع

نوپور شارما سخنگوی سابق حزب بی‌جی‌پی حدود دو هفته پیش در یک مناظره تلویزیونی سخنانی جنجالی را درباره پیامبر اسلام گفت. این سخنان باعث خشم مسلمانان هند و بیش از دوازده کشور اسلامی مانند امارات متحده عربی، اندونزی، عراق، مالدیو، اردن لیبی و بحرین شده است. کویت، ایران و قطر با احضار سفیران هند در این کشورها اعتراض خود را ابراز کردند و عربستان نیز بیانیه‌ای قاطع صادر کرد.

دیپلمات‌های هندی گفته‌اند این اظهارات بازتاب دهنده موضع دولت نیست.

روز یکشنبه، حزب بی‌جی‌پی خانم شارما را از حزب تعلیق کرد. نوین کومار جیندال، رئیس واحد رسانه‌ای این حزب در دهلی نیز به دلیل به اشتراک گذاشتن اسکرین‌شات از اظهارنظر توهین آمیز خانم شارما در توییتی، اخراج شد.

پس از تعلیق، خانم شارما نوشت که اظهارات خود را «بدون قید و شرط» پس می‌گیرد، اما سعی کرد اظهارات خود را با این ادعا که آنها در پاسخ به «توهین و بی‌احترامی مستمر به شیوا خدای هندو» است، توجیه کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.