کد خبر : 10861
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 18:16

حمیدرضا صیدمحمدی

پلمب ده‌ها واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران به دلیل «روزه‌خواری»

پلمب ده‌ها واحد صنفی در شهرهای مختلف ایران به دلیل «روزه‌خواری»
ده ها واحد صنفی و رستوران نیز در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد، کرج، اهواز، نیشابور و همدان به دلیل عدم رعایت مقررات ماه رمضان و روزه‌خواری، پلمب شده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های مهدی سیاهوشی رئیس نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز البرز، روز دوشنبه ۷ فروردین، اعلام کرد که ۲۷ رستوران در شهر کرج به دلیل عدم رعایت مقررات ماه رمضان و روزه خواری پلمب شدند.

وی افزود: «واحدهای صنفی متخلف در اجرای طرح برخورد با تظاهر به روزه خواری، تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند». او در ادامه گفت: «با هرگونه عرضه و سرویس در رستوران ها تا وقت افطار برخورد می‌شود».

رییس نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز البرز افزود: «طبق قانون در ماه رمضان صنوفی که مجوز از اتحادیه مربوطه به عنوان سرویس بیرون بر دریافت کرده باشند اجازه فعالیت دارند در غیراین صورت واحدصنفی متخلف پلمب خواهد شد».

حمید هداوند فرمانده انتظامی البرز نیز در این زمینه گفت: «از هرگونه تظاهر به روزه خواری و سرو غذای سرد یا گرم در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و معابر عمومی باید خودداری شود». وی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیز خواست تا «از تظاهر به روزه خواری و استعمال دخانیات در داخل خودرو پرهیز کنند».

ایران،

پلمب ۵۵ واحد صنفی در خوزستان در ماه رمضان

محمدحسین محمدوند رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خوزستان نیز از پلمب ۵۵ واحد صنفی در پی اجرای طرح نظارتی پلیس استان بر اصناف در ماه رمضان، خبر داده بود.

وی با بیان اینکه در روزهای ابتدایی فروردین ماه، از ۲۹۹ واحد صنفی بازدید شده، گفت: «در این ارتباط به ۱۹۸ واحد صنفی تذکر داده شد، ۱۴ واحد صنفی اخطار پلمب دریافت کردند و ۵۵ واحد صنفی متخلف نیز مهر و موم شدند».

او در ادامه افزود که برای رفاه حال مسافران نوروزی در ماه رمضان، برای ۵۳ واحد صنفی اغذیه، مجوز «فعالیت با استتار« در شهرستان اهواز صادر شده است.

ده واحد صنفی در نیشابور، ۴ واحد صنفی در یزد در ماه رمضان پلمب شدند

علیرضا حسینعلی‌زاده فرمانده انتظامی نیشابور، اعلام کرد که ده واحد صنفی در طی دو روز گذشته در این شهر پلمب شده‌اند.

وی پلمب این مراکز فروش را در راستای اجرای طرح «برخورد با روزه‌خواری» در ماه رمضان اعلام کرد.

رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان یزد نیز روز گذشته از پلمب چهار واحد صنفی متخلف در اجرای طرح برخورد با روزه خواری در یزد خبر داد.

روزه‌خواری عملی حرام است

طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنی می‌شوند و در این صورت آنان عمل حرامی انجام نداده‌اند. پس چرا روزه‌خواری عملی حرام است؟

دلیل حرمت این عمل یک قاعده‌ فقهی است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش۷۰ برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد و کسی که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع می‌شود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.»

روزه خواری در قوانین ایران

در قانون مجازات اسلامی ایران به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما در ماده ۶۳۸  این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاه‌ها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر می‌کنند.

بنا به نظر حقوقدانان عناصر مادی تشکیل دهنده این جرم عبارتند از: انجام عمل حرام، انجام علنی و در انظار عمومی و معابر، تظاهر به انجام عمل حرام و عمل حرام.

مجازات روزه خواری علنی

براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.